عباس محمدیان،مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی با بیان این مطلب، افزود: سند تبلیغات تجاری در فضای مجازی به استناد قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بر اساس اقدامات کلان سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی تهیه شده است.
محمدیان با تأکید بر اینکه توسعه فضای مجازی و ظرفیتهای متاثر از این تغییر، صنعت و کسبوکارهای مختلف، از جمله حوزه تبلیغات را دستخوش تحولات گسترده کرده است، اظهار داشت :یکی از مهمترین چالشهای موجود در فضای مجازی، نیاز به ساماندهی و تنظیمگری دقیق و منسجم در حوزه تبلیغات است.
وی در ادامه افزود: با توجه به ظرفیتهای بالقوهای که فضای مجازی برای کسبوکارها فراهم کرده است، تبلیغات دیجیتال به یک رکن اساسی در اقتصاد جهانی تبدیل شده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما این تغییرات نیازمند سیاستگذاریهای دقیق است تا ضمن ایجاد فضای سالم و شفاف، از حقوق ذینفعان در این عرصه حمایت شود.
محمدیان به این نکته اشاره کرد که سند تبلیغات تجاری در فضای مجازی به استناد قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی تهیه شده است. این سند با هدف اقناع، تشویق و ترغیب کسبوکارها برای فعالیت در بسترهای پیامرسان داخلی و سکوهای داخلی توسعه یافته و همزمان تلاش میکند زیرساختهای نظارتی مورد نیاز برای حفظ سلامت فضای تبلیغات در کشور را تقویت کند.
مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی با تاکید بر اینکه حجم گردش مالی تبلیغات در فضای مجازی در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته، به آماری اشاره کرد که نشان میدهد بخش مهمی از این گردش مالی در ایران نیز به سمت فضای مجازی و تبلیغات آنلاین سوق پیدا کرده است. وی افزود: در حال حاضر و بنا بر آمارها و برآوردهای در دسترس حجم بازار تبلیغات دیجیتال در ایران بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان است که بیش از ۲۰ درصد کل بودجه تبلیغاتی کشور را شامل میشود.
این سهم نشاندهنده رشد قابلتوجه تبلیغات آنلاین در مقابل تبلیغات سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی و محیطی است. بر این اساس، بیش از ۲۰ درصد بودجههای تبلیغاتی به جای روشهای سنتی، در فضای آنلاین مانند وبسایتها، اپلیکیشنها، شبکههای اجتماعی و دیگر بسترهای دیجیتال هزینه میشود.
محمدیان تاکید کرد: یکی از مهمترین اهداف این سند، تنظیمگری و حکمرانی اثربخش در فضای تبلیغات دیجیتال است. در واقع، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده است تا با ارائه این سند، ضمن تقویت زیرساختهای داخلی، کسبوکارهای داخلی را به فعالیت در بسترهای پیامرسان داخلی تشویق کند و از سوی دیگر، نظارت کافی بر تبلیغات برخط که شرایط جدیدی برای کسبوکارهای خرد و کلان فراهم کرده، داشته باشد.
وی در ادامه توضیحات خود گفت: فضای مجازی به عنوان یک عرصه جدید در عرصههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وارد شده و تبلیغات دیجیتال در این عرصه به یک جزء جداییناپذیر از فعالیتهای اقتصادی بدل گشته است. بنابراین، یکی از الزامات اصلی برای حکمرانی اثربخش در این حوزه، ایجاد و ساماندهی چارچوبهای دقیق و منسجم است که بتواند هم منافع تبلیغکنندگان و هم مخاطبان را به نحو مطلوبی تامین کند.
سند تبلیغات تجاری در فضای مجازی به گفته محمدیان، تمامی مسایل و موضوعات مربوط به زیستبوم تبلیغات دیجیتال را در بر میگیرد و به جنبههای مختلف آن، از جمله زنجیره ارزش تبلیغات، شبکه مفهومی و حقوق ذینفعان پرداخته است. وی افزود: این سند با تاکید بر افزایش سهم تبلیغات داخلی از کل بازار تبلیغات و براساس سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات تهیه شده و به مرکز ملی فضای مجازی ارائه شده است.
محمدیان در بخش دیگری از مصاحبه خود به روندهای جهانی تبلیغات دیجیتال اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای جهانی، سهم تبلیغات دیجیتال از کل صنعت تبلیغات در سال ۲۰۲۳ به حدود ۶۹ درصد رسیده است، که این نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است. وی افزود: این تغییرات جهانی به وضوح نشان میدهد که آینده تبلیغات به سمت دیجیتال شدن و استفاده از بسترهای آنلاین سوق پیدا کرده و این مسئله نیز فرصتها و چالشهای جدیدی را برای کسبوکارهای داخلی ایجاد کرده است.
با توجه به این تغییرات جهانی، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی بر اهمیت بهروزرسانی زیرساختهای نظارتی و حمایت از کسبوکارهای داخلی تاکید کرد. او اظهار داشت که یکی از اهداف اصلی این سند، تقویت زیرساختهای پیامرسان و سکوهای داخلی است تا امکان رقابت سالم بین این پلتفرمها و بسترهای خارجی فراهم شود و حجم بیشتری از تبلیغات به سمت فضای داخلی سوق یابد.
محمدیان با تاکید بر اهمیت اجرای صحیح این سند، گفت: اجرای این سند میتواند به تقویت بازار تبلیغات دیجیتال در ایران کمک شایانی کند و در نهایت باعث افزایش درآمدهای کسبوکارهای داخلی و رشد اقتصادی کشور شود.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با تایید نهایی این سند در کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی، شاهد تحولی مثبت در بازار تبلیغات دیجیتال ایران باشیم و بسترهای داخلی بتوانند جایگاه خود را در بین کاربران و کسبوکارهای ایرانی تثبیت کنند.
مدیر کل تبلیغات و اطلاعرسانی در پایان افزود: پیش نویس سند تبلیغات تجاری در فضای مجازی از مجموعه اسناد اقدامات کلان سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی است که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهیه و در حال حاضر با تایید وزیر محترم، منتظر بررسی نهایی در کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور است.