پیتسو موسیمانه، سرمربی جدید استقلال در دوران مربیگری خود روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرده و البته با چهره‌های آشنایی نیز مواجه شده است؛ از جمله فرهاد مجیدی، مهدی قایدی و مارک ویلموتس.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سرانجام پس از هفته‌ها مذاکره با گزینه‌های مختلف، مسئولان باشگاه استقلال با پیتسو موسیمانه به توافق رسیدند. سرمربی ۶۰ ساله و اهل آفریقای جنوبی که در قاره سیاه یک چهره نامدار است، با قهرمانی‌های متعدد. موسیمانه ۴ بار قهرمان لیگ آفریقای جنوبی شده، ۲ بار جام ندبانک را به دست آورده و ۲ عنوان قهرمانی در جام حذفی این کشور را همراه با ماملودی در کارنامه دارد.

قهرمانی در جام حذفی و لیگ مصر همراه با الاهلی و قهرمانی در لیگ ۲ عربستان با الاهلی از دیگر افتخارات سرمربی جدید استقلال است. همچنین موسیمانه ۳ بار قهرمان جام باشگاه‌های آفریقا (۲ بار با الاهلی مصر و یک بار با ماملودی ) شده و ۳ بار هم سوپرکاپ را فتح کرده. این‌ها افتخارات مردی است که به ایران آمده تا استقلال را به مسیر درست بازگرداند و البته در لیگ نخبگان هم آبروداری کند.

در تمام این سال‌ها موسیمانه روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرده. به عنوان نمونه در ۲ باشگاه قبلی خود، یعنی الوحده در لیگ امارات و ابها در سوپرلیگ عربستان نتوانسته آنچنان که باید نتایج درخشان گذشته را تکرار کند. او از الوحده اخراج شد و ابها هم همراه با این سرمربی به دسته پایین‌تر سقوط کرد. با این حال افتخارات موسیمانه باعث شده تا کسی از دو تجربه ناموفق قبلی او حرفی نزند و انتقاد نکند.

موسیمانه سابقه تقابل با چهره‌های نام آشنایی را نیز در کارنامه دارد؛ البته نام آشنا برای ما ایرانی‌ها. او ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ (اول دی ماه ۱۴۰۰) در فینال سوپرکاپ آفریقا موفق شد راجا کازابلانکای مراکش را در ضربات پنالتی و با نتیجه ۷ بر ۶ شکست بدهد. هدایت راجاکازابلانکا در آن مقطع بر عهده مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی ایران بود. همچنین ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۵ آبان ۱۴۰۲) در لیگ امارات، موسیمانه اتحاد کلباء را با هدایت فرهاد مجیدی و با نتیجه ۲ بر یک مغلوب کرد. جالب اینکه تنها گل اتحاد کلباء را مهدی قایدی در دقیقه ۶۹ به ثمر رساند.

سرمربی جدید استقلال که ۱۷ بار روی نیمکت تیم ملی آفریقای جنوبی نشسته، سابقه همکاری با کارلوس آلبرتو پریرای برزیلی را نیز در رزومه خود دارد. او در ۲ مقطع و حد فاصل سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ و همچنین ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ دستیار پریرا در تیم ملی آفریقای جنوبی بود و او را در این پست همراهی کرد.

در میان بازیکنان مشهوری که سابقه همکاری با موسیمانه را دارند، نام یک بازیکن ایرانی نیز به چشم می‌خورد. احمد نوراللهی فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ و برای ۱۰ بازی زیر نظر موسیمانه به میدان رفت و سپس این مربی توسط مسئولان باشگاه اماراتی اخراج شد. همچنین عمر خریبین، مهاجم مشهور سوری نیز سابقه بازی زیر نظر موسیمانه را دارد. ضمن اینکه دلرون بوکلی، ستاره سال‌های دور دورتموند و بوخوم که یکی از بازیکنان موثر بوندس‌لیگا در دهه ۹۰ میلادی بود نیز سابقه بازی تحت هدایت موسیمانه را در کارنامه دارد.

موسیمانه یکی از معدود مربیان آفریقایی است که در جام باشگاه‌های جهان حضور داشته و با الاهلی مصر به یک پیروزی دست یافته و یک شکست نیز در کارنامه‌اش ثبت شده. پیروزی موسیمانه با الاهلی مصر، مقابل الدحیل قطر به دست آمد و این مربی در بازی بعدی برابر بایرن‌مونیخ و هانسی فیلیک قرار گرفت و با نتیجه ۲ بر صفر مغلوب شد.

در آستانه بازی با النصر عربستان، بد نیست نتایج فصل قبل موسیمانه با ابها در سوپرلیگ عربستان را هم بررسی کنیم. نتایج ضعیفی که یکی از آنها مقابل النصر و با شکست ۸ بر صفر رقم خورده است. همچنین ابها با موسیمانه ۵ بر یک به الاهلی باخت، ۵ بر صفر مغلوب الشباب شد، برابر الاتفاق با ۳ گل شکست خورد و مقابل الخدود هم ۴ گل دریافت کرد. نتایجی که در نهایت باعث شد جینگلز (لقب موسیمانه) با دست خالی عربستان را ترک کند و به آفریقای جنوبی برگردد.

حالا موسیمانه با کوله‌باری از افتخار و البته نتایج ضعیف در ۲ تجربه قبلی خود، به ایران آمده تا شاید بتواند کشتی شکست خورده استقلال را در میان انبوهی از بحران‌ها به ساحل آرامش برساند. باید ببینیم آیا جینگلز در این مسیر موفق می‌شود یا اتفاقات دیگری رقم خواهد خورد؟