گروه بین‌الملل: فرماندهان ناتو در تلاش برای آرام کردن فضای به‌وجود آمده پس از کشتار غیرنظامیان افغان با خانواده کشته‌شدگان حوادث اخیر دیدار کردند.

در تازه‌ترین حملات نیروهای ناتو، نزدیک به 100 غیرنظامی افغان در حمله به تانکرهای سوخت‌رسانی در استان قندوز افغانستان کشته شدند.به گزارش رویترز، فرماندهان آمریکایی و آلمانی در شمال افغانستان در دیدار خانواده‌های کشته‌شدگان حملات اخیر ناتو به دلجویی از آنان پرداختند.

ناتو همچنین به مردم افغانستان قول داده در مورد این ماجرا به‌طور کامل تحقیق کند. به باور کارشناسان این اتفاقات می‌تواند همه تلاش‌های ناتو برای برقراری آرامش و ثبات در افغانستان را با مشکل مواجه کند.

نیروهای ناتو با انتشار بیانیه‌ای گفته‌اند پس از آنکه از مقام‌های محلی گزارشی مبنی بر ربوده شدن این تانکرها توسط طالبان دریافت کردند، یک فرمانده ناتو دستور بمباران آنها را صادر کرد.  ناتو اگرچه شمار دقیق افراد کشته شده در این بمباران را مشخص نکرده اما پذیرفته است که افراد غیرنظامی هم در میان کشته شدگان هستند. ناتو در بیانیه خود افزوده که تحقیقات مشترک را با مقام‌های افغان در باره تلفات غیرنظامیان این حادثه آغاز کرده است.

ابراز تأسف اتحادیه اروپا

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست وزرای امور خارجه‌ این اتحادیه در استکهلم، از حمله نیروهای هوایی ناتو به تانکر‌های ربوده شده افغانستان ابراز تأسف کرد. خاویر سولانا در نشست 2 روزه‌ وزرای امور خارجه‌ این اتحادیه در استکهلم، نسبت به تلفات حملات هوایی نیروهای ناتو به تانکر‌های سوخت ربوده شده‌ ناتو ابراز تأسف کرد و حادثه‌ مذکور را یک تراژدی خواند.

دیوید میلیبند وزیر امور خارجه‌ انگلیس نیز با ابراز تأسف از کشته شدن غیرنظامیان در حادثه اخیر گفت: اکنون لحظه‌ تعیین‌کننده و مهم است برای اینکه مردم افغانستان و نیروهای ناتو را به یکدیگر نزدیک کنیم.

وی افزود: افغانستان نخستین اولویت ماست. میلیبند با اشاره به حمله نیروهای ناتو گفت: حوادثی از این قبیل باعث دور شدن مردم افغانستان و نیروهای ناتو از یکدیگر می‌شود. وزیر امور خارجه‌ انگلیس تصریح کرد: از این‌رو ما باید جوانب و ابعاد اتفاقی که روی داد را روشن کنیم و علاوه بر این اطمینان خاطر دهیم که چنین حوادثی دیگر تکرار نخواهد شد.

آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو نیز در این نشست از بررسی‌های ناتو درباره جزئیات ماجرا خبر داد و گفت: ناتو کارشناسان و متخصصان خود از یگان‌های اصلی نیروهای ائتلاف در کابل را به قندوز اعزام کرده است و قرار است این افراد ابعاد دقیق حادثه را بررسی کنند. 

وزرای امور خارجه‌ اتحادیه اروپا علاوه بر این، در این نشست اظهار داشتند که روند انتخابات افغانستان از آن چیزی که تصور می‌شد، بسیار صلح آمیز‌تر و دمکراتیک‌تر پیش رفت. وزرای امور خارجه همچنین تاکید کردند که افغان‌ها هنوز به‌طور کافی توانایی بر عهده گرفتن مسئولیت کشورشان را ندارند.

میشاییل اشپیندلگر، وزیر امور خارجه‌ اتریش نیز درخصوص انتخابات افغانستان گفت: نتایج انتخابات هر چیزی که شود برای اروپا نیز تعیین‌کننده خواهد بود. برنار کوشنر، وزیر امور خارجه‌ فرانسه نیز تاکید کرد که بحران افغانستان از طریق نظامی قابل حل شدن نیست. وی تصریح کرد: راه‌حل تنها این است که مردم افغانستان به تنهایی سرنوشت خود را در دست بگیرند.