رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران ضمن تقدیر از فعالیت های شهرداری در زمینه افزایش ناوگان اتوبوسرانی گفت: تهران به ۷ هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد ما نمی‌توانیم دلخوش به قرارداد یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی و یک قرارداد اتوبوس برقی که چیزی از آن مشخص نیست، باشیم.

همشهری آنلاین - سید جعفر تشکری هاشمی در دویست و هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به حادثه رانندگی مرگبار یک دستگاه اتوبوس در میدان شهدا گفت: این یک حادثه ساده نبود لذا اعضای شورا باید آن را ریشه یابی کنند.

وی با بیان اینکه این حادثه تلخی است که در ساعت کاری در شهر اتفاق افتاده است، اظهار کرد: اما این تنها یک تصادف نبود، اعضای شورای شهر، اگر کمی این حادثه را ریشه یابی کنیم به نکات خاصی می‌رسیم، سال ساخت اتوبوسی که تصادف کرد ۱۳۸۶ بوده یعنی ۱۷ سال در تهران کار کرده و مسافر جابجا می‌کند.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران افزود: مطابق مصوبه ۱۷ دی سال ۱۴۰۲ دولت، میزان کارکرد اتوبوس‌ها ۱۰ سال است و گفته شده اگر اتوبوسی اورهال شود ۵ سال به عمر آن اضافه می‌شود یعنی حتی اگر این اتوبوس اورهال هم می‌شد، حداکثر عمر مفید آن باید ۱۵ سال می‌بود اما شاهد هستیم که این اتوبوس ۱۷ سال کار کرده و همچنان در شهر تردد می‌کند.

وی تاکید کرد: در طول سه سال گذشته بارها و بارها گفته‌ایم که ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده است این اتوبوس‌ها دیگر قادر به ارائه خدمات به شهروندان نیستند مردم ما با رنج و مصیبت بسیار از اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند.

وی گفت: اقداماتی که شهرداری تهران انجام داده جای تشکر دارد و در برابر کارهای انجام نشده نیز جای گله مندی هست، وقتی تهران به هفت هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد ما نمی‌توانیم دلخوش به قرارداد یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی و یک قرارداد اتوبوس برقی که چیزی از آن مشخص نیست، باشیم.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه به هر قیمت ممکن باید برای تهران اتوبوس تامین کنیم، یادآور شد: در بودجه، ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد برای ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص داده‌ایم تا مشکلات حمل و نقلی کاهش یابد اما بخش اندکی از این بودجه‌ها صرف بهبود ناوگان و توسعه آن شده است.

وی ادامه داد: در بودجه سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای نوسازی و بازسازی ناوگان منابع گذاشتیم اما مطابق با گزارش‌ها تنها حدود چهار هزار میلیارد ریال مستقیم برای این کار تخصیص داده شده و بخش دیگر به دیون این بخش که اوراق قرضه بوده تخصیص یافته است در حالیکه دوستان شهرداری باید اهتمام ویژه‌ای به تعمیرات و نوسازی اتوبوس‌ها داشته باشند.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ناوگان حمل و نقل عمومی افزود: فرسوده بودن ناوگان خاص اتوبوسرانی نیست بلکه در مترو نیز شاهد همین روند هستیم، در بازدیدی که چند روز گذشته از مجموعه واگن سازی داشتم متوجه شدم از ۱۵ هزار میلیارد ریال بودجه سال گذشته تنها ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال هزینه قطعی شده یعنی مصوبات ما تاثیرگذاری لازم برای بهبود نداشته‌اند هر چقدر که هزینه تصویب کنیم اما برای اورهال تخصیص نیابد یعنی کاری نکرده‌ایم البته مشکلات متعلق به اتوبوسرانی و واگن سازی نیستند بلکه مشکل تامین منابع مالی است.

تشکری هاشمی تاکید کرد: باید از خانواده کشته شدگان و همچنین مصدومان حادثه رانندگی میدان شهدا توسط مسوولان شهرداری تهران سرکشی بعمل آید و به مسایل درمانی مصدومان توجه شود، نباید خدای ناکرده گفته شود آن ماشین بیمه داشته و هزینه‌ها باید از بیمه گرفته شود ما در مقابل تمام شهروندان مسئول هستیم.