رسانه‌های داخلی به‌خصوص صداوسیما مسئولیت دارند مقابله فرهنگی و رسانه‌ای با بزرگ‌نمایی حمله اسرائیل انجام دهند.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی برای همشهری نوشت:

فضای مجازی در ایران طی برهه‌هایی متاثر از برخی امواج اطلاعات نادرست، برای مردم اضطراب ایجاد می‌کند. این اطلاعات نادرست در زمینه‌های مختلف حتی بهداشت و سلامت هم بروز داشته است؛ هر فردی اطلاعاتی را ارائه می‌کند و بدون اینکه اعتبارسنجی شود، بخش‌هایی از جامعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این موارد وقتی روی هم انباشته شوند، جامعه در ضمیر ناخودآگاهش نسبت به همه‌چیز نگران می‌شود. اطلاعات غلط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سرآمد مولدهای ترس در شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند. این اطلاعات اگر همگی غلط نباشند، اما ناصحیح نیز در میان آنها وجود دارد و همه واقعیت را نمی‌گویند.

آمیختگی اطلاعات درست و غلط و برجسته‌نمایی بخش‌هایی از آنها و کمرنگ کردن بخش‌های دیگر، شرایط ابهام‌آمیز در جامعه ایجاد می‌کنند و باعث ترس می‌شوند. امروز بخش زیادی از اوقات روزانه مردم در فضای مجازی سپری می‌شود و این نتیجه‌گیری ناصواب نیست.

فضای رسانه‌ای جهان در زمینه مسائل سیاسی و به‌خصوص نظامی تحت سیطره قدرت‌های بزرگ است. آنها اطلاعات و اخبار را آنطور که می‌خواهند در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند؛ به‌خصوص درباره اسرائیل، حساسیت‌های زیادی در غرب وجود دارد که اطلاعاتی که درباره این رژیم داده می‌شود، کنترل‌شده باشد. این جریان غالب رسانه‌ای وقتی بحث مقاومت مقابل اسرائیل مطرح است، رقیب را با اطلاعات ناصحیح هدف حمله قرار می‌دهند که تشخیص آنها در بسیاری مواقع برای مخاطب دشوار است.

به‌عنوان نمونه در درگیری‌های نظامی چندماه اخیر میان ایران و اسرائیل، رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از حمله، دومین عملیات خود را هم شروع کرده است؛ نخستین عملیات آنها نظامی بود و دومین عملیات آنها رسانه‌ای. این 2عملیات حتی همزمان اجرا ‌شدند.

امید اسرائیل به عملیات رسانه‌ای چه‌بسا بیشتر از عملیات نظامی باشد. آنها به‌گونه‌ای برخورد می‌کنند که تأثیر عملیات خودشان را خیلی بزرگ جلوه دهند و این باعث ایجاد نوعی فضای اضطراب در میان مردم می‌شود.

رسانه‌های داخلی به‌خصوص صداوسیما مسئولیت دارند در این زمینه، مقابله فرهنگی و رسانه‌ای با بزرگ‌نمایی حمله اسرائیل انجام دهند. اینکه عملیات چقدر مؤثر بوده و چه اهدافی در جنگ مدنظر بوده است و چه تعداد کشته شده‌اند، همگی ابعاد روانی و رسانه‌ای حمله نظامی هستند.

آمادگی و تبحر رسانه‌ای به همراه اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی، پدافند ذهنی و روانی مؤثر خود را در چنین نبردی نشان خواهد داد. در گام اول نیاز به حل مشکل اعتماد افکار عمومی به فضای رسانه‌ای رسمی و غیررسمی وجود دارد که در سال‌های گذشته بیشترین آسیب را دیده است.

در گام دوم باید اطلاع‌رسانی درست انجام گیرد و باید قبل از حملات دشمن، طراحی‌هایی صورت گیرد که چگونه اطلاع‌رسانی انجام شود. به‌طور کلی چون بحث نظامی است، طبیعی است که بخش‌هایی از آن اطلاع‌رسانی نشود، ولی مواردی که باید اطلاع‌رسانی شود، بایست بلافاصله و در زمانی کوتاه از سوی مقامات نظامی صورت گیرد. در این زمینه نیز البته ضعف‌هایی مشاهده می‌شود.

مسئولان ذیربط نظام باید اطلاعاتی را که می‌توانند برای مردم تشریح کنند، بلافاصله مطرح کنند تا جایی برای مانورهای تبلیغاتی دشمن نباشد. اینها مواردی هستند که باید در آنها بازنگری شود تا در جبهه جنگ رسانه‌ای نیز زمین به حریف واگذار نشود.