تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۲

آمریکا در پرونده ترور وفیق صفا، مسئول هماهنگی و ارتباطات در حزب‌الله لبنان نشان داد که وارد یک پروژه امنیتی علیه مقاومت اسلامی لبنان شده است.

همشهری آنلاین؛ ‏مقاله ای در روزنامه‌ی الاخبار منتشر شده که نکات قابل توجهی دارد. نویسنده می‌گوید فعالیت‌های نیروهای اطلاعاتی آمریکا در لبنان تغییر کرده و بر عکس تصور همیشگی که فعالیت آن ها را معطوف به تغییر آرایش سیاسی به نفع امریکا و غرب می‌دانند، در چند سال اخیر ماموریت اصلی آن ها تلاش برای جمع کردن هر چه بیشتر اطلاعات در مورد حزب‌الله با روش‌های جدید است.

یکی از شواهدی که می آورد، نتایج خبرهای جدید از حمله‌ی ناگهانی اسراییل به بیروت برای ترور حاج وفیق صفا هست که حدودا سه روز پیش اتفاق افتاد. وفیق صفا مسئول هماهنگی و ارتباطات حزب‌الله و رابط سیاسی سید حسن نصرالله با ارتش و نیروهای امنیتی لبنان بوده و هرگز نقش نظامی نداشته است.

ظاهرا در دهم ماه اکتبر، ۱۵ مامور از سیا وارد لبنان شدن که با ماشین‌های بدون پلاک در بیروت رفت و آمد می‌کردند و مشخصات ماشین‌های سفارت را نداشتند. یکی از افسرهای اطلاعاتی امریکایی در لبنان گفته بوده که رهبری حزب‌الله از وفیق صفا خواسته بوده که چند مکالمه‌ی تلفنی با افرادی از ارتش در مورد مسائل جنگ داشته باشه و این ادعا رو در حالی کرده که اعضای حزب‌الله به خوبی می‌دانند که حتی یک تلفن ریسک امنیتی-اطلاعاتی دارد و هرگز چنین درخواستی را از صفا نمی‌کردند.

خود حزب‌الله هم این ادعا رو سریعا تکذیب می‌کند. اما ظاهرا وفیق صفا به واسطه‌ی حیله‌ای وارد گفتگوی تلفنی از محلی می‌شود که درجا بعد از مکالمه از سمت اسراییل به او حمله می‌شود و البته جان سالم به در می‌ برد.

نویسنده می‌گوید نیروهای مقاومت الان به این برداشت رسیده اند که نیروهای اطلاعاتی آمریکا به دنبال پیدا کردن تمامی افرادی هستند که به نوعی نقش واسط بین حزب‌الله و ارتش و نیروهای امنیتی لبنان را تا به امروز داشته‌ اند، تا با توجه به قطع ارتباطات تلفنی و از راه دور، در حقیقت هر کسی که بتواند روی نیروهای سیاسی لبنان از سمت حزب‌الله کوچکترین تاثیری بگذارد را حذف کنند.

حرف اصلی در نهایت این است که امریکا به جای وارد شدن مستقیم به جنگ، به صورت فعالانه و چیزی فراتر از کمک‌های اطلاعاتی گذشته علیه مقاومت، به اسراییل کمک می‌کند تا پروژه‌ی decapitation و قطع کردن سر غیرنظامی حزب‌الله رو پیش ببرد.