همشهری آنلاین: مخبر کمسیون برنامه و بودجه مجلس یکشنبه 15 شهریور با قرائت گزارشی در صحن علنی خواستار برداشت جداگانه و مستقیم سالانه یک میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای مترو تهران شد.

به گزارش خبرنگار سما، صبح یکشنبه گزارشی از وضعیت اعتبارات مترو تهران توسط مخبر کمیسیون برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس قرائت شد که بر اساس آن دولت تعهدات اعتباری خود در برابر قطار شهری تهران و حومه را اجرا نکرده است.

گزارشی که خواستار رسیدگی هر چه سریعتر مصوبات مجلس شورای اسلامی در پرداخت اعتبارات این بخش از حمل و نقل عمومی شد.

مخبر کمیسون برنامه و بودجه با اشاره به وضعیت قطار شهری تهران و حومه و مشکلات مالی آن و همچنین علل عدم اجرای تعهدات دولت، پیشنهادات 6 بندی را برای پایان دادن به مشکلات مترو تهران ارائه داد.

مفتح در ابتدا دلیل بررسی وضعیت مترو تهران در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را دستور علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد و گفت: مشکلات مالی مترو تهران سبب شد تا سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌هایی را از عدم اجرای تعهدات مالی دولت به نهادهای مختلف از جمله رئیس مجلس ارائه کنند و رئیس مجلس شورای اسلامی هم در تاریخ 21 فروردین امسال گزارش‌های فوق را به کمسیون برنامه و بودجه ارائه داد و خواستار بررسی موضوع شد.

این نماینده مجلس افزود: با حضور مسئولان مترو تهران، شهرداری تهران و مسئولان دولتی جلساتی در کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شد و تعلل های صورت گرفته از سوی دولت در اجرای قوانین مصوب مجلس به ویژه قانون بودجه 87 مورد بررسی قرار گرفت.

مخبر کمسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اجرا نشدن مصوبات مجلس و عدم تخصیص اعتبارات مترو تهران به صورت صد درصد، عدم پرداخت سهم مترو تهران از حساب ذخیره ارزی و همچنین عدم پرداخت کامل یارانه بلیت مترو گفت: منابع مالی مترو علاوه بر بانک‌ها، تعهدات مالی دولت، شهرداری تهران و استفاده از فاینانس و همچنین حساب ذخیره ارزی باید تامین شود اما عدم پرداخت تعهدات این بخش‌ها سبب شده تا مترو تهران در مدت اخیر با مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم توان برای خرید تجهیزات و قطعات مواجه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس  پس از آنکه در مقدمه گزارشی از نحوه شکل گیری مترو تهران و آغاز به کار آن و همچنین تعهدات مالی چهار بانک برای تامین اعتبارات آن در سال‌های گذشته اشاره کرد، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده که دولت در اجرای تعهدات مالی خود به مترو تهران دچار تعلل شده و پرداخت‌هایی که باید بر اساس مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد اجرا نشده یا به صورت کامل تخصیص نیافته است.

مخبر کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرد: با توجه به مصوبه صریح مجلس شورای اسلامی در بند 6 بودجه 87 مبنی بر جواز بخش غیردولتی جهت برداشت از حساب ذخیره ارزی و امکان برداشت مترو تهران از این منبع باید هر چه سریعتر مصوبه دولت مبنی بر عدم استفاده مترو تهران از حساب ذخیره ارزی ابطال شود.

به گفته مفتح در حالی که مجلس چنین اجازه‌ای را به شهرداری تهران جهت استفاده از حساب ذخیره ارزی داده است، نمایندگان ویژه رئیس جمهور در تاریخ 20 مهرماه سال 87  آن را ملغی کردند و به همین دلیل کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خواستار آن شد کمیته تطبیق مصوبات هر چه سریعتر به ابطال مصوبه دولت و پرداخت سهم مترو تهران از حساب ذخیره ارزی بر اساس مصوبه سال 87 قانون بودجه بپردازد.

این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه به دلیل مشکلات بین المللی از سال 84 تا کنون برای ایران، مترو تهران برای گشایش اعتبارات اسنادی یا LC جهت خرید تجهیزات خارجی با مشکل مواجه شده است، گفت: به دلیل آسیب جبران ناپذیر این موضوع، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خواستار آن است که استفاده از حساب ذخیره ارزی از امسال به صورت مستمر و سالانه برای مترو تهران امکان پذیر شده و سالانه یک میلیارد دلار از این حساب به مترو تهران پرداخت شود.

مفتح هم چنین افزود: بر اساس ماده 10 قانون برنامه و بودجه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است اعتبارات سالانه مترو تهران را به صورت 100 درصد تخصیص دهد.

دولت سال گذشته تنها 73 درصد از اعتبارات مصوب مجلس در قانون بودجه سال 87 را به مترو تهران تخصیص داد.

در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه همچنین از دولت خواسته شده است با توجه به عدم اجازه مترو تهران به افزایش قیمت بلیت، ترتیبی اتخاذ شود یارانه بلیت مترو به طور کامل از سوی دولت اختصاص یابد.

همچنین مفتح در صحن علنی مجلس از نمایندگان خواست از این پس اعتبارات سالانه مترو تهران را به صورت یکپارچه و به صورت جداگانه در قوانین بودجه سالانه تصویب کنند.

مخبر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر عدم اجرای مصوبات مجلس از سوی دولت سبب انباشت بدهی‌های دولت به مترو تهران شده گفت: باید مجلس برای تصویب قانونی در این راستا اقدام مضاعفی را انجام دهد تا دولت متعهد به اجرای مصوبات مجلس و پرداخت به موقع اعتبارات شود.