آلاینده غالب در نیمه‌دوم سال، ذرات معلق هستند و موتورسیکلت‌ها سهم قابل توجهی در تولید این آلاینده دارند. به این ترتیب موضوع معاینه فنی موتورسیکلت‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

همشهری آنلاین: براساس سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران، سهم موتورسیکلت‌ها در انتشار آلایندگی‌های گازی معادل ۲۱/۳ درصد و در انتشار ذرات معلق برابر با ۱۰/۱ درصد است. به‌گفته سیدمحمد مهدی میرزایی قمی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران هم تمهیدات تازه‌ای برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها مانند انجام رایگان این فرایند و استقرار خطوط سیار معاینه‌فنی موتورسیکلت اندیشیده شده است.

آیا می‌دانید؟

  • طرح استقرار معاینه فنی سیار موتورسیکلت برای نخستین بار است که در کشور اجرایی خواهد شد؟
  • قرار شده این طرح ۲‌ماه در قالب طرح‌های تشویقی و ایجابی و انجام معاینه فنی رایگان در منطقه ۱۲ اجرایی شود؟
  • فرایند مربوط به آزمون‌های معاینه فنی موتورسیکلت مشتمل بر موضوعات آلایندگی و تست‌های ایمنی انجام می‌شود؟
  • هیچ‌کدام از شهرهای ایران جز تهران مجهز به چنین ظرفیت و استعدادی برای انجام معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نیستند؟
  • براساس مصوبه هیأت وزیران درباره اصلاح آیین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک، مقرر شده بود استاندارد آلایندگی موتورسیکلت‌ها از ابتدای امسال به یورو ۵ ارتقا پیدا کند؟
  • اتوبوس‌های شرکت واحد که مالکیت آن با شهرداری تهران است، کامل به مراکز معاینه فنی سنگین مراجعه می‌کنند و عمدتا با توجه به تعمیراتی که انجام می‌دهند موفق به اخذ این برگه می‌شوند؟
  • خودروهای دولتی براساس قانون هوای پاک، یک سال معافیت از معاینه فنی دارند و پس از آن باید به مراکز مراجعه و نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند؟

جریمه معاینه فنی موتورسیکلت‌ها باید مکانیزه شود

سید محمد مهدی میرزایی‌قمی، مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران: برای خودروها و وسایل نقلیه اعمال قانون به‌طور مکانیزه ‌ صورت می‌گیرد و اثرگذار بوده اما برای موتورسیکلت‌ها متأسفانه این فرایند انجام نمی‌شود. بهتر است این امکان فراهم شود تا دوربین‌های پلاک‌خوان به اعمال جریمه موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی بپردازند و میزان مراجعات برای اخذ این برگه افزایش یابد و به تبع آن از میزان آلایندگی‌ها کاسته شود.

منبع: روزنامه همشهری