همشهری آنلاین، فاطمه عباسی: در همین فضای مجازی به وفور میتوانید رد پای هوش مصنوعی را ببینید. نمونهاش تصویری است که اخیرا در توییتر یا همان شبکه ایکس منتشر شده و در توضیح این عکس نوشته شده: «موجود عجیب و ناشناختهای که ساعاتی پیش در انزلی به دام صیادان افتاده است. بهنظر میآید بیشتر از اینکه احتمال داشته باشد با یک موجود باستانی طرف باشیم، با نوعی جهش در اثر تشعشعات رادیواکتیو، مواجه هستیم.»
تصویر هم یک موجود عجیب الخلقه را نشان میدهد که انگار چند صیاد آن را از دریا شکار کردهاند. جالبی ماجرا اینجاست که در انتهای این متن خود منتشرکننده هشتگ «هوش مصنوعی» را زده و یک جورهایی به کاربران رسانده که ماجرا فیک است و این تصویر توسط هوش مصنوعی ساخته شده است، اما انگار این هشتگ نتوانسته کسی را قانع کند و این تصویر در کمترین زمان بیش از یک میلیون بار دیده شده و بعد هم در پیجهای مختلف اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده تا همه هیولای انزلی را ببینند و بترسند.
برخی از کاربران هم به این دروغ دامن زده و حتی یک نفر نوشته: «اینجا انزلی نیست من امروز اونجا بود، اینجا بندر نوشهر هست. اون آقا که لباس آبی تنش کرده هم دوست صمیمی من هست. قیامت شد دم ساحل وقتی کشیدنش بیرون، سریع هم اومدن هم اینرو بردن، هم رئیس شیلات منطقه رو»! ماجرا تا جایی پیش رفت که مدیرکل شیلات گیلان اعلام کرد «تصویری که از صید یک ماهی خاویاری در فضای مجازی دستبهدست میشود، ساخته هوش مصنوعی و غیرواقعی است. این تصویر به موجودی عجیب و غریب اشاره دارد که ادعا میشود در انزلی دیده شده؛ اما واقعیت این است که این موجودات هرگز وجود نداشته و تصاویر مربوط به آن ساخته هوش مصنوعی است.» بعد هم این مسئول از مردم خواسته که به هر منبع خبری اعتماد نکرده و خبرها را از منابع و رسانههای معتبر دنبال کنند.
نمونه این استفاده از هوش مصنوعی و انتشار اخبار فیک در فضای مجازی و پر و بال دادن به این اخبار، کم نیست و احتمالا خیلیهایمان با این مدل خبرها روبهرو بودهایم؛ از بارش بادمجان در تهران بگیر تا کج شدن برج میلاد! حالا که این ابزار عجیب به زندگیهایمان رسوخ کرده، بد نیست فرق اخبار جعلی را از اخبار درست بدانیم تا بیخودی با انتشار مجدد این اخبار، کسی را گمراه نکنیم.
تشخیص اخبار فیک هم کار سختی نیست، کافی است سایر سایتها و رسانههای خبری معتبر را جستوجو کنید تا ببینید آیا این خبر را گزارش میکنند یا خیر. همچنین منابع معتبر ذکر شده در محتوا را بررسی کنید. ضمن اینکه علاوه بر بررسی منبع اطلاعات، به هشتگها هم توجه داشته باشید، شاید نویسنده و منتشرکننده خبر خودش این اطلاعات را به شما داده باشد که خبر فیک است.