جلسه دویست‌وهفتادوهفتم پارلمان شهری اگرچه چالشی شروع شد در نهایت با خوش‌وبش مدیران شهری و اعضای شورا به پایان رسید.

همشهری- زینب زینال زاده: حضور شهردار تهران در دویست‌وهفتادوهفتمین جلسه شورای شهر تهران حال و هوای متفاوتی را در صحن پارلمان شهری رقم زد. تعداد خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران زیاد بود و این موضوع از چشم مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم دور نماند و اذعان کرد که با حضور گسترده اصحاب رسانه شور و هیجان خاصی در صحن شورا ایجاد شده است. روند پاسخگویی علیرضا زاکانی به سؤال اعضای شورا گرچه چالشی بود، اما در نهایت طبق تصاویر ثبت شده، جلسه پایان خوشی داشت

شهرداری مسکن سازی نمی کند

شهرداری تهران تعهدی برای ساخت مسکن ندارد و وظیفه ما تسهیل گری است. چرا که هدف گذاری ما در حوزه مسکن این است تا به سایر دستگاه ها، نهادها و به بخش عمومی و خصوصی کمک کنیم به وظایف خود عمل کنند. ساخت مسکن مسئولیت وزارت راه و شهرسازی است و شهرداری به هیچ عنوان قصد ساخت مسکن ندارد و تهسیلگری در دستور ما قرار گرفته است.

به وظایفمان عمل کردیم

مسکن سازی وظیفه دولت است نه شهرداری. وظیفه شهرداری تسریع در ایجاد زمینه تولید مسکن در شهر تهران است که به بهترین نحو ظیفه مان را انجام دادیم. یکی از مدال های افتخار ما در ۳۹ ماه و ۴ روز تسهیلگری در قرارگاه جهادی مسکن است. بنابراین اصل سئوال مربوط به ما نیست و ما فقط پروانه صادر می کنیم و پیمانکار ۲ تا ۵ سال فرصت دارد تا ساخت و ساز انجام دهد.

اقدام گذشتگان شهر را فرسوده کرد

رویکرد کلی دولت و مدیریت شهری در دهه ۹۰ این بود که تهران گران شود تا مردم از شهر فرار کنند. این نوع نگاه سبب شد تا امروز میانگین قیمت مسکن در تهران به ۸۸ میلیون تومان به ازای هر مترمربع برسد. براساس آمارها ۵۱ درصد مردم اجاره نشین هستند و اجاره ها سرسام آور است. در واقع با کاهش ساخت مسکن در ادوار گذشته، شهر به سمت فرسودگی برود اما نگاه ما تسهیلگری در کار مردم است.

تفاهم برای مسکن سازی

در قالب قرارگاه جهادی مسکن، تفاهم‌نامه‌ ای بالغ بر۵۷۶ هزار واحد مسکونی امضا شده واکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار واحد از این تعداد عملیاتی شده است. در قراردادهایی که با مجموعه‌های متعددی از جمله پلیس و دانشگاه‌ها و سایر نهادها امضا کرده ایم، ۲۸۵ هزار واحد مسکونی در مرحله عملیات قرار گرفته است. به این معنی که تسهیلگر کردیم و در کمیسیون ماده ۵ مجوز گرفتند و تا مرحله صدور پروانه پیش رفته اند.

مسکن سازی در قدرالسهم شهرداری

اصل قرارگاه جهادی مسکن، موضوع مسئولیت اجتماعی است و وظیفه این قرارگاه تسهیل‌گری در ساخت مسکن است. یعنی ما هیچ تعهدی برای ساخت مسکن نداریم، البته تعدادی مسکن وجود دارد که در قدرالسهم و زمین شهرداری پیگیری می کنیم و روال خود را طی می کند. بخش عمده ساخت و سازهای مسکونی از کمیسیون ماده ۵ مجوز گرفته اند و این افتخاری برای دوره ششم مدیریت شهری محسوب می شود.

مهار قیمت مسکن

موضوع ساخت ۲۰۳هزار واحد مسکونی در دولت سیزدهم مطرح شد تا بررسی کنیم چگونه می توانیم به دولت شهید رئیسی کنیم تا قیمت مسکن در کشور مهار و زمینه تسهیل در ساخت مسکن در تهران و سایر شهرها فراهم شود. محمد مخبر معاون اول دولت سیزدهم برای تحقق این امر به ۵ وزیر دستور همکاری داد و کار تسهیل شد. عملیات بخشی از واحدها شروع شده و بخش دیگری هم در تعهد سایر دستگاه‌ها است

تامین سرانه ها در حوزه مسکن سازی

مسئولیت ساخت مسکن بر عهده ما نیست و برای کمک به این حوزه ورود کرده‌ایم. تامین سرانه ها مورد تاکید ما بوده و هست. در منطقه ۲۱ مجوز دادیم و شهرک الگو با تأمین سرانه‌ها در حال ساخت است. همچنین ساخت ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای آتش‌نشانان با رعایت سرانه‌ها افتخار مدیریت شهری است. ما زمین های مرتبط با شهرداری را برای مولدسازی وارد موضوع کردیم و ۲۸۵ هزار واحد مسکونی مورد پرسش هم مربوط به بخش دولتی است و ما تسهیلگری کردیم.

معضل ۴۰ ساله حل شد

با تعاونی های بی در و پیکر ۱۰-۱۲ سال مردم را بیچاره نکردیم. یکی از کارهای خوب ما در کمیسیون ماده پنج اقدامات برای ده ونک، مرادآباد، اسلام آباد، نفرآباد و دیگر بخش ها است. در اسلام آباد زمینی داریم که با مشارکت بنیاد مستضعفان بارگذاری خواهد شد و فاجعه ۴۰ ساله تهران با این اقدام جمع شود. چطور این کار را نمی بینید و فرض یک اطلاع نادرست، مواردی را اعلام می کنید؟

سقوط حتمی تبدیل به موفقیت شد

۳۱ هزار پروانه در سال ۹۱ صادر شده و تا سال ۱۴۰۰ میزان صدور پروانه به ۵ هزار و ۴۰۰ مورد رسیده و یک فاجعه رخ داده است. برای ۹۳۰ هزار قطعه اگر قرار باشد، ۵هزار پروانه صادر کنیم ۱۴۶ سال زمان می برد که شهر بازسازی شود و این به معنای این است که تهران روی سر مردم خراب شود. ما این خط را برای اولین بار شکستیم و بالا رفته ایم. یک سقوط حتمی به سمت موفقیت بزرگ و افتخار برای شهرداری رفته و نباید مورد سوال قرار بگیرد.سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار، سال ۹۹ تعداد ۷ هزار و سال ۱۴۰۰ هم ۵ هزار و ۹۸۴ پروانه صادر شده و این آمار در۳ سال گذشته روند افزایش داشته که نتیجه تسهیلگری است.

مجوز مسکن سازی ندادید

کجا به ما یک بند قانونی مجوز دادید که ما مسکن بسازیم؟ باید آنچه را از ما طلب می کنید بر اساس آن چیزی باشد که به ما مجوز دادید.۳۰ هزار واحد مسکونی زیر نظر سازمان نوسازی برای مولدسازی است. در بند ۲۱ ماده ۵۵ به ایجاد امکانات و ساخت مسکن برای ضعفا اشاره شده است اما چون این مجوز نبوده، ما زمینه ای را فراهم کردیم تا مسکن استطاعت پذیر ساخته شود.

تسویه حساب با واحد های مسکونی

در بودجه اعلام شده که پرداخت بدهی‌ها سقفی ندارد. ما می‌توانستیم مانند شورای قبل بی‌خیال باشیم و بگوییم پرداخت نمی‌کنیم. تا امروز از طریق واحدهای مسکونی تا چهار همت تسویه شده و تا ۱۰ همت تعهد سازمان نوسازی به معاونت مالی و اقتصاد شهری وجود دارد. ما از طریق ارائه تسهیلات این اقدام را انجام می‌دهیم.

تامین ناوگان توسط وزارت کشور

وزارت کشور در راستای تعهدات خود نسبت به شهرها و کلانشهرها، قاعده‌ای را دنبال کرد تا بتواند از منابع خارجی و همچنین منابعی که شهرداری‌ها در اختیار او قرار می‌دهند، ون و اتوبوس خریداری و در اختیار آنان قرار دهد. ما هم یکی از شهرداری‌هایی بودیم که مشتاق به این اقدام بودیم که سهم اتوبوس‌ها ۹۰۰ دستگاه اتوبوس و سهم ون‌ها ۶۳۰ دستگاه بود.

خوش حسابی شهرداری

در خرید ناوگان توسط وزارت کشور، ۳۰ درصد سهم شهرداری ها و ۷۰ درصد شهم وزارت کشور بود. ما جزو شهرداری‌های خوش‌حسابی بودیم که ۳۰ درصد سهم خود را پرداخت کردیم و در نتیجه ۲۴۰ دستگاه اتوبوس و ۲۵۲ ون به ما تحویل داده شد. وزارت کشور بنا به دلایلی نتوانست به تعهدات خود (پرداخت سهم ۷۰ درصدی) عمل کند و علیرغم پیگیری هایی که کردیم عملا ناوگان تحویل داده نشد و این موضوع برای کل کشور معطل ماند.

مکاتبات مکرر برای تعیین تکلیف

معاونت حمل و نقل و ترافیک ۳مکاتبه در سال ۱۴۰۱ و یک مکاتبه در سال ۱۴۰۲ انجام داد مبنی بر این که یا پول بازگردانده شود یا قدرالسهم شهرداری تهران تعیین تکلیف شود. آخرین مکاتبه هم ۱۵ مهر امسال انجام شد و بازهم خواستار تعیین تکلیف در حوزه تامین ناوگان از سوی وزارت کشور شدیم. روند کار به صورت قانونی بوده و ما به تمام موازین قانونی عمل کرده‌ایم.

مالکیت شهرداری اعتباری ندارد

نامه‌ای از سوی وزارت کشور به سازمان تاکسیرانی ارسال شده مبنی بر تأمین منابع مالی میان وزارت کشور و ایران خودرو دیزل بر اساس شرایط خاصی انجام شده است. وزارت کشور اعلام کرده تا زمان تعیین تکلیف، ادعای هر گونه مالکیت از سوی شهرداری تهران فاقد اعتبار است. چرا که تاکید شده کماکان ون‌ها توسط یارانه دولتی تأمین شده و شهرداری حق هیچ‌گونه تصمیم‌گیری در این زمینه ندارد. ما دو روز پیش در این زمینه تعیین تکلیف شده‌ایم.

استفاده از فناوری های نوین

با شروع فعالیت‌ خود در شهر، رویکرد جدیدی داشتیم مبنی بر این که از فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات مطلوبتر استفاده کنیم. یکی از فناوری‌ها شاتل تاکسی بود که سازمان تاکسیرانی این خدمت را مطرح و پیگیری کرد. تاکسیرانی وارد مذاکره با شرکتی که دارای این فناوری بود، شد. پلتفرم پایه این فناوری با شرکت مورد نظر (کاشان تجارت) بود. اولین اقدام در این حوزه هم در ایام اربعین عملیاتی شد.

خدمت رسانی شاتل در ساعات پیک

در ساعات پیک و افزایش مسافر، ده‌ها نفر در صف هستند و امکان جابجایی آن‌ها دشوار است. تاکسی‌ها قابلیت انتقال تمام مسافران را ندارند و افرادی نیز هستند که با سوداگری، مردم را با اذیت و آزار و بی‌احترامی به قیمت‌های بالا به مقصد می‌رسانند. شاتل تاکسی در میدان ونک و دیگر نقاط، از جمله میدان آزادی مستقر شدند تا به شهروندان خدمات ارائه دهند. درآمد شاتل سرویس مستقیماً به سازمان فاوا واریز می‌شود.

تکریم رانندگان و مسافران

بزرگ‌ترین خدمت در شاتل تاکسی تکریم مسافران و رانندگان بوده است. شهروندان با رزرو صندلی خود نه در صف می ایستند و نه رقم اضافی پرداخت می کنند. از سوی دیگر رانندگان هم با مشکلی در این زمینه مواجه نیستند و پول این سرویس نیز مستقیماً به سازمان فاوا واریز می‌شود و این سازمان می‌تواند جزئیات آن را ارائه دهد. شاتل تاکسی‌ها تنها در برخی مقاطع زمانی و نقاط خاص خدمت رسانی می کنند و در دیگر ساعات هم در سطح شهر فعال هستند.

انعقاد قرار داد توسط حامیان شهر

ون ها از طریق تاکسیرانی تفاهم شده بود اما چون این سازمان نمی توانست به طور مستقیم قرارداد ببندد، شرکت حامیان شهر تحت نظر معاونت مالی با شرکت فناوری مورد نظر (کاشان تجارت) قرارداد بست و حدود ۵۰ دستگاه ون مورد استفاده قرار گرفت. این اقدام بر اساس خدمتی نوآورانه در شهر بوده است.

توسعه شاتل تاکسی با ۴ محور

برای توسعه شاتل تاکسی ها را در ۴ خط و محور تلاش می کنیم. خط اول تقویت سازمان فاوار، خط دوم سازمان نوآوری و فناوری‌های نوین، خط سوم تأمین زیرساخت‌های شهری و خط چهارم هم تعیین یک شرکت برای مدیریت امور است. تلاش‌هایی صورت گرفت که امور بر اساس مجرای قانونی دنبال شود و قراردادها را منعقد کردیم تا موضوع به تأخیر نیفتد. اساسنامه شرکت تجارت دقیقاً متناسب با موضوع بود.

تعیین تکلیف توسط سازمان شهرداری ها

سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دو روز پیش برای ما در خصوص ون‌ها تعیین تکلیف کرده است. تعدادی از ون‌ها در اربعین استفاده شده و تعدادی از آن‌ها حتی دچار سانحه شده بودند که ما آن‌ها را تعمیر و بازسازی نکردیم تا تعیین تکلیف صورت بگیرد. با تعیین تکلیف دو روز پیش، نمی‌توانیم اقدام کنیم و باید قرارداد جدیدی ببندیم. با توجه به اینکه وزارت کشور نتوانست رقم ۷۰ درصد را تأمین کند، ارقامی که ما پرداخت کردیم برای کل ون‌های دریافتی محاسبه شد.

انتخاب شرکت نوآورانه برای استفاده از ون ها

تاکسیرانی طرف حساب یک شرکت نوآورانه شد و قابلیت آن شرکت نیز بهره‌گیری از نرم‌افزار نوآورانه بود که در قالب سوپر نرم‌افزار شهرداری ارائه شد. خدمات شرکت کاشان تجارت یونیک و واحد است و برای این شرکت صاحب نوآوری می‌توانستیم طبق قانون ترک تشریفات داشته باشیم.

ون ها مفقود نشده اند

مفقود شدن ون‌ها در سفر اربعین، صحت ندارد و تمامی ون ها در اختیار ما قرار گرفته و تعیین تکلیف شده و با شتاب و با سرعت بیشتری در آینده نزدیک خدمات‌رسانی به شهروندان انجام خواهد شد. به عبارتی، فعالیت شاتل سرویس با شیوه جدید به زودی آغاز خواهد شد. ۴۶ دستگاه ون پلاک نداشتند و تعدادی از آن‌ها هم در سفر اربعین مورد استفاده قرار گرفتند که نیازمند بازسازی هستند و از دور روز پیش بازسازی آنها شروع شده است.

فعال شدن ۵۰ دستگاه ون در شاتل تاکسی

تنها ۵۰ دستگاه از ۲۵۲ دستگاه ون در شاتل تاکسی فعالیت می کردند که برخی از آنها هنوز پلاک هم نشده اند. قدرالسهم ریالی شهرداری برای پرداخت هزینه ون ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و پلاک گذاری ۴۳ درصد است و این رقم ناظر بر ۶۳۰ دستگاه به قیمت یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان برای هر دستگاه ون می شود ۲۷۶ میلیارد تومان و ما ۲۷۷ میلیارد تومان پرداخت کردیم. وزارت کشور گفته مابه تفاوت پرداختی را باز می گرداند.

منبع: روزنامه همشهری