امروز از شهاب‌سنگ ۱۰۰ کیلوگرمی در موزه شهاب‌سنگ برج آزادی به مناسبت سالروز تاسیس این برج رونمایی شد.

به گزارش همشهری آنلاین، موزه شهاب سنگ امروز پنجشنبه ۲۶ مهر میزبان رونمایی از بزرگ‌ترین شهاب سنگ آهنی در ایران به مناسبت سالروز تاسیس برج آزادی بود. وزن این شهاب سنگ ۱۰۰ کیلوگرم است و در موزه شهاب سنگ برج آزادی نگهداری می‌شود؛ موزه‌ای که از ۸ سال قبل افتتاح شده و در آن ۱۲۰۰ قطعه شهاب‌سنگ نگهداری می‌شود.

شهاب‌سنگ‌ها در انواع آهنی، سنگی ـ آهنی و سنگی هستند و این شهاب‌سنگ از نوع آهنی است.

شهاب‌سنگ‌های آهنی در هسته سیارک‌های دگرگون‌شده تشکیل شده‌اند. به سیارک‌هایی که ذوب شده باشند و حالت اولیه آنها عوض شده باشد، سیارک‌های دگرگون‌شده می‌گویند. زمانی که این سیارک‌ها ذوب می‌شوند، آهن و نیکل آنها به مرکز سیارک ته‌نشین می‌شود.

زمین هم یک سیاره است و هسته آن از آهن و نیکل است و اگر روزی زمین با یک سیاره دیگر برخورد کند، متلاشی و تمام تکه‌ها از هسته و پوسته آن به درون فضا پرتاب می‌شود.

شهاب‌سنگ‌های سنگی - آهنی نیز به ٢ گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول پالاسایت‌ها و گروه دوم مزوسایدرایت‌ها هستند که معروف‌ترین و تاریخی‌ترین شهاب‌سنگ ایران از این نوع است.

شهاب‌سنگ‌های سنگی نیز به 2 نوع کندرایت‌ها و آکوندرایت‌ها تقسیم می‌شوند. شهاب‌سنگ‌های کندرایت به شهاب‌سنگ‌هایی گفته می‌شود که درون آنها از دانه‌های ریز تشکیل شده است که به آنها کندرول گفته می‌شود به همین دلیل نام آنها را کندرایت گذاشته‌اند. اندازه این دانه‌های ریز گاه از نیم میلیمتر تا چند سانتیمتر است.

شهاب‌سنگ‌های آکندرایت طبق ترکیبات و عناصر درونی به چندین گروه خاص طبقه‌بندی می‌شوند که شامل اکندرایت‌های ماه و آکندرایت‌های مریخ می‌شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها