با توجه به اینکه حضور فرماندهی و وجود اشخاص مهم و کارآمد در محور مقاومت از اهمیت قابل توجهی برخوردار است؛ اما باید به خاطر داشت که اساسا مقاومت وابسته به شخص نیست که با شهادت فرد یا افرادی بخواهد از بین برود. در اصل مقاومت یک اندیشه و عقیده در راستای مطالبه جمعی مردم در منطقه است.

به گزارش همشهری آنلاین، ابوالفضل ظهره‌وند؛ نماینده مجلس شورای اسلامی و تحلیلگر مسائل منطقه:1-با توجه به اینکه حضور فرماندهی و وجود اشخاص مهم و کارآمد در محور مقاومت از اهمیت قابل توجهی برخوردار است؛ اما باید به خاطر داشت که اساسا مقاومت وابسته به شخص نیست که با شهادت فرد یا افرادی بخواهد از بین برود. در اصل مقاومت یک اندیشه و عقیده در راستای مطالبه جمعی مردم در منطقه است. ما شاهدیم که با شهادت افراد مهم و فرماندهانی چون شهید اسماعیل هنیه؛ رئیس دفتر سیاسی حماس و شهید سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله همچنین مسیر گروه‌های مقاومت فلسطینی و لبنانی ادامه دارد. امروزه پس از شهادت سیدحسن حزب الله نه تنها عقب نشینی نکرده بلکه حجم ضربات و حملات خود علیه مواضع صهیونیستی را افزایش داده است.

2-درمورد شهید یحیی سوار نیز وضعیت به این شکل است. شهادت و سیره او امروزه برای مقاومت به شکل یک اسوه و الگو درآمده است که قدرت تکرارپذیری و تقلید دارد. از این رو انتظاری که می‌رود این است که مقاومت فلسطینی پس از تحمیل شهادت یحیی سنوار نه تنها عقب‌نشینی نکند بلکه با قدرت به راه خویش در جهت مبارزه با اسرائیل ادامه دهد و هدف خود را محقق سازد.

3- در طول تاریخ مبارزه مردم فلسطین افرادی چون یاسر عرفات حضور داشتند که با سیاسی کاری و سازش با اسرائیل، پس از کنار گذاشتن مقاومت و اسلحه نه تنها دستاوردی نداشتند بلکه به حاشیه رفتند و امروزه نیز نامی از آنها برده نمی‌شود. حتی کار به جایی رسیده است که خلف او محمود عباس است؛ کسی که در طول یکسال گذشته راهبردهایی را در جهت اهداف رژیم صهیونیستی پیگیری کرده است و به مقاومت فلسطینی خیانت نمود. اما یحیی سنوار مسیر دیگری را برگزید، او تا آخرین لحظه خود در برابر رژیم غاصب صهیونیستی مبارزه کرد و به مردم خود و مردم منطقه یادآور شد تنها راه نجات مقاومت و مبارزه با اسرائیل است. درس بزرگی که سنوار با شهادت خود مطرح کرد این است که هیچکاه نباید سر مواضع و اهداف با دشمن مصالحه و سازش کرد.

4-روح حماس امروزه در بین مردم فلسطینی دمیده شده است و مقاومت اسلامی و رزمندگان آن با پشتوانه مردمی است که در طول این یکسال دست به حماسه‌افرینی زده‌اند و در برابر اسرائیل قد علم نمودند. حماس امروزه حمایت و پشتیبانی مردم خودش را دارد و این موضوعی روشن است. شاید در این بین برخی پیدا شوند که با موضع مقاومت مخالفت داشته باشند اما عموم جامعه فلسطینی پشتیبان و همراه حماس و سایر گروه‌های مبارز هستند.