رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: سازمان شهرداری‌ها به علت نداشتن اساسنامه از نظر قانونی معتبر نیست و در دنیا نیز این سازمان پذیرفته نیست و اما اتحادیه شهرداری‌ها باید وجود داشته باشد و پذیرفته‌شده است.

همشهری آنلاین ـ هفتاد و سومین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان شهرها و مراکز استان و دهمین اجلاس در دوره ششم شوراها، روز پنج شنبه (26 مهرماه 1403) با محوریت ” تبیین نقش شوراهای اسلامی در تصمیم‌گیری‌های شهری و ارتقای سطح زندگی شهروندان” و شعار ” اتحاد و همدلی شوراها، تضمین توسعه پایدار شهرها” به میزبانی شهر همدان برگزار شد.

مهدی چمران، رئیس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها با حضور در این اجلاسیه با تاکید بر اینکه ماهیت تاسیس شوراها بر پایه مردم سالاری بوده و این بمعنی سپردن کار مردم به دست مردم است گفت: وقوع همچین اتفاق مهمی ریشه در نگاه عمیق، آینده نگری و بلند بینی امام خمینی(ره) داشت که در نهم اردیبهشت 1358 فرمان تاسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا در تمام نقاط کشور را صادر کردند و یک حرکت مردمی را در قانون اساسی ما شکل دادند.

وی با بیان اینکه پس از گذشت سالها از صدور این فرمان تاریخی، همچنان شاهد عدم توجه صحیح به اصول مرتبط به شوراها در قانون اساسی هستیم، اظهار کرد: سالهاست که شوراها و شهرداری ها در اداره شهرها با مسائل و مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند که همچنان حل نشده باقی مانده و باید حل شود چرا که نقش عمده تحقق رضایتمندی عمومی، بر عهده شوراها و شهرداری هاست؛ همه شهروندان از حیات تا ممات در دایره کسب خدمت از این بخش ها هستند از این رو هموار کردن مسیر نیازمند هم افزایی برخی ارگان هاست.

رییس شورای اسلامی شهر تهران موفقیت شوراها در کشور را متذکر شد و اضافه کرد: قطعاً بسیاری از مشکلاتی که مد نظر ما به دست خود شوراها و شهرداری ها قابل حل است؛ امروز ما شاهد تحول عظیمی در شهرها با مدیریت شوراها و شهرداری‌ها هستیم، اما متأسفانه عده‌ای علی رغم تایید این اتفاق در عمل نظری غیر از این دارند و به دنبال محدود کردن نقش شوراها هستند و این خدمات را نمی‌بینند.

وی یکی از عوامل نادیده گرفته شدن خدمات شوراها را تأسیس سازمان شهرداری‌ها دانست و خاطرنشان کرد: سازمان شهرداری‌ها به علت نداشتن اساسنامه از نظر قانونی معتبر نیست و در دنیا نیز این سازمان پذیرفته نیست و اما اتحادیه شهرداری‌ها باید وجود داشته باشد و پذیرفته‌شده است.

چمران در واکنش به انتشار اخبار هایی مبنی بر دستگیری اعضاهای متخلف شورا و کارکنان شهرداری در برخی استانها و شهرستانهای کشورعنوان کرد که علی رغم اصرار بر رعایت قانون و محدودیت هایی که ما برای فروش تراکم و... به شهرداری ها وارد می شود در مقاطعی می بینیم تخلفاتی که نباید صورت بگیرد، صورت می گیرد و هنر ما این است که این عیب و مشکل را بیان کنیم؛ اما یک وجهه دیگر آن را نمیگوییم که چرا نباید شهراری ها درآمد پایدار و درستی داشته باشند تا به سمت درآمدهای متخلفانه همچون تراکم فروشی نروند.

وی اضافه کرد: گاهاً درآمدهای شهرداری در بسیاری اوقات حتی کفاف پرداخت به موقع حقوق کارمندان هم نمیدهد و دارای معوقه هستند؛ اگر این ها را دولت اداره می کرد بودجه و اعتبارشان را نمیداد و حالا که بر اساس درآمد هزینه هستند بخشی از درآمد آنها میزان مالیات بر ارزش افزوده‌ای که به شهرداری‌ها پرداخت می شود.

چمران گفت: چون یکی از درآمدهای پایدار شهرداری‌ها همین مالیات بر ارزش افزوده است ساختمان‌سازی نمی‌تواند با توجه به رکودهای اقتصادی درآمد پایداری برای شهرداری داشته باشد.

رئیس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها با بیان اینکه اکنون مجلس چالش ها و موانع پیش روی شوراها و شهرداری ها را پیگیری و حل کند ادامه داد: متاسفانه سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده که در آخرین مصوبه، ۵۰ درصد بود، هم اکنون نیز کاهش یافته و به زیر ۴۰ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع قابوس ‌نامه شهر است نه اینکه ۲۰ سال به ۲۰ سال بازنگری شود بلکه سال به سال نیاز به اصلاح دارد گفت: ما در تهران هر سال اصلاح طرح جامع را در برنامه داریم‌.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از همه شوراها به ویژه نمایندگان مجلس انتظار داریم برای حل مشکلات شهرداری‌ها کار کنند گفت: خوشبختانه ۴۰ نفر از شهرداران قبلی به مجلس راه یافته‌اند و آگاه به مشکلات هستند.

چمران در پایان با تاکید بر اینکه امیدواریم این نشست و اجلاس مشترک بستری برای تحقق اهداف در حوزه مدیریت شهری و خدمت به مردم در سطح کشور باشد یادآور شد: انتظار داریم همانطور که به قانون درآمدهای پایدار انتقاد داریم اما نتایج خوبی داشت در بحث مدیریت یکپارچه شهری نیز نمایندگان پای کار بیایند و این بحث را دنبال کنند.