سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از پذیرش ۶ هزار سرایدار جدید برای ورود به مدارس دولتی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، امروز در نشست خبری با رسانه‌ها اعلام کرد: امسال برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش، اضافه تدریس معلمان به همراه حقوق مهرماه پرداخت شد.

پرداخت حق‌التدریس در مهر برای نخستین بار

وی افزود: تأمین منابع مالی این پرداخت که با همکاری سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت، کار دشواری بود و انجام به‌موقع آن اقدامی بی‌نظیر محسوب می‌شود که تاکنون سابقه نداشته است؛ به‌عنوان مثال، در ۲۰ شهریور سال گذشته حق‌التدریس اسفند ۱۴۰۱ هنوز پرداخت نشده بود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ۲۰ درصد از پرداخت حق‌التدریس باقی مانده است که قطعا در آبان ماه واریز خواهد شد.

فرهادی ادامه داد: طی سه سال گذشته، با وجود افزایش تعداد دانش‌آموزان، تعداد کادر آموزشی و اداری کاهش یافته است. در سال ۱۴۰۰ جمع کل کارکنان آموزشی و اجرایی آموزش و پرورش ۹۶۲ هزار و ۵۹۷ نفر بود که از این تعداد حدود ۳۶ هزار و ۵۰ نفر کارکنان اداری بودند.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد کارکنان به ۹۷۶ هزار نفر رسید که نشان از افزایش حدود ۸ هزار نفری دارد؛ اما در سال ۱۴۰۳ تعداد به ۹۶۵ هزار و ۹۲۶ نفر کاهش یافت که نشان‌دهنده کاهش نیروی انسانی است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ۱۲ سال پیش ۴ میلیون دانش‌آموز کمتر از امسال داشتیم، اما تعداد نیروی انسانی بیشتر بود.

نیاز شدید به استخدام سرایدار

فرهادی با اشاره به این‌که بیشترین تعداد کارکنان در مقاطع ابتدایی و سپس متوسطه اول و دوم قرار دارند، افزود: تعداد نیروهای خدماتی نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳ هزار نفر کاهش یافته است و ما به شدت نیازمند جذب نیروی سرایدار و خدمتگزار هستیم. همچنین تعداد نیروهای اداری نسبت به دو سال گذشته ۴۰۰ نفر، نیروهای متوسطه دوم ۴ هزار نفر و نیروهای متوسطه اول ۲ هزار نفر کاهش یافته، اما تعداد نیروهای مقطع ابتدایی ۹ هزار نفر افزایش داشته است.

بیشترین تراکم دانش‌آموز در دوره ابتدایی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره نسبت دانش‌آموز به معلم اظهار کرد: در دوره ابتدایی این نسبت ۲۸.۲۷ درصد است، در متوسطه اول ۲۵.۹ و در متوسطه دوم ۱۶.۹ درصد است؛ یعنی بیشترین تراکم دانش‌آموزان در دوره ابتدایی وجود دارد.

وی درباره نسبت دانش‌آموز به مدیر نیز عنوان کرد: در دوره ابتدایی، به ازای هر ۲۳۲ دانش‌آموز یک مدیر داریم؛ این نسبت در دوره متوسطه اول ۲۴۰ و در دوره متوسطه دوم ۱۸۴ دانش‌آموز به یک مدیر است.

کمترین معاون اجرایی در دوره متوسطه دوم

فرهادی اضافه کرد: در دوره ابتدایی به ازای هر ۳۰۴ دانش‌آموز یک معاون آموزشی داریم، در متوسطه اول به ازای هر ۳۱۶ دانش‌آموز یک معاون آموزشی و در متوسطه دوم به ازای هر ۲۰۹ دانش‌آموز یک معاون آموزشی داریم. افزایش فضای آموزشی و نیروی انسانی می‌تواند تراکم دانش‌آموزان را کاهش دهد.

وی ادامه داد: به ازای هر ۸۸۷ دانش‌آموز در دوره ابتدایی یک معاون اجرایی داریم؛ این نسبت در دوره متوسطه اول ۵۳۴ و در متوسطه دوم ۲۶۵ است. در حوزه پرورشی نیز به ازای هر ۵۹۷ دانش‌آموز ابتدایی یک معاون پرورشی داریم؛ این امر به دلیل جمعیت کم مدارس ابتدایی است. به‌عنوان مثال، در مقطع ابتدایی ۴۱۳ دانش‌آموز داریم که یک دانش‌آموز دارند و در ۵۲۸۶ مدرسه، تعداد دانش‌آموزان بین ۲ تا ۵ نفر، در ۵۶۹۶ مدرسه بین ۶ تا ۱۰ نفر و در ۴۱۹۶ مدرسه بین ۱۱ تا ۱۵ دانش‌آموز است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: در دوره متوسطه اول به ازای هر ۵۲۰ دانش‌آموز یک معاون پرورشی و در متوسطه دوم به ازای هر ۴۸۸ دانش‌آموز یک معاون پرورشی داریم.

کمترین مشاور در مدارس ابتدایی

وی با اشاره به این‌که یک مراقب سلامت چند مدرسه را پوشش می‌دهد و حضور دائمی ندارد، تصریح کرد: در مقطع ابتدایی به ازای هر ۱۴۰۰ دانش‌آموز یک مراقب سلامت و در متوسطه اول به ازای هر ۶ هزار دانش‌آموز یک مراقب سلامت داریم. در مقاطع متوسطه اول و دوم بیشتر به مشاور نیاز است؛ به‌طوری که در متوسطه اول به ازای هر ۳۷۶ دانش‌آموز یک مشاور و در متوسطه دوم به ازای هر ۷۰۰ دانش‌آموز و در ابتدایی به ازای هر ۵ هزار دانش‌آموز یک مشاور داریم.

نیمی از مدارس کشور کمتر از ۱۰۰ دانش‌آموز دارند

فرهادی تأکید کرد: از مجموع ۱۱۸ هزار مدرسه در کشور، ۵۲۹۷۳ مدرسه کمتر از ۱۰۰ دانش‌آموز دارند و این نشان‌دهنده تلاش برای بسط عدالت آموزشی است. از این میان، ۳۷۱۲ مدرسه بین ۱۶ تا ۲۰ دانش‌آموز، ۳۱۸۸ مدرسه بین ۲۱ تا ۲۵ دانش‌آموز، ۳۲۵۴ مدرسه بین ۲۶ تا ۳۰ دانش‌آموز، ۱۱۴۳۶ مدرسه بین ۳۰ تا ۵۰ دانش‌آموز، ۸۴۸۶ مدرسه بین ۵۱ تا ۷۵ دانش‌آموز، ۷۳۰۳ مدرسه بین ۷۶ تا ۱۰۰ دانش‌آموز و ۹۸۷۷ مدرسه بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ دانش‌آموز دارند.

وی افزود: همچنین ۳۶۲۴۸ مدرسه بیش از ۱۵۰ دانش‌آموز دارند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این‌که ۸۷۸۵۲ مدرسه عادی، ۷۶۲ مدرسه استعداد درخشان و ۷۱۲۲ مدرسه عشایری داریم، افزود: اختصاص سرانه به مدارس نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است.

افزایش قابل توجه سرانه مدارس در مقایسه با سال گذشته

فرهادی در ادامه با اشاره به این‌که کل سرانه مدارس در بودجه سال گذشته ۲۴۶۰ میلیارد تومان بود که امسال به ۴۹۰۰ میلیارد تومان رسید، گفت: در ۷ ماه اول سال گذشته کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان سرانه به مدارس پرداخت شد اما امسال تا کنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان به مدارس تخصیص یافته که اولویت با مدارس شبانه‌روزی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سرانه به مدارس دولتی عادی و مناطق محروم اختصاص یافته است. همچنین تاکنون ۳۷۳ هزار معلم دوره‌های توانمندسازی و آموزش ضمن خدمت را طی کرده‌اند.

به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اقدام برخی مدارس برای اخراج دانش‌آموزان به دلایل نامناسب، تأکید کرد: در کشور ۱۲۲ هزار مدرسه داریم و اگر در جایی رفتار ناصحیحی صورت گرفت، نباید آن را به تمام مدارس تعمیم داد. با این حال، همین موارد نیز زیاد است و باید به‌طور جدی پیگیری شود.

وی افزود: هدف وزارت آموزش و پرورش جذب دانش‌آموزان به مدارس است، بنابراین برخورد ما با دانش‌آموزان باید به‌گونه‌ای باشد که هیچ‌کس از مدرسه اخراج نشود و در صورت بروز مشکل، مدارس باید به اصلاح و حل مسائل پرداخته و اقدامات لازم را انجام دهند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد که سیاست این وزارتخانه خدمت به دانش‌آموزان است و افزود: ما به‌دقت در روند جذب معلمان نظارت داریم تا افراد فاقد صلاحیت به این شغل وارد نشوند.

فرهادی در پاسخ به سوالات پیرامون هزینه ۲ میلیون تومانی مرحله مصاحبه آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش و رد گزینش گسترده داوطلبان، توضیح داد: سلامت اخلاقی، روانی و فکری معلمان بسیار اهمیت دارد زیرا معلمان برای مدت ۳۰ سال در کلاس‌های درس حضور دارند و باید شایستگی‌های لازم را داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش نیز تأکید کرده است که افرادی که کد ۱۹ دریافت کرده‌اند، باید دوباره بررسی شوند.

وی درباره دریافت هزینه ۲ میلیون تومان برای مصاحبه آزمون استخدامی گفت: این هزینه مطابق با مصوبه هیئت وزیران است و در مقایسه با هزینه‌های مربوط به معاینات پزشکی و مصاحبه علمی، بسیار کمتر است. در بررسی صلاحیت‌های عمومی، سخت‌گیری‌های بیشتری به‌کار می‌بریم.

فرهادی در ادامه به سوالات مربوط به رد پرونده‌های گزینش و بازنگری آن‌ها پاسخ داد و گفت: زمانی که فردی کد ۱۹ دریافت می‌کند، جای او محفوظ است و پس از بررسی مجدد، در صورت تأیید، به شغل معلمی جذب خواهد شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درخصوص آزمون استخدامی جدید اعلام کرد: آزمون استخدامی سال آینده به دو صورت از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی برگزار خواهد شد. نیاز به استخدام از طریق دانشگاه فرهنگیان با توجه به جمعیت دانش‌آموزی هر منطقه مشخص خواهد شد، در حالی که برای آزمون استخدامی، تعداد بازنشستگان و دانشجو معلمان در نظر گرفته می‌شود.

وی درباره زمان برگزاری آزمون استخدامی بیان کرد: آزمون استخدامی قبل از پایان سال برگزار خواهد شد، اما تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست.

فرهادی همچنین در خصوص کمبود نیروی خدماتی در مدارس گفت: دولت امسال ۶ هزار سرایدار را از طریق آزمون استخدامی پذیرفته و آن‌ها در حال معرفی به مدارس هستند، اما همچنان با کمبود ۴۰ هزار سرایدار و خدمتگزار روبه‌رو هستیم.

وی درباره معلمان فاقد رتبه نیز گفت: معلمان فاقد رتبه باید پس از یک سال مجدداً ارزیابی شوند. در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر در این وضعیت قرار دارند و فرصت برای تعیین رتبه به آن‌ها داده شده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پایان به واریز ۳ هزار میلیارد تومان به حساب صندوق بازنشستگی برای کسورات قانونی رتبه‌بندی بازنشستگان اشاره کرد و گفت: همچنین برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، مطالباتی وجود دارد که مرتبط با وزارت آموزش و پرورش نیست.