برکات بی‌پایان برد مقابل قطر که سطح انتقادات از تیم ملی را به شکل چشمگیری کاهش داد.

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

در مقطع زمانی فعلی، این دقیقا همان چیزی بود که امیر قلعه‌نویی لازم داشت؛ یک برد درخشان مقابل قطر با جزئیاتی مهم که باعث شده بخش زیادی از انتقادات هفته‌های اخیر فروکش کند. درحالی‌که نمایش‌های ملال‌آور و نتایج متزلزل تیم ملی صدای خیلی‌ها را در آورده بود و حتی مهدی طارمی هم پیش از بازی با قطر اعتراف کرد تیم ملی خوب بازی نمی‌کند، برتری ۴گله مقابل عنابی‌ها مخصوصا با نیمه‌دوم درخشان، فضا را تغییر داد. به هر حال ما که از این گروه به جام‌جهانی صعود می‌کنیم اما این برد، از جهات مختلف برای کادرفنی تیم ملی حیاتی بود و دست‌کم در کوتاه‌مدت، خیلی از سرفصل‌های انتقادی را از میان برد.

بازگشت خط آتش

یکی از مهم‌ترین انتقادات از تیم ملی در سال۱۴۰۳مربوط به عملکرد ضعیف خط حمله می‌شد؛ جایی که با وجود در اختیار داشتن ۲نفر از بهترین مهاجمان آسیا یعنی مهدی طارمی و سردار آزمون، تیم ملی در ۴مسابقه اخیرش فقط ۲گل به ثمر رسانده بود. این آمار عجیب، خط حمله ایران را در موقعیت بدترین تیم گروه و یکی از ۳تیم ضعیف کل آسیا قرار داده بود. با این حال ترکیدن بغض تیم ملی در ۵۰دقیقه پایانی بازی با قطر، همه‌چیز را تغییر داد. تیم ایران در این دیدار ۴گل به ثمر رساند تا شمار گل‌های زده‌اش را در پایان هفته چهارم به عدد ۶برساند، هرچند هنوز عنوان بهترین خط حمله گروه از آن قطر است که ۷گل به ثمر رسانده.

نمایش زیبا

گفتیم که انتقادها از کیفیت کار تیم ملی در مسابقات اخیر زیاد بود اما نمایش بازیکنان در دوبی، فضا را تغییر داد. آنها در این دیدار ۴گل زدند، ۲گل‌شان مردود اعلام شد و غیراز این چندین موقعیت دیگر را از دست دادند، ازجمله ۲توپی که به دیرک دروازه عنابی‌ها برخورد کرد. در این میان به‌نظر می‌رسد کیفیت به ثمر رسیدن گل دوم ایران که اوایل وقت دوم و روی اشتباه فاحش مدافع و گلر قطری‌ها بود، از نظر روحی آنها را به هم ریخت و ایران از این فرصت نهایت استفاده را برد. در نهایت حالا قلعه‌نویی یک‌ماه کامل می‌تواند تنفس آزاد داشته باشد و این نمایش مقابل قطر هم برای او رفت کنار بازی با ژاپن؛ ۲دیدار برتر عصر امیر.

صدر حیثیتی

شاید گلی که محمد محبی در آخرین ثانیه‌های بازی به ثمر رساند، در ظاهر ارزش چندانی نداشت اما همین گل کمک کرد تیم ملی شرایط تفاضل گلش را نسبت به ازبکستان بهتر کند و به صدر جدول گروه برسد. هر دو تیم ۱۰امتیازی هستند، اما تاکنون ازبکستان به‌خاطر تفاضل بهتر در صدر بود. در روزی که آنها با یک گل امارات را شکست دادند، ایران ۴گل زد تا رده اول را پس بگیرد. این موضوع نیز به‌خودی خود و از جهت صعود به مرحله نهایی جام‌جهانی اهمیت چندانی ندارد اما به هر حال در فضای کری‌خوانی‌هایی که اخیرا بین بازیکنان ایران و ازبکستان در گرفته بود، صدرنشینی نمی‌تواند برای تیم قلعه‌نویی خالی از لطف باشد.

منبع: روزنامه همشهری