به دنبال تکرار برخی ادعاهای بی پایه در بیانیه مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس و همچنین جمع‌بندی نشست پنج شنبه گذشته سران اتحادیه اروپا سفیر مجارستان به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان به وی ابلاغ شد.

به گزارش همشهری آنلاین، به دنبال تکرار برخی ادعاهای بی پایه در بیانیه مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس و همچنین جمع‌بندی نشست پنج شنبه گذشته سران اتحادیه اروپا، گیولا پتو سفیر مجارستان در ظرفیت ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید در خصوص موارد فوق به وی ابلاغ شد.

مدیرکل غرب اروپای وزارت امورخارجه با یادآوری ضرورت تبعیت همه کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اصول و قواعد حقوق بین الملل و منشور ملل متحد، به ویژه اصل احترام به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشورها، حمایت ناروای اتحادیه اروپایی از برخی ادعاهای بی اساس و غیرقانونی علیه تمامیت ارضی ایران را به شدت تقبیح و محکوم کرد.

وی با تاکید بر حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، به عنوان حقیقتی تاریخی و حقوقی، موضع گیری جانبدارانه و ناصواب اتحادیه اروپایی در این خصوص را نسنجیده، غیرمسئولانه و فاقد هرگونه ارزش حقوقی توصیف کرد و خواستار اجتناب از تکرار و اصلاح فوری این امر شد.