همشهری آنلاین - مهدی اسماعیل پور: این روزها ساکنان پایتخت و بهویژه عابران از پلهای محدوده خیابان امامخمینی(ره)، میدانهای امام حسین(ع) و صنعت از نزدیک شاهد این تغییرات هستند و همهچیز برایشان ملموس شده است.
فعال شدن پلی که قبل از عید خراب بود
«درحالی که گوشه چادرش را به دندان گرفته و در یک دستش نایلون دارد، سلانه سلانه از پلهبرقی خاموش پایین میآید و گاهی دستش را از روی دیواره پل برمیدارد و به روی زانو میگذارد تا کمی از دردش کاسته شود.» این وضعیت را تعداد زیادی از شهروندان عبوری از پل عابر میدان امامحسین(ع) دیدهاند؛ پلی که تا چند وقت پیش با خاموش شدن پلهبرقیهایش بیشترین شکایتهای مردمی در سامانه ۱۳۷ را داشت، اماحالا با بهسازی پلهها اوضاع تغییر کردهاست. یکی از عابران میگوید: «قبلا که این پله برقی خراب بود به چشم میدیدم که پیرزنان و پیرمردان به سختی خودشان را از پلهها بالا میکشیدند، اما حالا راضیاند.»
جلب رضایت مردم
«پل فرسوده و کثیف جای خودش را به یک پل تر و تمیز داده و محل زیباتر شده است.» شهروند میانسالی هنگام عبور از میدان امام حسین میگوید: «پله برقی اینجا خراب بود یا در آن را میبستند. کلا افتضاح بود، اما در این چند روز که پل دوباره فعال شده همهچیز عالی است و امیدوارم تمام پلهبرقیهای شهر به همین صورت باشد.» چند دقیقهای مشغول تماشای پل میشویم، جمعیت زیادی از کوچک و بزرگ گرفته تا زن و مرد برای رفتوآمد به مترو و ایستگاه بیآرتی با رضایت از طریق این پل مکانیزه عبور میکنند.
کدام پلها در اولویت نوسازی هستند؟
در دستهبندیهای انجام شده، پلهایی که در مجاورت مراکز درمانی و آموزشی هستند و شهروندان بیشتری از آنها استفاده می کنند در اولویت اول نوسازی قرار گرفته است. طرح ایمنسازی پلهبرقی پلهای مکانیزه عابران پیاده در پایتخت همچنان ادامه دارد. امسال ۵۱مورد از پلهای مکانیزه عابران پیاده نوسازی شده و ۱۴دستگاه دیگر نیز بهزودی نوسازی میشود. تلاش داریم تا پایان این دوره از مدیریت شهری ۶۰دستگاه دیگر از پلهای مکانیزه نیز نوسازی شود. در طرح نوسازی پلهای مکانیزه، علاوه بر نوسازی یونیتهای پلهبرقی، به لحاظ زیباسازی نیز از معماری ایرانی و اسلامی استفاده شده است.
۸۰درصد پلهای مکانیزه فعال است
هادی حقبین، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران: ۸۰۰ پل و ۱۱۰پل مکانیزه در تهران ساخته شده است. سال گذشته حدود ۵۰درصد پلهای مکانیزه بهدلیل تامین نشدن تجهیزات و نقص فنی غیرفعال شد، اما اکنون بالای ۸۰درصد پلهای عابر پیاده در پایتخت فعال و حدود ۲۰درصد پلها غیرفعالاند که اغلب بهدلیل ناایمن بودن خاموش شده است. در بررسیهای انجامشده به لحاظ حفظ سلامت شهروندان برخی پلهایی که به لحاظ ایمنی با مشکل روبهرو بود خاموش است تا پس از رفع عیوب دوباره راهاندازی شود. در طرح نوسازی پلهای مکانیزه، علاوه برنوسازی یونیتهای پلهبرقی، به لحاظ زیباسازی نیز از معماری ایرانی و اسلامی استفاده شده است.