شهاب‌سنگ ۱۰۰ کیلوگرمی به عنوان «بزرگترین شهاب سنگ آهنی ایران» امروز در موزه شهاب سنگ برج آزادی رونمایی شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، موزه شهاب سنگ برج آزادی امروز پنجشنبه ۲۶ مهر میزبان رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی در ایران بود.

وزن این شهاب سنگ ۱۰۰ کیلوگرم است و در موزه شهاب سنگ برج آزادی نگهداری می شود؛ موزه‌ای که از ۸ سال قبل افتتاح شده و در آن ۱۲۰۰ قطعه شهاب سنگ نگهداری می شود.

شهاب سنگ ها در انواع آهنی، سنگی آهنی و سنگی هستند و این شهاب سنگ از نوع آهنی است.

شهاب سنگ‌های آهنی در هسته سیارک‌های دگرگون شده، تشکیل شده‌اند. به سیارک هایی که ذوب شده باشند و حالت اولیه آنها عوض شده باشد سیارک های دگرگون شده می گویند.

زمانی که این سیارک ها ذوب می شوند آهن و نیکل آنها به مرکز سیارک ته نشین می شود و زمین هم یک سیاره است وهسته آن از آهن و نیکل است حال اگر روزی زمین با یک سیاره دیگر برخورد کند متلاشی شده وتمام تیکه ها از هسته و پوسته آن به درون فضا پرتاب می شود.

شهاب سنگ‌های سنگی- آهنی نیز به ٢ گروه تقسیم بندی می‌شوند. گروه اول پالاسایت ها و گروه دوم مزوسایدرایت ها هستند که معروف‌ترین و تاریخی ترین شهاب سنگ ایران از این نوع است.

شهاب سنگ‌های سنگی نیز به دو نوع کندرایت ها و آکوندرایت ها تقسیم بندی می‌شوند.

شهاب سنگ‌های کندرایت به شهاب سنگ‌هایی گفته می‌شود که درون آنها از دانه‌های ریز تشکیل شده است که به آنها کندرول گفته می‌شود به همین دلیل نام آنها را کندرایت گذاشته‌اند. انداره این دانه‌های ریز گاه از نیم میلیمتر تا چند سانتی متر هستند.

شهاب سنگ‌های آکندرایت ها طبق ترکیبات و عناصر درونی به چندین گروه خاص طبقه بندی می شوند که شامل اکندرایت های ماه و آکندرایت های مریخ می شود.

برچسب‌ها