به گزارش همشهری آنلاین دانشآموزان مدرسه چند مقطعی روستای لاورده در استان بوشهر، سال تحصیلی متفاوتی را آغاز کردهاند؛ مدرسه «بهار» به یک مدرسه انعطافپذیر تبدیل شده و در این یک ماه نوع تازهای از آموزش را یاد گرفتهاند. این مدرسه دومین مدرسه انعطافپذیر استان بوشهر است که با همکاری شرکت پلیمر آریاساسول میزبان ۳۰ دانشآموز دختر و پسر است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر به همشهری میگوید که همکاری آموزش و پرورش و شرکتهای پتروشیمی به نتیجه خوب ارتقای فضای آموزشی در روستا و مناطق کمبرخودار استان بوشهر و این روند ادامه خواهد داشت.
۳۰ دانشآموز ابتدایی مدرسه روستا
روستای لاورده شهر سیراف در استان بوشهر حدود ۸۰۰ نفر جمعیت دارد و یک مدرسه ابتدایی با ۳۰ دانشآموز. دانشآموزان دبستان «بهار» که در پایههای اول تا ششم ابتدایی درس میخوانند، سال تحصیلی ۱۴۰۳ را در یک مدرسه انعطاف پذیر آغاز کردهاند. مدرسه انعطافپذیر یا مدرسه با زمانبندی و ساختار انعطافپذیر، نوعی مدرسه است که به دانشآموزان اجازه میدهد تحصیل خود را با توجه به نیازها، شرایط و اولویتهای فردی تنظیم کنند. این مدارس از رویکرد سنتی مدارس که دارای زمانبندی ثابت هستند، فاصله گرفته و به دانشآموزان امکان میدهند برنامههای درسی را با توجه به سرعت یادگیری و نیازهای زندگیشان پیش ببرند. این دومین مدرسه انعطافپذیر استان بوشهر است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر به همشهری میگوید: «آموزش و پرورش استان بوشهر با بهرهمندی از ظرفیت پتروشیمی استان توانسته در روستاهای کمبرخوردار مدارس انعطافپذیر را برای ارتقای فضای آموزشی دایر کند. پیش از این نیز یک مدرسه انعطافپذیر در روستای چهارروستایی از توابع بخش ریگ شهرستان گناوه استان بوشهر راهاندازی شدهبود و نتیجه خوب آن سبب ادامه این مسیر شد.» روستای لاورده در ۱۴ کیلومتری عسلویه و از روستاهای کمبرخوردار استان بوشهر است.
در یک مدرسه انعطافپذیر چه میگذرد؟
علی موحد میافزاید: «از آنجا که آموزش پویاست و باید بتوانند جوابگوی نیازها براساس تغییرات الگوهای آموزشی باشند، یک مدرسه انعطافپذیر امکان این انعطافپذیری را فراهم میکند و جوابگوی پایداری در طول زمان است. اینکه بچهها در مدرسه انعطافپذیر احساس خوبی دارند از همه چیز مهمتراست.»
طراحی اجزای آموزشی در یک مدرسه انعطاف پذیر امکان مشارکت و همکاری دانشآموز را در یادگیری فراهم میکندو آنان را از وضع منفعل درمیآورد و در انتخاب آزاد بگذارمیگذارد. طراحی کلاسها، کارگاهها و آزمایشگاهها با چیدمانهای منعطف، امکان تغییر و تبدیل مبلمان از وضعیتی به وضعیتی دیگر، استفاده از دیوارهای متحرک، امکان تلفیق چند فضا یا تفکیک یک فضا در زمانهای مختلف و امکان ایجاد حریمهای شخصی یا گروهی، حس اعتماد به نفس، غرور و احترام را در کودکان افزایش میدهد. ایجاد فضاهای نیمه باز و ایوانهای مسقف، نه تنها محلی با استفادههای مختلف را فراهم میآورد، بلکه در هوای نامساعد به عنوان محل استراحت و تجمع مورد استفاده قرار میگیرد. ایجاد اختلاف سطح و پله در حیاط برای تجمع و اجرای برنامههای جمعی مفید و ایجاد تنوع در فضاهایی مانند طاقچه، سکو و دیوارهای کوتاه، محلهای مناسبی را برای و نشستن و قرار دادن وسایل فراهم میآورد. چنین فضاهای متنوعی سبب محبوبیت فوقالعادهی مدرسه نزد کودکان شده و در آنان انگیزه ایجاد کرده، خلاقیت آنان را افزایش میدهد.
موحد ادامه میدهد: «فضاسازی برای آموزش و بازی، بهسازی تعمیرات دیوار کلاس، ایجاد امکانات رفاهی مثل آبسرد کن، تجهیز کلاس به وسایل کمک آموزشی و تهیه سیستم رایانه برای دانشآموزان از جمله اقدامات شرکت پلیمری آریاساسول با آموزش و پرورش استان بودهاست.»
موحد درباره تاثیر این امکانات برای یک مدرسه انعطافپذیر گفت: «از آنجا که تدریس معلم برای یک پایه سبب کسالت دانشآموزان پایه دیگر میشود، مدرسه انعطافپذیر در روستا با امکانات مختلف آموزشی باعث سرگرمی و ایجاد یک فعالیت آموزشی شدهاست.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر یادآور شد: «در همکاری با شورای راهبردی منطقه ویژه پارس قصد داریم تعداد این مدارس در استان را بیشتر کنیم.»
- جمعیت روستای لاورده استان بوشهر: ۸۰۰ نفر
- تعداد دانشآموزان ابتدایی: ۳۰ نفر
- مدارس انعطافپذیر استان بوشهر: ۲ باب