تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶

اگر متوجه شوید شرکتی که در آن کار می‌کنید قرارداد همکاری با رژیمی دارد که دستش به خون مظلومان بسیاری آغشته‌ شده و از خدمات شرکت‌تان برای نسل‌کشی و کشتار غیرنظامیان استفاده می‌کند، چه حالی به شما دست می‌دهد؟

به گزارش همشهری آنلاین، حتما می‌دانید که در ماه‌های اخیر، چندین کارمند در شرکت‌های فناوری بزرگ ایالات‌متحده مانند مایکروسافت و گوگل به‌دلیل ابراز حمایت از فلسطین یا اعتراض به پروژه‌های مرتبط با رژیم اشغالگر قدس اخراج شده‌اند؛ ماجرایی که به‌طور کلی و با دیدی بازتر نباید به سادگی از کنار آن گذشت، اما متأسفانه علم و فناوری باز هم در خدمت جنایت بوده و دانشی که باید به بشریت خدمت کند، طریق عکس را در پیش گرفته است.



مایکروسافت
اخراج: چند روز پیش ۲ کارمند این شرکت به‌دلیل برگزاری یک مراسم یادبود برای کشته‌شدگان غزه در محوطه شرکت در ردموند اخراج شدند. آنها اعضای گروهی بودند به نام «No Azure for Apartheid» (نه به آزور برای آپارتاید) که به قراردادهای مایکروسافت با رژیم صهیونیستی اعتراض داشتند. این مراسم به‌منظور همدردی با قربانیان در غزه و جلب‌توجه به استفاده از فناوری ابری مایکروسافت توسط ارتش اشغالگران قدس برگزار شده بود. این اخراج‌ها در میانه تنش‌های سیاسی و اجتماعی مرتبط با نسل‌کشی در غزه باعث نگرانی‌هایی درخصوص آزادی بیان و حقوق کارمندان در شرکت‌های بزرگ فناوری شده است.

همکاری: شرکت مایکروسافت با ارائه خدمات ابری و هوش مصنوعی به رژیم صهیونیستی، با اشغالگران همکاری می‌کند. این همکاری‌ها شامل ارائه زیرساخت‌های ابری Azure برای نهادهای دولتی این رژیم است. گروهی از کارکنان مایکروسافت تحت عنوان گروه «نه به آزور برای آپارتاید» به این قراردادها اعتراض کرده‌اند و آنها را به‌دلیل حمایت احتمالی از عملیات نظامی اسرائیل مورد انتقاد قرار داده‌اند.



گوگل
اخراج: در آوریل ۲۰۲۴، گوگل ۲۸ کارمند را به‌دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد پروژه Nimbus اخراج کرد. پیش از این نیز در سال۲۰۲۱، چندین کارمند به‌دلیل مشارکت در اعتراضاتی علیه قراردادهای گوگل با رژیم صهیونیستی تنبیه یا اخراج شده بودند. این کارکنان اعتراض خود را در فضای اداری و با توزیع پوسترهایی نشان می‌دادند که مخالفت‌شان با استفاده نظامی از فناوری‌های گوگل توسط اسرائیل را بیان می‌کردند.

همکاری: از سال ۲۰۲۱، گوگل قراردادی به نام پروژه نیمباس به ارزش ۱.۲میلیارد دلار با رژیم صهیونیستی منعقد کرده است که شامل ارائه خدمات ابری و هوش مصنوعی برای نهادهای دولتی و نظامی این رژیم می‌شود. این قرارداد با اعتراضات زیادی از سوی کارکنان روبه‌رو شد که معتقدند این فناوری‌ها می‌تواند برای نظارت و سرکوب فلسطینیان استفاده شود. با وجود اعتراضات گسترده و حتی اخراج کارمندان، گوگل به این قرارداد ادامه داده و بیان کرده که این پروژه برای اهداف نظامی استفاده نخواهد شد. همچنین، کارکنان مسلمان گزارش داده‌اند که در محیط کار با تبعیض و سانسور مواجه شده‌اند؛ ازجمله حذف نظرات و محدود کردن بحث‌های مرتبط با این موضوع در سیستم داخلی گوگل.

اپل
اخراج: حدود ۳۰۰ نفر از کارکنان سابق و فعلی اپل در یک نامه سرگشاده اعلام کردند که چندین کارمند به‌دلیل نمایش نمادهایی چون دستبند یا شال‌های فلسطینی تنبیه یا اخراج شده‌اند. این گروه در سال ۲۰۲۴ در شیکاگو تجمعی برگزار کردند تا به برخوردهای شرکت نسبت به ابراز حمایت کارکنان از فلسطین اعتراض کنند.

بیشتر بخوانید:


همکاری: شرکت اپل به‌طور رسمی با رژیم اشغالگر قدس قراردادی مانند گوگل و آمازون ندارد. با این حال، این شرکت به‌دلیل برنامه همسان‌سازی کمک‌های مالی کارمندان خود که به برخی سازمان‌های مرتبط با ارتش اسرائیل و شهرک‌های کرانه باختری بودجه می‌دهد، مورد انتقاد قرار گرفته است. کارکنان اپل و فعالان از این شرکت خواسته‌اند که به‌دلیل نگرانی‌های حقوق بشری در مورد این کمک‌ها تجدیدنظر کند.

آمازون
آمازون هم در پروژه‌ نیمباس با دولت رژیم صهیونیستی همکاری می‌کند. برخی کارمندان آمازون خواستار لغو این قرارداد شده‌اند. در پاسخ به این انتقادات، اعتراضاتی در محل‌های مختلف شرکت‌ها در آمریکا برگزار شده است.