رودخانه تلار در مازندران به تازگی دچار آلودگی شده و آب آن به رنگ تیره درآمده است. این تغییر وضعیت ابتدا توسط یک فعال محیط زیست شناسایی شد و پس از ۲۴ ساعت مشخص شد که عملیات معدن زغال سنگ احتمالاً عامل این آلودگی است.

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از عصرایران، پس از ۴۸ ساعت، این فعال محیط زیست تصمیم به شناسایی محل آلودگی گرفت و متوجه شد که ضایعات زغال سنگ در بالادست رودخانه به داخل آن ریخته شده است.

رودخانه تلار یکی از بزرگترین رودخانه‌های شمال ایران است که با ۱۸۰ کیلومتر از سوادکوه سرچشمه می‌گیرد و به دریای خزر می‌رسد. این رودخانه محل زندگی آبزیان زیادی است و آب شرب برخی شهرهاست و کشاورزان نیز از آن برای آبیاری زمین کشاورزی و باغات استفاده می‌کنند.

2 روز پیش نیز عطاالله کاویان مدیرکل محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به علت سیاه شدن آب رودخانه تلار شهرستان قائمشهر اظهار کرد: به دلیل زغالشویی باطله‌ها در کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی و رانش شیرابه‌ها به رودخانه تلار آب این رودخانه به رنگ سیاه درآمد.

وی گفت: تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر سیاه شدن آب رودخانه در محل روستای آهنگرکلای قائمشهر تنها مربوط به آن منطقه نبوده بلکه از سرچشمه البرز مرکزی و آهنگر کلا و بعد از آن را نیز آلوده کرده است.

مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: بازدیدی از محل انجام دادیم و به دلیل پایین آمدن کیفیت آب رودخانه این موضوع در دست بررسی قرار گرفت و پیگیری قضایی آن نیز انجام شد.

کاویان تصریح کرد: همچنین شکایت از کارخانه البرز مرکزی نیز انجام و به شعبه ارجاع داده شد و در حال حاضر هماهنگی با عالیشاه، دادستان مرکز استان انجام شده که بازدیدی نیز از محل آلودگی انجام دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در گذشته نیز شیرآبه‌ها ناشی از شست‌وشوی باطله‌های زغال سنگ به رودخانه ریخته می‌شد اما عامل بازدارنده جدی وجود نداشت و رای مناسبی از مجموعه قضایی در این باره دریافت‌ نمی‌کردیم، این بار از دادستان خواستیم تا مجموعه قضایی رای مناسب و بازدارنده‌ای بدهند.