سومین روز از چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور الناز شاکردوست، هادی حجازی‌فر، کاوه خداشناس و جمع دیگری از اصحاب هنر برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، سومین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اعلام روزانه آمار رای‌گیری مردمی و طرح دیدگاه‌های فیلمسازان جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. نمایش آثار بخش‌های اصلی و جنبی جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران در حالی در پردیس ملت ادامه یافت که با رسیدن به سومین روز، برگزاری این رویداد از نیمه عبور کرد.

روز گذشته فیلم‌های کوتاه داستانی «تفنگ چخوف»، «نیجریه»، «ژیله‌مو»، «بدرود پاریس»، «دوپیتو» و «گاوکش» در سالن‌های یک و سه پردیس سینمایی ملت در سانس نخست ساعت ۱۳ نمایش داده شدند. این سالن‌ها همچنین از ساعت ۱۵:۳۰ میزبان مخاطبانی بودند که به تماشای فیلم‌های کوتاه داستانی «کم‌وبیش نامرئی»، «برهوت»، «بهش میگن منمنداس»، «تنها کنار هم»، «جوجه رنگی» و «مرخ» پرداختند. همچنین سالن‌های نمایشی دیگر بر اساس روزهای دیگر با توجه به باکس‌های برنامه ریزی شده اکران فیلم داشتند.

هادی حجازی فر در تهران ۴۱

نشست تخصصی هدایت بازیگر در سومین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور هادی حجازی فر نویسنده، کارگردان و بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. شایان ذکر است جشنواره چهل و یکم یکی از شلوغ‌ترین نشست‌های خود را در این دوره شاهد بود.

وی در نشست تخصصی "هدایت بازیگر" مطرح کرد: بازیگر شش دانگ نداریم. سال‌ها مخاطب جشنواره فیلم کوتاه تهران بودم.

هادی حجازی فر نویسنده، کارگردان و بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون در نشست تخصصی "هدایت بازیگر" چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: من کامل برای نقشم می‌جنگم، چیزی را که نتوانم درک کنم حضور در آن را نمی‌پذیرم و نمی‌توانم بازی کنم.

حجازی‌فر در این کارگاه گفت: من برای حضور در نشست پرهیز داشتم چون فکر می‌کنم تجربیات هر کسی با توجه به کاراکتر و زندگی‌اش به شدت شخصی است، قابل تعمیم نیست و نمی‌شود به عنوان یک فرمول ارائه کرد. من سال‌ها مخاطب این جشنواره بودم و تلاش می‌کردم ببینم و یاد بگیرم ولی این‌ها بر اساس تجربیات شخصی است. آنچه ما در دانشگاه یاد گرفته‌ایم در مواجهه با کار و موانع، چندان به من کمکی نکرد و فقط یک دانش به من داده است. هدایت بازیگر امر دوم است. همانطور که مدیریت عوامل حرف اول را می‌زند مدیریت بازیگر هم مهم است. این را هم باید بگویم بازیگران افراد حساسی هستند. یک روز با حال خوب، یک روز با حال بد سر کار می‌آیند. مثلاً اگر کسی من را سر کار ببیند می‌گوید او دو قطبی است! چون احوالات متفاوتی را تجربه می‌کنیم.

حجازی فر اظهار کرد: نباید بازیگر را به چیز دیگری تبدیل کرد چون در این صورت تاثیرگذاری روی مخاطب ندارد. باید برخی ویژگی‌های شخصیتی خودشان را لحاظ کنیم. باید انتخاب درست و مطالعه روی ویژگی‌های آن فرد داشته باشیم خیلی وقت‌ها من ویژگی‌های بازیگر را به فیلمنامه اضافه می‌کنم در «موقعیت مهدی» همه نابازیگر بودند به نحوی که در برخی جاها با هم دعوا می‌کردیم ولی یکی از بازیگران چشم‌هایی که داشت بسیاری از ضعف‌های فیلمنامه‌ای من و البته بازیگری او را می‌پوشاند. من آن آدم را به‌خاطر چشم هایش انتخاب کرده بودم اینها چیزهایی است که کار ما را بکر می‌کند. خیلی وقت‌ها این امتیاز کارگردانی است. مخصوصاً در شهرستان‌ها محدودیت بازیگر وجود دارد ولی اتفاقا در آنجا باید سراغ کسانی که بازیگر نیستند بروید و آنها را بر اساس یک ویژگی، یک خنده و... انتخاب کنید و این یعنی مدیریت بازیگر.

بازیگر «ایستاده در غبار» مطرح کرد: خیلی از دوستان دوست دارند بازیگر حرفه‌ای در کارشان بیاورند مثلا یک زمانی من سالی چند فیلم کوتاه بازی می‌کردم و می‌گفتم این زکات کار من است اما برخی فیلمنامه‌ها را رد می‌کنم و نمی‌فهمم که چرا باید من در آن حضور داشته باشم. پیشنهاد من این است که گرفتن بازی از نابازیگران را تست کنید.

حجازی فر مطرح کرد: من کامل برای نقشم می‌جنگم، چیزی را که نتوانم درک کنم حضور در آن را نمی‌پذیرم و نمی‌توانم بازی کنم. اگر جهان خود را بسازید آن گاه وقتی با یک بازیگر حرفه‌ای هم صحبت کنید حضور در کار شما را می‌پذیرد.

در ادامه این روز مانند دو روز گذشته، ۱۰ فیلم‌ برتر آرای مردمی تا پایان روز دوم چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد. هیات نظارت بر آرای مردمی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران ۱۰ فیلم برتر از نگاه تماشاگران تا پایان روز دوم جشنواره را به ترتیب حروف الفبا، به این شرح اعلام می‌دارد:

بدرود پاریس

بهش میگن منمنداس

تانکر

تنها کنارهم

حنابندون

روز خداحافظی

رییس شمایی

سر

شیفت

کشک‌های شور عزیز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان