سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر مقاوم‌سازی لرزه‌ای پل‌های پایتخت طبق مطالعات صورت‌گرفته و اولویت‌بندی شده، اعلام کرد که حدود ۸۴ درصد عرشه‌های پل‌های تهران به صورت بتنی بوده و ۶۵ تقاطع تهران نیز نیازمند بهسازی لرزه‌ای و مقاوم‌سازی است.

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالمطهر محمدخانی درباره بهسازی لرزه‌ای پل‌های پایتخت، اظهار داشت: بالغ بر ۴۸۰ تقاطع غیرهم‌سطح در اتوبان‌های مختلف شهر وجود دارد که هرکدام از این تقاطعات نیز مشتمل بر یک یا چند پُل هستند و حتی قدمت ساخت بعضی از آن‌ها به پیش از انقلاب باز می‌گردد و طبیعتاً تردد پُرشمار و ترافیک محورهای مختلف، موجبات فرسودگی و آسیب‌پذیری بعضی از آنها در برابر زلزله‌های «شدید» را فراهم کرده است.

او درباره آمار سن پل‌های شهر، خاطرنشان کرد: از میان بیش از ۸۰۰ پل کوتاه و بلند در نقاط مختلف شهر (واقع در حدود ۴۸۰ تقاطع غیرهم‌سطح)، حدود ۵۰ پل قبل از انقلاب اسلامی ساخته شده‌اند و می‌توان گفت بیشتر از ۵۰ سال سن دارند و دقت کنید که فرسودگی ناشی از ترافیک پرشمار تهران و از طرفی، پایین بودن تکنولوژی ساخت در آن زمان، ضرورت مقاوم‌سازی و بهسازی آنها را در برابر زلزله‌های احتمالی، چند چندان می‌کند.

سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: حدود ۱۵۰ پل نیز در ۷۱ تقاطع پایتخت، بین سال‌های ۵۷ تا ۸۱ ساخته شده‌اند که برخی از آنها باتوجه به گذر بیش از ۲۰ سال، نیازمند بررسی‌های ویژه و گاهی مقاوم‌سازی در برابر زمین‌لزره احتمالی هستند. بیشتر تقاطع‌های غیرهم‌سطح و پل‌های سطح شهر تهران، عمدتاً بعد از آغاز دهه ۸۰ ساخته و تحویل شهروندان شده است؛ بنحوی که شاهد بهره‌برداری بیش از ۶۰۰ پُل جدید در این بازه زمانی هستیم.

محمدخانی درباره کیفیت ساخت پل‌های تقاطعات غیرهم‌سطح تهران نیز اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید عرشه عمده پل‌های شهر به صورت بتنی و با استفاده از تکنیک‌های مختلف فنی ساخته و به بهره‌برداری رسیده است. البته ۱۴ درصد عرشه‌ پل‌های پایتخت نیز به صورت فلزی ساخته شده است. اما حدود ۸۴ درصد عرشه‌ها به صورت بتنی است.

مقاوم سازی پل‌های قدیمی در دستور کار قرار گرفته است

او با اشاره به اینکه پس از اتفاقات تلخی که در اثر زمین‌لرزه در مناطق مختلف کشور به وقوع پیوست، بازنگری در عملکرد سازه‌ای پل‌های پایتخت مورد دقت قرار گرفت، تصریح کرد: طبیعتاً در درجه نخست موضوع بهسازی و مقاوم‌سازی در برابر زلزله احتمالی قدیمی‌ترین پل‌ها مثل پل نصر، پل آزمایش، پل کریمخان و ... در دستور کار قرار گرفته است و همکاران من در حوزه فنی و عمران شهرداری تهران تدابیر لازم را برای اطمینان از عملکرد مناسب این سازه‌ها انجام دادند.

سخنگوی شهرداری تهران به پیچیدگی‌های موضوع مقاوم‌سازی لرزه‌ای پل‌های تقاطعات غیرهم‌سطح پایتخت اشاره و اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید عمده این سازه‌ها زیر بار سنگین ترافیکی قرار دارند. طبیعتاً نمی‌توان آنها را برای انجام عملیات عمرانی مسدود کرد. همچنین گاهی مقاوم‌سازی یک پل، هزینه‌های بیشتری از ساخت همان پل در همان نقطه خواهد داشت. اما بخاطر ملاحظات ترافیکی و امنیت روانی جامعه، چاره‌ای جز مقاوم‌سازی آنها وجود ندارد.

محمدخانی با اشاره به آنکه مقاوم‌سازی لرزه‌ای پل‌ها طبق مطالعات صورت‌گرفته و اولویت‌بندی شده، تکلیف قانونی مدیریت شهری است، گفت: بنابر بررسی‌ها، پل‌های بالغ بر ۶۵ تقاطع در مناطق مختلف شهر نیازمند بهسازی لرزه‌ای و مقاوم‌سازی شناخته شد و همکاران من در معاونت فنی و عمران، طرح‌های لازم برای مقاوم‌سازی بیش از ۵۰ تقاطع را تهیه و ابلاغ کردند. همچنین عملیات عمرانی برای بهسازی لرزه‌ای این سازه‌ها صورت گرفت.

او در پاسخ به این سؤال که کدام پل‌ها و چه تعداد در این دوره مدیریت شهری مورد مقاوم‌سازی لرزه‌ای قرار گرفته؟ بیان کرد: با تلاش همکاران من عملیات مقاوم‌سازی و بهسازی پل‌های بیش از ۳۰ تقاطع در مناطق مختلف تهران به صورت کامل عملیاتی و اجرا شده است. مثلاً ستون‌های پل همت-ولیعصر به صورت کامل در برابر هر خطر احتمالی، مقاوم‌سازی شد. یا بهسازی لرزه‌ای پل همت-گاندی، همت-شیخ فضل‌الله و همت-کن نیز مورد توجه قرار گرفت.

سخنگوی شهرداری تهران در خاتمه با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه نگرانی از بابت مقاومت هیچ‌کدام از پل‌های تهران در برابر فشار ترافیک وجود ندارد، اظهار کرد: آنچه مورد تأکید بود، مقاومت این پل‌ها در برابر خطرات احتمالی «زلزله» آن هم در مقیاس بسیار شدید است که با تلاش‌های همکاران من در حوزه فنی و عمران به‌زودی به صورت کامل مرتفع خواهد شد.

منبع: ایسنا