اگر به کسی باخته‌اید یا کتک خورده‌اید سرمربی آلمانی انتقام شما را از او می‌گیرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، ‌ هانسی فلیک دوای درد بارسلونا بود. او در همین مدت کوتاهی که هدایت تیم را از ژاوی تحویل گرفته، در حال گرفتن انتقام از همه دشمنان است. او ابتدا خیرونا را که فصل پیش رفت و برگشت ۴‌تا به بارسا زده بود، با نتیجه ۴بریک شکست داد. سپس همین نتیجه را برابر تیم سابق خودش یعنی بایرن‌مونیخ تکرار کرد؛ درحالی‌که بارسا همه بازی‌های قبلی‌اش را به بایرن می‌باخت، ازجمله آن باخت تاریخی ۸بر۲ که سرمربی حریف، همین مربی آلمانی بود. فلیک در نخستین ال‌کلاسیکوی رسمی هم با نتیجه ۴برصفر رئال‌مادرید را در زمین این تیم شکست داد؛ همان تیمی که فصل گذشته ۳بار به آن باخته و ۴تایی هم شده بودند و از همه مهم‌تر اینکه ۵بازی پیاپی مقابل آنها شکست می‌خوردند. مروری بر اعداد و ارقام و کارهایی که فلیک در همین ال‌کلاسیکو کرد، ارزش کار او را بیشتر نشان خواهد داد.

او همچنین پس از تری ونبلز در دوم سپتامبر ۱۹۸۴ (۳ بر صفر)، نخستین مربی بارساست که در سانتیاگو برنابئو نخستین ال‌کلاسیکوی خود را با اختلاف بیش از ۳گل می‌برد.
سرمربی آلمانی جلوی رسیدن رئال به یک رکورد تاریخی را که در اختیار بارسلونا بود گرفت و به ۴۲‌بازی متوالی بدون شکست مادریدی‌ها در لالیگا پایان داد (۳۱‌برد و ۱۱مساوی) که تنها یک بازی کمتر از رکورد تاریخی در این رقابت‌ها بین آوریل۲۰۱۷ تا ماه مه۲۰۱۸ (۳۴‌برد و ۹‌تساوی) بود که با انریکه و والورده به‌دست آمده.
آنچلوتی پس از میگل مونیوس بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۵ (۷) و پپ گواردیولا بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ (۵) می‌توانست سومین مربی‌ای باشد که ۵یا بیشتر ال‌کلاسیکوی پیاپی را برده است. فلیک این اجازه را هم به کارلتو نداد.
چیزی نمانده بود رئال برای دومین‌بار در ۵۹‌سال گذشته (بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲) ۵‌ ال‌کلاسیکوی پیاپی را ببرد که فلیک مانع این کار شد.
رئال برای دومین‌بار در یک نیمه ال‌کلاسیکوی خانگی، ۴گل خورد. رئال دفعه قبلی هفتم ژوئن۱۹۵۹ در نیمه دوم ال‌کلاسیکو در برنابئو چهارتایی شد.
بارسلونا همچنان به تساوی اعتقادی ندارد. آنها ۲۷‌بازی متوالی را در همه رقابت‌ها بدون تساوی پشت‌سر گذاشته‌اند؛ شامل ۲۲‌برد و ۵شکست از ‌ماه مارس که این طولانی‌ترین روند بدون مساوی تاریخ باشگاه است، برابر با ۲۴برد و ۳‌شکست با فرانک رایکارد از اکتبر ۲۰۰۵ تا مارس ۲۰۰۶.
بارسا ظرف ۶‌روز از یکشنبه گذشته تا شنبه این هفته توانست به‌سویا، بایرن‌مونیخ و رئال‌مادرید، ۱۳گل بزند.
کاسادو زیرنظر فلیک به یک بازیکن ثابت تبدیل شد. هافبک دفاعی ۲۱ساله در این بازی هم مثل بازی‌های مهم با خیرونا، موناکو و بایرن‌مونیخ پاس‌گل داد. بیشترین پاس‌گل بازیکنان بارسا (در تمام رقابت‌ها)؛ رافینیا (۸)، یامال (۷) و مارک کاسادو (۴).

فلیک توانسته بازیکنانی مثل رافینیا و لواندوفسکی را احیا و پنیا را درون دروازه به اندازه تراشتگن قوی کند و لواندوفسکی را به اوج خود برگرداند. لوا در این بازی دهمین گل عمرش را به رئال زد. او یک‌بار با دورتموند ۴گل در یک بازی به این تیم زده بود.

یامال هم با فلیک گلزن‌تر و پخته‌تر شده. این بازیکن با ۱۷‌سال و ۱۰۵‌روز سن، جوان‌ترین گلزن ال‌کلاسیکوی لالیگایی در این قرن شد. جوان‌ترین گلزنان تاریخ تقابل‌های رئال و بارسا؛ یامال (۱۷سال و ۱۰۵روز)، آلفونسو ناوارو (۱۷سال و ۳۵۶روز) و آنسو فاتی (۱۷سال و ۳۵۹روز). یامال پیش از این، رکورد جوان‌ترین گلزن تاریخ لالیگا و تیم ملی اسپانیا را نیز از آن خود کرده بود.

این ۲گل، گل شماره‌۱۰۰ مهاجم لهستانی زیرنظر هانسی فلیک بود. او در هشتادوپنجمین بازی خود زیرنظر این مربی به رکورد ۱۰۰گل رسید؛ ۸۵‌بازی با فلیک، ۱۰۰‌گل، ۲۴‌پاس‌گل، ۸۳‌گل در بایرن و ۱۷‌گل در بارسلونا.
لوا فصل پیش تا هفته ۳۲توانسته بود به اندازه این فصل (۱۴) گل بزند و همین آمار تأثیر حضور فلیک روی بازی این مهاجم را نشان می‌دهد.
لواندوفسکی ۱۴‌گل در لالیگای این فصل زیرنظر مربی سابق خودش به ثمر رسانده که ۳گل بیش از گلزن‌ترین بازیکن ۵لیگ اروپایی یعنی هالند (۱۱) است.
البته برای اولین‌بار در ۱۴‌ال‌کلاسیکوی اخیر و پس از مارس۲۰۲۰، نیمه اول دیدار رئال‌مادرید و بارسلونا با نتیجه بدون گل پایان یافت. در آن دیدار که در برنابئو برگزار می‌شد، رئالی‌ها در نیمه‌ دوم با گل‌های وینیسیوس و ماریانو، ۲ بر صفر پیروز شدند. هدایت بارسا برعهده کیکه ستین بود.
روبرت لواندوفسکی زیرنظر فلیک با ۳۶‌سال و ۶۶‌روز سن، مسن‌ترین گلزن ال‌کلاسیکو در قرن بیست‌ویکم در همه رقابت‌ها شد.
لوا حالا بعد از مسی (۲۰۱۷) و اوبامیانگ (۲۰۲۲) سومین بازیکن بارسا در سال‌های اخیر است که توانسته در لالیگا و در خانه رئال، حداقل ۲گل به ثمر برساند.

از سال۲۰۲۰، بارسلونا ۱۰‌بازی از ۱۴‌بازی خود در ال‌کلاسیکوهای رسمی را باخته و تنها ۴تا را برده بود؛ به همان اندازه‌ای که در ۳۹رویارویی قبلی به رئال باخته بود.

فلیک نخستین ســرمربی بارسلونا پس از ۵سرمربی‌ای بود که نخستین ال‌کلاسیکوی رسمی خود را با برد پشت سر گذاشت. البته این آلمانی یک ال‌کلاسیکوی دوستانه را هم در پیش‌فصل برده بود.

تاتا مارتینو در فصل ۱۴-۲۰۱۳ آخرین مربی بلوگرانا بود که نخستین ال‌کلاسیکوی خود را با پیروزی پشت‌سر گذاشت.

نتایج نخستین ال‌کلاسیکوی مربیان اخیر بارسلونا؛ رایکارد (شکست ۲ بر یک)، گواردیولا (پیروزی ۲ بر صفر)، تیتو (پیروزی ۳ بر ۲)، مارتینو (پیروزی ۲ بر یک)، لوییس انریکه (شکست ۳ بر یک)، ارنستو والورده (شکست ۳ بر یک)، کیکه ستین (شکست ۲ بر صفر)، رونالد کومان (شکست ۳بر یک)، ژاوی (شکست ۳ بر ۲) و فلیک (پیروزی ۴ بر صفر).

خود آنچلوتی هم در نخستین ال‌کلاسیکوی رسمی‌اش شکست خورده بود؛ ۱۱سال پیش با گل‌های الکسیس سانچس و نیمار در نخستین ال‌کلاسیکوی گرت بیل با پیراهن رئال.

هانسی فلیک پس از خورخه والدانو با رئال‌مادرید در ژانویه۱۹۹۵ (۵ بر صفر)، نخستین مربی‌ای است که نخستین ال‌کلاسیکوی رسمی خود را با اختلاف ۴‌گل می‌برد.

رئال پس از یک‌سال و اندی شکست خورد. رئالی‌ها پیش از این، آخرین‌بار در ۲۴سپتامبر۲۰۲۳ مقابل اتلتیکو شکست خورده بودند.

فلیک به دومین مربی تاریخ بارسا تبدیل شد که در نخستین ال‌کلاسیکویش در برنابئو، برد با اختلاف ۴گل را تجربه می‌کند. نفر قبلی جک دامبی اتریشی بود که در سال۱۹۲۶ در خانه رئال با نتیجه ۵ بر یک پیروز شده بود.

رئال در ورزشگاه برنابئو در ۴‌بازی از ۵‌دیدار آخر خود با بارسا پیروز شده (یک ‌شکست) و ۲بازی آخر را برده بود. فلیک از ادامه این روند جلوگیری کرد.

درحالی‌که در ترکیب اصلی رئال تنها نام یک بازیکن داخلی به نام لوکاس واسکس دیده می‌شد، بارسلونا با ۸بازیکن اسپانیایی در ال‌کلاسیکو بازی کرد؛ برای اولین‌بار از مارس۲۰۱۳ زیرنظر جوردی رورا. رورا در آن روز با ۸‌اسپانیایی در برنابئو یک بازی لالیگایی را ۲ بر یک باخته بود.

فلیک فرمول طلایی تیم را پیدا کرده. او در بازی‌هایی که تیمش ظرفیت خوردن ۴گل را دارد، با ۴گل برنده می‌شود. یکی از استراتژی‌های او آفسایدگیری است که یک مربی برای همین منظور با خودش به تیم آورده است. در همین بازی، رئال ۱۲‌بار در آفساید قرار گرفت (در برابر یک آفساید بارسا) که بیشترین تعداد آنها در یک بازی لیگ از مارس۲۰۱۳ بوده؛ ۱۲‌بار مقابل سلتاویگو. بارسا در این فصل ۷۷‌بار حریفان خود را در آفساید گرفتار کرده که با اختلاف قابل‌توجهی در ۵لیگ بزرگ اروپا بیشترین است؛ ۶.۵در هر بازی و بیش از دوبرابر میانگین فصل گذشته در لالیگا (۳.۱). بیشترین آفسایدگیری موفق در ۵لیگ اروپایی؛ بارسلونا (۷۷)، برایتون (۳۵)، فولام (۳۳)، پارما (۳۱) و اوساسونا (۳۰).

در این بازی امباپه به‌تنهایی ۸بار در آفساید قرار گرفت و ۲ گل او به همین دلیل رد شد. مهاجم فرانسوی از ابتدای فصل تاکنون ۹بار در تله آفساید حریفان گرفتار شده بود.

منبع: روزنامه همشهری