تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴

مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران از آغاز پروژه ساخت پل جدید بزرگراه بعثت در آبان ماه خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی صداقتی درخصوص سرانجام ساخت پل جدید بعثت در منطقه ۱۶ شهرداری تهران با تأکید بر اینکه پایش رفتار لرزه‌ای پل بعثت نشان‌ از عدم استحکام سازه در زمان وقوع زمین‌ لرزه‌های شدید می داد و مقاوم سازی این پل هم توجیه فنی و اقتصادی نداشت، گفت: «این پل ۳۱۰ متر طول و ۲۰ مترعرض دارد . از طرفی تنها دو خط عبوری را پوشش می‌دهد و از آنجایی که طراحی و ساخت این پل طی زمان کوتاهی انجام شده بود، از اواخر دهه ۷۰ مطالعات و بررسی‌های دوره‌ای پل بعثت آغاز شد.»

او اظهار کرد: «بررسی‌ها نشان داد که عرض کم و شیب تند پل و همچنین گاباری و ارتفاع کم نسبت به خطوط ریلی که دقیقا از زیر پل تردد می‌کنند موجب شده که پل کارآیی لازم را نداشته باشد.»

صداقتی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته پل حدود ۲ کیلومتری در مقطع بزرگراه بعثت خواهیم ساخت که از روی چهار معبر خیابان بخارایی، خیابان پرستویی، پل راه آهن و خیابان شهید رجایی عبور می‌کند، گفت: «با احداث این پل، مشکل پل راه آهن نیز که شیب نامناسب داشت، نیز حل می‌شود.»

مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران در مورد شیوه ساخت پل با بیان اینکه دو پل کوچک در دو طرف پل اصلی در محدوده راه آهن اجرا می شود و پس از آن پل اصلی با تیرهای طولی پیش ساخته احداث خواهد شد ادامه داد: «برای اجرای پروژه پیمانکار انتخاب و زمین برای تجهیز کارگاه به پیمانکار تحویل داده است. همچنین قالب‌ها در حال ساخت است و سایت تولید تیرها در پی تحویل زمین در حال آماده سازی هستند و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته کار اجرایی در آبان ماه آغاز خواهد شد. دو سال زمان هم برای ساخت این پروژه زمان لازم است.»

او با تأکید بر اینکه ساخت پل جدید بعثت یکی از کلان پروژه‌های پایتخت به شمار می آید گفت:با احداث پل جدید، عملاً ظرفیت جنوبی‌ترین بزرگراه شهر تهران بعد از کمربندی آزادگان افزایش می‌یابد،از طرفی ترافیک ترمینال جنوب و چهار تقاطع بخارایی، پرستویی، راه آهن و شهید رجایی تا حدودی کنترل می‌شود.»

صداقتی در تشریح ویژگی‌های پل جدید و مسیر ساخت پل آن گفت: در طرح جدید پل از غرب خیابان رجایی شروع شده و با عبور از تقاطع‌های شهید رجایی، راه‌آهن و خیابان شهید بخارایی در محدوده بوستان بعثت به سطح صفر برمی‌گردد. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده این پل سه خط تندرو و دو خط کندرو و یک پیاده‌رو در هر مسیر دارد و این در حالیست که دو رمپ ورودی و دو رمپ خروجی برای آن برای دسترسی به ترمینال جنوب، خیابان شهید رجایی و خیابان شهید بخارایی تعبیه شده است.

منبع: همشهری آنلاین