معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: من با این موضوع که عملکرد مدارس خاص بهتر از مدارس دولتی عادی است موافق نیستم، چون این عملکرد مدارس خاص نیست، بلکه عملکرد بهتر دانش‌آموزانی است که آنها از طریق جداسازی انتخاب کرده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درخصوص به حاشیه رفتن مدارس دولتی عادی در میان انواع مدارس خاص و عملکرد ضعیف‌ دانش‌آموزان مدارس در نمرات امتحانات نهایی و آزمون‌های بین‌المللی اظهار کرد: معتقدم گام نخست بیان صورت مسئله است و در این موضوع نیاز به وضوح بخشیدن به وضعیت موجود وجود دارد.

تمام مدارس غیردولتی از مدارس دولتی بهتر نیستند!

حکیم‌زاده گفت: می‌خواهم توجه شما را به واقعیتی جلب کنم. در میان مدارس دولتی و غیردولتی، تعدادی از مدارس عملکرد خوبی دارند؛ یعنی مدارسی که اقدام به غربالگری می‌کنند و دانش‌آموزان با سطح علمی و توانمندی بالا را هنگام ورود جدا و انتخاب می‌کنند.

وی افزود: این گروه از مدارس شامل مدارس غیردولتی برند است که براساس آزمون و شروط مختلف دانش‌آموزان را انتخاب می‌کنند و همچنین مدارس دولتی خاص که با آزمون دانش‌آموز پذیرش می‌کنند. اگر این دو گروه از مدارس خاص را کنار بگذاریم، عملکرد مدارس دولتی عادی از مدارس غیردولتی عادی بهتر است.

این مسئول ادامه داد: این اتفاق به این دلیل است که معلمان در مدارس دولتی در مقایسه با مدارس غیردولتی عادی آموزش‌های بیشتری دیده و رشته‌های مرتبط دارند. معلمان مدارس دولتی عادی در کلاس‌هایی با ۴۰ دانش‌آموز و حداقلی‌ترین امکانات، تلاش می‌کنند.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها باید بدانند که تمام مدارس غیردولتی از مدارس دولتی بهتر نیستند! اگر بخواهیم به عملکرد مدارس نمره بدهیم، زمانی می‌توانیم از منظر علمی به آنها نمره بالا بدهیم که به جداسازی اقدام نکنند.

این عملکرد مدارس خاص نیست که بهتر است، بلکه...

معاون وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه من با این موضوع که عملکرد مدارس خاص بهتر از مدارس دولتی عادی است موافق نیستم، گفت این عملکرد مدارس خاص نیست، بلکه عملکرد بهتر دانش‌آموزانی است که آنها از طریق جداسازی انتخاب کرده‌اند. با نادیده گرفتن این حقیقت ممکن است به اشتباه درباره عملکرد مدارس قضاوت شود.

وی افزود: مدارس خاص قوی نیستند بلکه دانش‌آموزان خاص آنها عملکرد بالاتری دارند. من بارها به مدیران و متولیان مدارس خاص گفته‌ام اگر عکس دانش‌آموزان را بر سایت مدرسه یا سر در مدرسه نصب کرده و قبولی آنها در دانشگاه‌ها را به عنوان دستاورد خود می‌دانید، این دستاورد شما نیست، بلکه عملکرد دانش‌آموزان است.

حکیم‌زاده تاکید کرد: شما زمانی می‌توانید از عملکرد موفق خود صحبت کنید که به یک مدرسه دولتی عادی در شهر تهران بروید و تمام دانش‌آموزان از پایه درسی بسیار ضعیف تا خوب را ثبت‌نام کنید. اگر توانستید نمرات دانش‌آموزان را ارتقا دهید، آن وقت می‌توانید بگویید که عملکرد موفق دارید.

نادیده گرفتن دانش‌آموزان ضعیف صحیح نیست

وی با بیان اینکه ادعای عملکرد بهتر مدارس دولتی خاص و غیردولتی خاص نسبت به مدارس دولتی عادی صحیح نیست، گفت: آنچه مشاهده می‌کنیم نتیجه طبیعی جداسازی دانش‌آموزان است، در حالی که محیط نرمال یادگیری، رشد همه‌جانبه را فراهم می‌کند.

این مسئول ادامه داد: رویکردهای جدید تعلیم و تربیت تحت عنوان آموزش و پرورش فراگیر تأکید دارد که مدارس باید زمینه موفقیت تمام دانش‌آموزان را فراهم کنند و نادیده گرفتن دانش‌آموزان ضعیف و جدا کردن دانش‌آموزان از یکدیگر و تمرکز روی دانش‌آموزان قوی‌تر صحیح نیست.

قطار آموزش از مسیر صحیح خود خارج شده

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برگرداندن این رویه نابسامان واقعا دشوار است. هم‌اکنون قطار از مسیر صحیح خود خارج شده و ریل اصلی یعنی ایجاد محیط یادگیری نرمال و فراگیر برای تمام دانش‌آموزان و حذف جداسازی آنها از یکدیگر، ضروری است. کودکان و نوجوانان باید در محیط مدرسه، با هم بودن را تجربه کنند.

وی افزود: جامعه به انسان‌هایی با توانایی بالا، متوسط و ضعیف نیاز دارد و دانش‌آموزان باید در کنار هم بودن را بیاموزند. بازتولید طبقات اجتماعی از طریق مدرسه منجر به خدشه‌دار شدن انسجام اجتماعی می‌شود و طبیعتا این مسیر باید تصحیح شود.

اگر رئیس‌جمهور دغدغه خود را با جدیت پیگیری کند...

به صورت مشخص می‌توانم به سخنان رئیس‌جمهور اشاره کنم که گفت: «چرا در کشور ما فردی که خواهان دریافت خدمات آموزشی استاندارد برای فرزندان خود است، حتما باید پول زیادی هزینه کند؟! در حالی که فرزندان ما با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند، اما خدمات و شیوه‌های آموزشی آنها بر حسب محل زندگی یا میزان درآمد بسیار با هم متفاوت است.» اگر رئیس‌جمهور این دغدغه خود را با جدیت پیگیری کند، می‌توانیم وضعیت بهتری داشته باشیم.

منبع: تسنیم