میشل هانکه فیلمساز اتریشی قصد ندارد بار دیگر روی صندلی کارگردانی بنشیند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورلد آف ریل، میشل هانِکه سازنده فیلم‌های تحسین شده‌ای چون «پنهان»، «معلم پیانو»، «بازی‌های مسخره» و «عشق»، پس از ساخت «پایان خوش» در سال ۲۰۱۷، فیلم دیگری نساخته است. گفته می‌شود او که تابستان امسال ۸۲ ساله شد، در حال کار کردن روی هیچ پروژه دیگری هم نیست.

به گفته ایزابل هوپر بازیگر مشهور فرانسوی که در یک مسترکلاس در جشنواره فیلم لومیر در کنار تیری فرمو رئیس جشنواره کن شرکت کرد، به نظر می‌رسد هانکه فیلمسازی را کناره گذاشته است.

در این نشست هوپر در پاسخ به سوال فرمو که پرسید آیا فکر می‌کنی بتوانی هانکه را از بازنشستگی خارج کنی؟ پاسخ داد: مطمئن نیستم.

ایزابل هوپر در ۴ فیلم هانکه شامل «معلم پیانو»، «زمان گرگ»، «عشق» و «پایان خوش» بازی کرده و هنوز به طور مرتب با فیلمساز صحبت می‌کند و به تازگی هم او را تحت فشار قرار داده تا یک فیلم دیگر بسازد.

او گفت: نمی‌شود کاری کرد که میشل هانکه کاری را که نمی‌خواهد، انجام دهد. بدیهی است که او در ۶ سال گذشته، فیلمی نساخته است، و من نمی‌دانم که آیا او دوباره کار خواهد کرد، آیا ما دوباره با هم کار خواهیم کرد. او دوران سختی را پس از کووید سپری کرده و حالا در شرایط خوبی است. فقط می‌توانم آرزو کنم که او دوباره کار کند.

سبک هانکه هنوز در سینمای امروز مورد احترام است و هر سال بی‌شمار فیلم ساخته می‌شود که با سینمای سخت‌گیرانه هانکه مقایسه می‌شود. فیلم‌های تاثیرگذار او، با نهایت بدبینی، در قالب یک رئالیسم تقریباً صحنه‌سازی شده به سراغ ما می‌آیند و با وجود موضوع بیمارگونه آنها، همیشه با کنایه‌ای همراه هستند تا به تماشاگران یادآوری کنند چیزی که تماشا می‌کنند یک اثر سینمایی است.

سال پیش، موزه فیلم اتریش تولد هانکه را با مروری بر فیلم‌های وی جشن گرفت و آنجا بود که روشن شد سریال انگلیسی «کتاب کلوین» که وی قصد ساختش را داشت منتفی شده است. «کتاب کلوین» قرار بود یک مینی سریال ۹ قسمتی به زبان انگلیسی باشد و کاملاً در حال جلو رفتن بود و بیشتر هزینه ساخت آن را هم خود وی تامین مالی کرده بود، اما دلیل کنار گذاشتن آن روشن نشد و تنها می‌توان از کرونا گفت که موجب تاخیر در ساخت آن شد.

«پایان خوش» که شاید آخرین فیلم هانکه باشد، ثابت کرد که او می‌تواند منتقدان را دچار تردید کند. این فیلم پر از لحظات تاریک کمیک بود که برای فیلمساز اتریشی که شهرتش در درام‌های سنگین و غم‌انگیز است، نادر بود و با این حال یک کار حرفه‌ای بی‌نقص در کارنامه او بود که به نظر می‌رسد نقدی بر همه موضوع‌هایی است که او در کارنامه درخشانش به آن پرداخته است.

هانِکه یک جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان برای «عشق» و ۲ نخل طلای کن برای «روبان سفید» و «عشق» و بسیاری جوایز معتبر جهانی دیگر را در کارنامه دارد.

منبع: مهر