به گزارش همشهری آنلاین، نیروی هوایی چین (PLA) امروز (دوشنبه) هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس خود را با نمایش پیشرفتهترین امکانات تسلیحاتی خود در نمایشگاه هوایی «جوهای» واقع در استان «گوانگدونگ» جشن گرفت.
بر اساس این گزارش، جنگنده جی-۳۵آ یکی از ستارههای نمایشگاه امسال محسوب میشود که با پیوستن به نیروی هوایی چین، این کشور را به دومین کشور در جهان تبدیل کرده که از ۲ نوع جنگنده رادارگریز بهره میبرد.
فو چیانشائو کارشناس هوانوردی نظامی چین معتقد است که جی-۳۵آ احتمالا هزینه کمتری نسبت به جنگنده سنگین جی-۲۰ دارد و این امر امکان تولید انبوه آن را در مدت زمان کوتاهتری فراهم میکند.
سونگ جونگپینگ یک کارشناس نظامی چین معتقد است که نیروی هوایی این کشور اکنون به یک قدرت راهبردی تبدیل شده است و با تجهیزات پیشرفتهای نظیر جتهای رادارگریز، هواپیماهای باربری بزرگ، بمبافکنها، سامانه کنترل و هشدار زودهنگام هوابرد(AEW&C/ آواکس)، سامانههای ضد هوایی و هواپیماهای تانکر سوخترسان تجهیز شده است.
به گفته سونگ، این پیشرفتها چین را قادر میسازد که امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود را بهتر تأمین و از منافع حیاتی خود دفاع کند.
همچنین خبرگزاری رویترز در قالب یک گزارش به موضوع هواپیمای رادارگریز جی-۳۵آ چین پرداخت و نوشت: این جنگنده که توسعه آن بیش از یک دهه به طول انجامیده، امروز در نمایشگاه بینالمللی هوایی و فضایی جوهای برای اولین بار به صورت عمومی به نمایش گذاشته میشود.
این رسانه انگلیسی به نقل از کارشناسان نظامی خود می افزاید که باوجود گذشت بیش از ۱۰ سال از اولین پرواز نمونه اولیه آن، یعنی جی-۳۱ اطلاعات دقیقی از عملکرد و ویژگیهای رادارگریزی جی-۳۵ در دسترس نیست.
به گفته کالین کو کارشناس موسسه مطالعات بینالمللی «اس. راجاراتنام» سنگاپور، بهدلیل «محرمانه بودن فناوریهای نظامی چین» ابهامهایی درباره عملکرد این جنگنده وجود دارد؛ اما وی تاکید کرد که نباید این جت را دستکم گرفت، چراکه دانشمندان چینی مطالعات پیشرفتهای در حوزه فناوری هواپیماهای جنگنده، از جمله تکنولوژیهای رادارگریز، انجام دادهاند.
این جت چینی در مقایسه با دیگر هواپیماهای رادارگریز این کشور مانند جی-۲۰ ابعاد کوچکتر و طراحی آن شباهتهایی به جت اف-۳۵ شرکت «لاکهید مارتین» آمریکا دارد که برای کاهش بازتاب راداری طراحی شده است. اما هنوز مشخص نیست که آیا جی-۳۵ نیز همانند اف-۳۵ ، پوششهای جاذب رادار و سیستمهای پیچیده ارتباطی و راداری که تشخیص آنها دشوار است را داراست یا خیر.
رویترز با بیان اینکه یکی از چالشهای اصلی چین در ساخت جتهای پیشرفته، فناوری موتورهای توربوفن با کارایی بالاست، خاطرنشان کرد که اگرچه پکن در ابتدا از فناوری موتورهای روسی استفاده میکرد، اما گفته میشود که جی-۳۱ از موتورهای چینی «دبلیواس-۱۳» بهره برده و جی-۳۵آ نیز ممکن است با موتورهای پیشرفتهتر «دبلیواس-۱۹» تجهیز شود که توانایی بهبود قدرت تا ۱۰ درصد را دارد.
این رسانه غربی در پایان گزارش خود می نویسد با وجود آنکه چین هنوز در مرحله توسعه ناوهای هواپیمابر خود قرار دارد و این ناوها تاکنون عملیاتهای دوربرد فراتر از شرق آسیا را انجام ندادهاند، اما انتظار میرود نسخه دریایی جی-۳۵ نقش کلیدی در افزایش قدرت ناوگان دریایی چین و توانایی آن برای نمایش قدرت در مناطق دوردست ایفا کند.
نشریه گلوبال تایمز چین هم در مطلبی نوشت: نیروی هوایی چین ۳۶ نوع از تجهیزات خود را برای نمایشهای هوایی و استاتیک به این نمایشگاه آورده است، که در میان آنها، سامانه موشکی سطح به هوای اچکیو-۱۹ به چشم میخورد.
به گفته فو چیانشائو، سامانه موشکی اچکیو-۱۹ چین مشابه سامانه تاد آمریکا عمل میکند و قادر به رهگیری موشکهای بالستیک حتی در خارج از جو است.
براساس گزارشهای رسانههای چینی، نیروی هوایی چین علاوه بر جنگنده جی-۳۵آ و سامانه اچکیو-۱۹، جنگندههای «جی-۱۰سی»،«جی-۱۶دی»، بمبافکن«اچ-۶کی»، هواپیمای باری «وای-۲۰»، پهپادهای «دبلیوزد-۷» و «دبلیوزد-۱۰» را نیز به این نمایشگاه آورده است.
نمایشگاه دو سالانه نیروی هوایی چین از فردا (سهشنبه) تا شنبه آینده (۲۷ آبان) پذیرای عموم مردم خواهد بود.