همشهری آنلاین: معمر قذافی رئیس جمهوری لیبی در جلسه افتتاحیه اجلاس ویژه اتحادیه آفریقا که همزمان با چهلمین سالگرد به قدرت رسیدن وی بر پا شده است، طی سخنانی گفت: اسرائیل و قدرت‌های خارجی با مداخله در امور قاره آفریقا مسببان اصلی بروز خشونت‌ها در این قاره هستند.

به گزارش الجزیره، قذافی خطاب به سران حدود 30 کشور اتحادیه آفریقا که در چادری بزرگ در فرودگاه طرابلس پایتخت لیبی به مناسبت دهمین سالروز تاسیس این سازمان آفریقایی گرد هم آمده بودند، گفت: اسرائیل در پس تمامی مناقشات در آفریقا است.

معمر قدافی که ریاست اتحادیه آفریقا را عهده دار است، در ادامه سخنان خود افزود: ما برادران آفریقایی باید راه حل‌هایی جهت جلوگیری از چپاول قاره‌ خویش توسط قدرت‌های بزرگ بیابیم.

رئیس جمهوری لیبی در ادامه سخنان خود با توصیف اسرائیل به عنوان یک باند تبهکار، خواستار بسته شدن سفارتخانه‌‌های رژیم صهیونیستی در سراسر قاره آفریقا شد و گفت: این رژیم حمایت از اقلیت‌ها را بهانه راه اندازی مناقشات در قاره آفریقا قرار داده است.

قذافی در ادامه گفت: شورشیان دارفور(منطقه‌ای وقع در سودان) دفتری در تل آویو باز کرده‌‌اند و رئیس این شورشیان(عبدالوحید محمد نور) تحت حمایت دولت فرانسه به زندگی خود ادامه می‌دهد.

عبدالوحید نور در پاریس در تبعید به سر می‌برد.

رژیم صهیونیستی خود به هدایت آنچه که این رژیم یک سیاست رو به جلو در آفریقا در سال‌های ‪۱۹۶۰‬تا ‪۱۹۸۰‬میلادی و نیز مداخله در جنگ‌های این قاره از اتیوپی و اوگاندا گرفته تا سودان می‌خواند، اقرار کرده است.

اجلاس اتحادیه آفریقا

اجلاس یک روزه رهبران آفریقایی با صدور بیانیه طرابلس و یک برنامه عمل جهت دستیابی به راه حل‌های فوری برای بحران‌ها و درگیری‌ها در آفریقا، به کار خود پایان داد.

برنامه یاد شده از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا و متعهد به مشارکت در تقویت نیروهای صلحبان این اتحادیه در سومالی می‌خواهد که هر چه سریع تر به وعده خود در ارتباط با اعزام نیرو به این کشور، عمل کنند.

سودان نیز از محورهای اصلی مذاکرات سومین اجلاس اتحادیه آفریقا در سال میلادی فعلی بود.

عمر البشیر رئیس جمهوری سودان که دیوان بین‌المللی کیفری لاهه، تحت عنوان ارتکاب جنایات جنگی در دارفور، برای او حکم پیگرد صادر کرده است و رابرت موگابه رئیس جمهوری زیمبابوه از رهبران آفریقایی حاضر در اجلاس طرابلس بودند.

قرار است روز سه شنبه اول سپتامبر، چهلمین سال حکومت معمر قذافی با حضور رهبران آفریقا جشن گرفته شود. این درحالی است که هیچ یک از رهبران اروپا قرار نیست در این مراسم حاضر باشند. فرانسه نیز در سطح وزیر همکاری‌های بین المللی خود در این مراسم حاضر خواهد بود.