جامعه‌شناس گفت: این که امروز جامعه ایران در مقابل تجاوزات دشمن با یک انسجام واحد برخورد می‌کند، ریشه فرهنگی دارد. فرهنگ ایران یک فرهنگ گروهی و رسوب شده است. رسوبات فرهنگی ما درمورد هویت ملی، ارزش‌ها و پایبندی به ملیت‌مان آنقدر قوی و مستحکم است که با این قطرات کوچک تکان نمی‌خورد.

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به ایران و ایجاد یک انسجام اجتماعی در جامعه، اظهار کرد: خوشبختانه حمله رژیم صهیونیستی به خاک کشورمان، هیچ هراس اجتماعی در جامعه ایجاد نکرد. مردم از این مسئله بی‌تفاوت عبور کرده و به زندگی عادی خود در فردای حمله پرداختند. این موضوع یک امتیاز برای کشورمان است چراکه مردم ما مردمی نیستند که با وقوع چنین اتفاقاتی لرزشی در آنان ایجاد شود.

وی ادامه داد: این مسئله نشان داد جامعه ایران از یک همبستگی ارگانیکی یا انسجام ارگانیکی برخورددار است. به این معنا که همه افراد در جامعه خودشان را اعضای یک پیکر واحد به حساب آوردند. بعد از بروز حمله دشمن، فضای جامعه ملتهب نشد و مردم طوری وانمود نکردند که رژیم غاصب تصور کند به اهداف خودشان رسیده‌اند و یا اقدام موثری انجام داده‌اند.

قرایی‌مقدم گفت: این که جامعه ایران بعد از تجاوز رژیم صهیونیستی به هیچ وجه دچار هراس اجتماعی نشده دارای اهمیت زیادی است. چراکه رژیم صهیونیستی قصد داشت علاوه براینکه جامعه ایران را دچار دلهره کند، به‌دنبال یک دوقطبی‌سازی هم بود تا یک قطب در موافقت و همراه با آنان و قطب دیگر در مخالف آنان رفتار کنند و این دو قطب را در نهایت مقابل یکدیگر قرار دهد. درحالی که این اتفاق صورت نگرفت و دشمن به هدف خود نرسید.

این جامعه‌شناس افزود: بعد از حمله رژیم صهیونیستی، مردم به فعالیت‌های روزمره خود پرداختند و چنین شرایطی در کمتر جامعه‌ای دیده‌ می‌شود که مردم نسبت به چنین موضوعاتی واکنش هیجانی نداشته باشند و دچار اضطراب هم نشوند. اما متاسفانه شهادت نیروهای مسلح مردم را ناراحت کرد و اگر چنین حادثه برای این جوانان رخ نمی‌داد مردم همین احساس ناراحتی هم تجربه نمی‌کردند.

وی تصریح کرد: واکنش جامعه ایران به این حادثه عاری از اضطراب و دلهره بود. درحالی که رژیم کودک‌کش قصد داشت، روح و روان مردم ما را نیز برهم بزند و با ایجاد کردن یک فضای دوقطبی، مخالفان با حاکمیت را در راستای حمایت از مردم غزه و لبنان افزایش دهند، اما این اتفاق نیفتاد.

قرایی‌مقدم با اشاره به چرایی بروز این انسجام اجتماعی در جامعه، گفت: ما دو نوع تضاد در جامعه داریم؛ یک درون گروهی و دو برون گروهی. جامعه ما درباره کسانی که به کشور حمله می‌کنند و درواقع برون گروه محسوب می‌شوند واکنش‌های یکدست و منسجم دارد. درواقع هم در جنگ ۸ ساله ایران و رژیم بعث شاهد این انسجام بودیم و هم در حمله اخیر رژیم صهیونیستی به خاک کشورمان. حتی وقتی حرف و حدیث درباره جزایر سه‌گانه ایران شد ما همان انسجام اجتماعی را شاهد بودیم. این جامعه در طول این سال‌ها نشان داده در مقابل اجانب، بیگانگان و کسانی که به انسجام ملی، هویت ملی و ... حمله کنند روی خوش نشان ندهد و در مقابل آن می‌ایستد.

این جامعه‌شناس افزود: این که امروز جامعه ایران در مقابل تجاوزات دشمن با یک انسجام واحد برخورد می‌کند، ریشه فرهنگی دارد. فرهنگ ایران یک فرهنگ گروهی و رسوب شده است. رسوبات فرهنگی ما درمورد هویت ملی، ارزش‌ها و پایبندی به ملیت‌مان آنقدر قوی و مستحکم است که با این قطرات کوچک تکان نمی‌خورد. این مسئله هم ناشی از تجربه تاریخی و همچنین آشنایی جامعه با فضای مجازی است، درواقع جامعه ما آگاه به این است که چه کسی دوست و چه کسی دشمن است.

وی بیان کرد: جامعه ما مستحکم و پایدار است و با حملات و فشارهای بیرون از جای خود تکان نمی‌خورد البته درمورد مسائل درون گروهی واکنش‌ها اینطور نیست. پیرامون موضوعات داخلی نظرات و دیدگاه‌های مختلفی را شاهد هستیم اما وقتی پای خارجی‌ها وسط بیاید اوضاع فرق می‌کند. هرچند که خودشان هم می‌دانند که ملت ایران دارای یک یکپارچگی و انسجام گروهی است و امیدواریم از چنین اتفاقاتی عبرت بگیرند. این انسجام اجتماعی یک مزیت است، اما همانطور که رهبر انقلاب فرمودند درباره این موضوع نه باید بزرگنمایی کنیم و نه کوچک انگاری کنیم.