طی روزهای گذشته فعالیت سامانه بارشی در بسیاری از مناطق موجب بارش باران و برف شده است. امروز، ‌ جمعه گستره فعالیت سامانه بارشی در سواحل دریای خزر، شرق و مرکز کشور است.

به گزارش همشهری آنلاین، با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی امروز، جمعه چهارم آبان، ابرناکی در نوار غربی کاهش می‌یابد و گستره فعالیت سامانه بارشی سواحل دریای خزر، شمال شرق، مناطقی از شرق و مرکز کشور است که سبب بارش باران و در مناطق سردسیر و ارتفاعات بارش برف همراه با کاهش دما در این مناطق می‌شود. همچنین امروز در مناطقی از مرکز و شرق کشور وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پیش بینی می‌شود.

سامانه بارشی فعلی به تدریج از روز فردا، شنبه از کشور خارج می‌شود و از اواخر وقت شنبه سامانه بارشی بعدی وارد کشور خواهد شد.

هشدار دریایی نارنجی

امروز سازمان هواشناسی همچنین یک هشدار سطح نارنجی دریایی صادر کرد که در آن بر وزش باد شدید و مواج شدن دریا تاکید شده است. بر اساس این هشدار که از عصر شنبه شروع می‌شود و تا صبح دوشنبه برقرار است، نوع مخاطره افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده ۲۶-۳۶ نات در مناطق ساحلی و تا ۴۰ نات در مناطق دور از ساحل و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۲/۵ متر در مناطق ساحلی و بیشتر از ۲/۵ متر در مناطق نزدیک و دور از ساحل توصیف شده است. این هشدار روز شنبه مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گیلان و مناطق دور از ساحل استان مازندران، یک‌شنبه و دوشنبه مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان را تحت‌تاثیر خواهد داد.

اثر مخاطره در این هشدار غرق شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در فعالیت های تفریحی و ترددهای دریایی قایق های تفریحی، شناورهای سبک و نیمه سنگین و سنگین، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و تردد کشتی های تجاری و اختلال در فعالیت های فراساحلی، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و توصیه هواشناسی منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای سنگین، فعالیت های ساحلی و فراساحلی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی است.