خانه مهرانگیز کامبیز از مکان‌های دیدنی تهران در محله‌ قدیمی عودلاجان است. از خانه‌های به جا مانده از دوران قاجار که به نام خانه پدرسالار، سریال پرمخاطب ایرانی که در این خانه ساخته شده، شهرت دارد.

همشهری - سعیده مرادی: عمارت مهرانگیز کامبیز، در گذشته محلی برای برگزاری مراسم مذهبی و روضه بود.

خانه‌ای که محل برگزاری مراسم مذهبی بود

خانه‌ تاریخی مهرانگیز بیش از ۸۰ سال قدمت دارد که به خانمی به نام مهرانگیز تعلق داشت. بعدها و در دوره پهلوی اول این خانه توسط شخصی به نام آقا جلال تهرانی خریداری می‌شود. به همین دلیل به نام خانه آقا جلال تهرانی نیز شهرت دارد. بعدها این خانه به سرهنگی واگذار می‌شود که آن را به‌جای عوارض و بدهی‌های زیادی که داشته است، به شهرداری منطقه ۱۵ تهران می‌دهد و در حاضر نیز در تملک شهردای منطقه ۱۲ است. در طبقه دوم این بنا در قسمت شمالی حیاط، ایوانی با ستون‌های گچ‌بری شده وجود دارد. در سال‌های اخیردرهای چوبی و قدیمی خانه مهرانگیز را با درهای آهنی تعویض کرده‌اند، اما این بنا هنوز هم بوی تهران قدیم را در خود دارد.رنگ آبیِ درها و پنجره‌ها، نرده‌های فلزی و فرفرژه‌ها که هرکدام نوستالژی خاص خود را دارند.

عمارت قاجاری اکنون محلی برای فعالیت‌های فرهنگی است

خانه تاریخی مهرانگیز هم ‌اکنون به عنوان خانه فرهنگ محله‌ی امامزاده یحیی(ع) جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد. البته جذابیت این خانه تنها محدود با بافت تاریخی و خانه فرهنگ بودنش نیست، بلکه در همسایگی آن تعدادی از بناهای با ارزش و تاریخی دیگر هم وجود دارد. از مسجد لواسانی‌ها در نبش کوچه گرفته تا خانه کوچک کوچه مرآت و عمارت همسایه و خانه روبرویی آن.

نشانی: خیابان امیرکبیر، کوچه میرزا محمود وزیر، کوچه هداوند

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: بهارستان

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ملت

هزینه بازدید: رایگان

ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷

منبع: روزنامه همشهری