61 درصد از رای ‌دهندگان مسلمان آمریکایی در تمام رده‌های سنی و جنسی، تحولات غزه را برای رای دادن در نظر می‌گیرند.

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: کمتر از 10 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، غزه همچنان اولویت اصلی سیاست خارجی رای‌دهندگان مسلمان این کشور است.

تارنمای العربی جدید نوشته، رای‌ دهندگان مسلمان آمریکا به‌طور فزاینده‌ای بحران غزه را جزو اولویت‌های اول خود در انتخاب کاندیدای مورد نظرشان قرار داده‌اند و بسیاری از آنها کاندیداهای حزب سوم را بر گزینه‌های سنتی (حزب دمکرات یا حزب جمهوری‌خواه) در نظر می‌گیرند.

تحسین سردار یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن اسلامی میشیگان که کارزاری را برای فشار بر دولت دمکرات آمریکا به منظور تغییر سیاست‌هایش در برابر جنگ غزه به راه انداخته می‌گوید: «آنچه که در غزه اتفاق می‌افتد نه تنها برای مسلمانان بلکه باید برای تمام بشریت نگران‌ کننده باشد.»‌

نتایج نظرسنجی اخیر موسسه سیاست اجتماعی و تفاهم (ISPU) در 3 ایالت جورجیا، پنسیلوانیا و میشیگان حاکی از آن است که:

  • 61 درصد از رای ‌دهندگان مسلمان آمریکایی در تمام رده‌های سنی و جنسی، تحولات غزه را برای انتخاب کاندیدای موردنظر خود در نظر می‌گیرند.
  • این در حالی است که در سال انتخابات سال 2020 میلادی، حدود 65 درصد از رای دهندگان مسلمان این 3 ایالت به جو بایدن نامزد حزب دمکرات رای داده بودند.
  • نظرسنجی‌ها پیش از خروج بایدن از جریان رقابت‌های انتخاباتی حاکی از آن بود که تنها 18 درصد از رای ‌دهندگان این 3 ایالت همچنان از بایدن در مقابل دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری ‌خواه حمایت می‌کنند.
  • این در حالی است که حمایت مسلمانان از ترامپ اندکی نیز افزایش یافته است؛ حدود 22 درصد در سال 2024 در مقابل 18 درصد در سال 2020 میلادی
  • بیشتر کسانی که تصمیم گرفتند دوباره به بایدن رأی ندهند، قصد داشتند به کاندیدای حزب سوم رأی بدهند.

غزه دغدغه مسلمان پیر و جوان آمریکایی

به‌گفته سحر سلود مدیرعامل موسسه سیاست اجتماعی و تفاهم (ISPU)، یکی از نکات اصلی نظرسنجی اخیر این است که غزه اولویت اول مسلمانان جوان و مسن است و به نظر می‌رسد که در نظرسنجی‌های مربوط به غزه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024، هیچ شکاف نسلی وجود ندارد.

تحسین سردار نیز با اشاره به این‌که نارضایتی عمومی از کامالا هریس در جوانان مسلمان آمریکایی نیز دیده می‌شود، می‌گوید: «رای دهندگان جوان مسلمان آمریکایی کاملاً از هریس ناامید شده‌اند. اولویت ما در مرحله نخست ایمان و انسانیت ماست.»