فیلم آخرین لحظات زندگی شهید سنوار دروغ بودن ادعای اسرائیلی‌ها مبنی بر اینکه سنوار در جایی امن و به دور از میدان جنگ اسکان دارد، برجسته کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد لسانی؛ کارشناس مسائل رسانه: 1- هدف‌گذاری صهیونیست‌ها از انتشار فیلم آخرین لحظات عمر شهید سنوار متمرکز بر چند مورد بوده است. اول آنکه قصد داشتند اشراف اطلاعاتی و تسلط فنی خود را به رخ بکشانند. دومین هدف آنها نمایش یأس و ناامیدی در جهت حذف و شهادت شهید سنوار بود. سومین خواست آنها بزرگ‌نمایی و دستاوردسازی در مرحله پسا جنگ و آتش بس است. رژیم صهیونیستی به وسیله چنین هدف‌گذاری‌هایی قصد دارد خود را به عنوان یک قدرت آهنین و بلامنازع در افکار جهانی در باب توانایی‌های فنی و تسلیحاتی جا بزند. اما در نتیجه بنا به آیه شریفه «و مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین» آنچه که از انتشار فیلم شهادت شهید سنوار منتشر شد برای مخاطبان اثر بومرنگی داشت.

2-مقصود از اثر بومرنگی این است که وقتی فرستنده پیامی را به مخاطبان خود ارسال می‌کند، نوع مواجهه و واکنش هنگام دریافت پیام برخلاف و حتی بر ضد هدف‌گذاری‌های فرستنده بوده و او را از رسیدن به مقصود مورد هدفش باز می‌دارد. درباره شهید سنوار و فیلمی که آخرین لحظات زندگی‌اش را نشان می‌داد چند موضوع مورد نظر است؛ اول دروغ بودن ادعای اسرائیلی‌ها مبنی بر اینکه سنوار در جایی امن و به دور از میدان جنگ اسکان دارد، این فیلم در میدان بودن و شجاعت سنوار را برجسته کرد.

3-دومین پیامی که مخاطب دریافت می‌کند جنگندگی خاص سنوار است که به مثابه فرمانده میدان در خط مقدم حضور دارد و بدون داشتن محافظ و گارد حفاظتی در نبرد تن و تانک قرار گرفته است. سومین چیزی که از این فیلم در نظر مخاطب برجسته می‌شود این است که در هنگام مجروحیت و زخمی شدن هم سنوار روحیه مجاهدانه و جنگاورانه خود را حفظ کرده و همچنان به مبارزه می‌پردازد. وجود چنین چیزهایی موجب می‌شود تا یک قهرمان‌سازی و اسطوره‌سازی از شهید یحیی سنوار شکل بگیرد و مخاطب با او یک هم‌حسی حمایتی عاطفی و احساسی برقرار کند. این مسأله می‌تواند شاخصه‌های اسلامی و همچنین رویکردهای ضداستکباری را تقویت کند.

4-رسانه به ماده خام نیازمند است؛ از این رو اگر بخواهیم از ماده اولیه که کلام باشد فراتر رویم به نمادسازی محتاجیم. این نمادسازی‌ها در رسانه به دو قسم تقسیم می‌شوند، گاهی از قبل درمورد آنها فکر شده و سپس در رسانه بازتاب پیدا می‌کنند؛ مثل آن علامت دستی که شهید سیدحسن نصرالله درمورد عمودی آمدن و افقی برگشتن سربازان دشمن در رسانه برجسته شد. اما گاهی نمادها از نوع دیگری هستند و به تعبیری به شکل خیلی واقعی از ژرفای وجودی یک شخص سرچشمه می‌گیرند. درمورد شهید سنوار صحنه ورود کوآپ کوپتر تا پرتاب عصا به سمت آن شاهد چند نماد بودیم از جمله آن لحظه چشم در چشم شدن با دوربین این پرنده.

5-اسرائیل قصد داشت با مقایسه هیتلر و سنوار؛ شهید سنوار را قاتل یهودیان به عموم جهان معرفی کند، اما در نتیجه و آن اثربومرنگی که بیان شد شاهد بودیم نه تنها چنین تلقی‌ای از سنوار نشد؛ بلکه او را با افرادی چون چگوآرا که شخصی مثبت در میان مردم شناخته می‌شود مقایسه شده و اسرائیل را در این چهره‌سازی‌ها ناکام گذاشت.