برگزاری هر ساله این رقابتها باعث شده هواداران زیادی در سرتاسر جهان جذب آن شوند و سود سرشاری را نصیب برگزارکنندگان این رقابتها کنند.
در فصل جدید جام باشگاههای اروپا باوجود بحران مالیای که جهان با آن روبهروست و پیشبینی میشد صنعت فوتبال را نیز تحت تأثیر قرار دهد، انتقال بازیکنان با مبالغ هنگفت و مبلغ قرارداد اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) برای تبلیغات و پخش تلویزیونی این رقابتها نشان داد صنعت فوتبال تأثیر چندانی از این بحران نگرفته است.
بنابر اعلام یوفا، درآمد رقابتهای لیگ قهرمانان باشگاههای اروپا نه تنها کاهش نیافته که امسال با 55 /1 میلیارد دلار(حدود یک تریلیون و چهل وشش میلیارد تومان) حاصل از بازاریابی و پخش تلویزیونی رکورد جدیدی در این خصوص به ثبت خواهد رساند، سودی که نصیب باشگاههای شرکتکننده در این رقابتها و اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) خواهد شد.
با توجه به امضای قراردادهای جهانی پخش تلویزیونی مسابقات با شرکتهای بزرگ تا سال 2012، سود حاصل از برگزاری مسابقهها در دو فصل آینده نیز همین میزان خواهد بود.
32 تیم در مرحله گروهی این رقابتها حضور دارند که در بیش از دو سوم مجموع سود سهیم خواهند بود.
البته باشگاههای حاضر در این رقابتها علاوه بر دریافت این سود از درآمدهای جانبی دیگری چون پول به دست آمده از فروش بلیتها و کالاهای تبلیغاتی چون فروش پیراهن و لوازم ورزشی و... نیز بهرهمند میشوند و با حضور در این رقابتها بر محبوبیت این باشگاهها نیز افزوده خواهد شد. شاید به همین دلیل بسیاری از باشگاهها برای راهیابی به این رقابتها هزینههای بسیاری را متحمل میشوند و بازیکنان بزرگی را از چهار گوشه جهان جذب میکنند ولی در این بین تنها 32 باشگاه مجال و فرصت حضور در این رقابتها را مییابند.
طبق اعلام یوفا، هر باشگاه قبل از شروع مسابقات در سپتامبر باید 1/10 میلیون دلار (نزدیک به 10 میلیارد تومان) حق شرکت بپردازد و با توجه به نتایجی که کسب میکند، در دریافت سود سهیم می شود.
پاداش هر پیروزی در مرحله گروهی 14/ 1 میلیون دلار (حدود یک میلیارد و 130 میلیون تومان) است، در حالیکه ارزش جایزه نقدی برای تیم قهرمان بالغ بر 8/12 میلیون دلار (12 میلیارد و 700 میلیون تومان) و نایب قهرمان 4/7 میلیون دلار (تقریباً 7 میلیارد و 340 میلیون تومان) اعلام شده است.
کارلوس پیول، کاپیتان تیم بارسلونای اسپانیا
منچستر یونایتد قهرمان دو دوره قبل جام باشگاه های اروپا
البته باید اضافه کرد در جام باشگاههای اروپا تیمی که هر شش مسابقه گروهی خود را ببرد و با صعود از مرحله حذفی قهرمان شود، علاوه بر دریافت مبلغ 4/44 میلیون دلار (حدود 44 میلیارد تومان)، از سود پخش تلویزیونی مسابقات هم بهرهمند خواهد شد.
باشگاه بارسلونای اسپانیا که سال گذشته قهرمان شد تقریباً همین مبلغ را دریافت کرد؛ اما منچستریونایتد نایبقهرمان با 8/53 میلیون دلار(در حدود35 میلیارد تومان)، بیشترین مبلغ را گرفت چون بازار تلویزیونی انگلیس ارزشمندتر از اسپانیا است.
آمارهای اعلام شده یوفا در خصوص دریافتی تیمها در سال گذشته نیز جالب است. فصل گذشته بایرن مونیخ به دلیل اینکه تنها تیم آلمانی راه یافته به مرحله حذفی بود، با 6/30 میلیون دلار (30 میلیارد تومان)، بیشترین مبلغ را از سود پخش تلویزیونی گرفت؛ در حالی که فقط 60 هزار دلار(تقریباً 59 میلیون تومان) به تیم بات بوریسوف از بلاروس رسید.
یوفا همچنین مبالغی را برای مسابقات مرحله پلیآف در نظر گرفته است. در فصل جدید 20 تیم از جمله آرسنال و اتلتیکو مادرید و همچنین سالزبورگ اتریش و «اف.کی ونتسپیلز» از لتونی در 10 مسابقه پلیآف شرکت میکنند. هر کدام از این تیمها در صورت پیروزی 3 میلیون دلار (2 میلیارد و 976 میلیون تومان) میگیرند.
یوفا همچنین 71 میلیون دلار (در حدود 70 میلیارد تومان)به عنوان غرامت به باشگاههایی میدهد که در هیچ یک از مسابقات فوق شرکت نمیکنند اما باید با تیمهای حاضر در این رقابتها در لیگهای داخلی بازی کنند. با توجه به مبالغی که در رقابتهای این چنینی بین شرکتها و یوفا، و یوفا و باشگاهها ردوبدل میشود، میتوان مشاهده کرد فوتبال اکنون دیگر تنها یک رخداد ورزشی نیست؛ بلکه بیشتر به یک صنعت پیشرفته میماند که باشگاهها در آن بیشتر حکم بنگاههای تجاری را دارند. شاید بیدلیل نیست که باشگاهی چون رئال مادرید فقط در یک فصل، تنها بیش از 200 میلیون دلار(تقریباً 198 میلیارد تومان) صرف خرید بازیکن میکند تا در این صنعت از رقیب دیرینه خود (بارسلونا) در لیگ اسپانیا عقب نماند. آری،اکنون فوتبال برای یک مشت دلار است!