تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷

در حالی که کمتر از 2 هفته دیگر سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود، یک مشکل قدیمی در برخی محله‌ها همچنان به قوت خود باقی است.

 هرچند در برخی محله‌ها تعداد مدارس انگشت‌شمار است و دانش‌آموزان برای رسیدن به مدرسه باید راه زیادی را طی کنند اما در مقابل، در برخی محله‌ها به اندازه‌ای مدرسه وجود دارد که ساکنان را دچار دردسر می‌کند.

برای مثال، گاهی در یک کوچه 2 یا 3 مدرسه قرار دارد که رفت و آمد دانش‌آموزان و والدین آنها مشکلات زیادی را برای تردد ساکنان فراهم می‌کند. از سوی دیگر شلوغی و سر و صدای زیاد این مدارس هم برای ساکنان آزاردهنده است.

هرچند در مورد مدارس احداث شده نمی‌توان کاری انجام داد اما دست‌کم می‌توان از احداث مدارس جدید در محله‌هایی که به بورس مدرسه تبدیل شده‌اند، جلوگیری کرد. این اقدام موجب می‌شود که پراکندگی مدارس به‌طور عادلانه در همه مناطق انجام شود و یک کوچه یا خیابان به بورس مدرسه تبدیل نشود.

نور کم

با توجه به اینکه آخرین روز‌های تابستان را می‌گذرانیم و از این پس روز‌ها کوتاه‌تر شده و زود‌تر هوا تاریک می‌شود، خانواده‌هایی که برای حاضر شدن بر مزار عزیزانشان ساعات بعد‌از ظهر را انتخاب می‌کنند با یک مشکل روبه‌رو هستند و آن نور کم در بهشت‌زهراست.

تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر اعلام کرده‌اند که در برخی قطعات بهشت‌زهرا به خصوص قطعات تازه احداث شده، هیچ منبع نوری وجود ندارد و این مشکل در زمان غروب و تاریکی هوا که افراد حاضر در بهشت‌زهرا قصد خروج از این مکان را دارند، تشدید می‌شود.

این در حالی است که با نصب چراغ‌های پر نور در فاصله‌های مناسب می‌توان تا حدود زیادی این مشکل را بر طرف کرد. از سوی دیگر چراغ‌هایی که در بلوار‌های این مکان نصب شده‌اند هم در بسیاری موارد لامپ‌های سوخته دارند که رسیدگی به آنها و رفع نقص می‌تواند راهگشا باشد.

نظافت تاکسی

تاکسی را معمولا به رفتار محترمانه راننده، نرخ‌های غیرسلیقه‌ای، تاکسیمتر خاموش و  حرکت در مسیر تعیین شده می‌شناسیم. با وجود این، گاهی اوقات جدای از نقض برخی از این ویژگی‌ها توسط راننده با خودروی کثیفی روبه‌رو می‌شویم که هیچ نسبتی با تصورات ما از یک تاکسی خوب ندارد.

این  معدود تاکسی‌ها ی کثیف در حالی مسافران را با صندلی‌های چرک و بدبو غافلگیر می‌کنند که اغلب راننده‌های تاکسی به نظافت خودروی خود اهمیت می‌دهند. حتی برخی از آنها برای مسافران دستمال‌کاغذی‌های شیکی پیش بینی کرده‌اند و برعکس باقی راننده‌ها، فقط جلو یا بالای سر راننده‌ آن‌را نگذاشته‌اند.

حال آنکه در تاکسی‌های کثیف نه تنها چنین نیست بلکه فقط کافی است با لباس روشن روی صندلی‌های آنها بنشینید تا هنگام پیاده شدن از کرده خود پشیمان شوید.

به طور معمول در  این خودروهای کثیف مشکلاتی همچون بوی سیگار راننده‌، صدای بلند ضبط، نبود پول خرد، نبود بالابر شیشه‌ها، حرف‌های نه چندان مودبانه، صحبت‌های غیرضروری با مسافر، کمربند تزئینی به جای کمربند ایمنی و ده‌ها مشکل دیگر مشاهده می‌شود.

زباله پاییزی

با نزدیک شدن به فصل برگریزان، جوی‌های شهر بیش از پیش هوس می‌کنند راهی خیابان‌ها شوند. البته این موضوع به میل شخصی آنها باز نمی‌گردد بلکه بخشی از آن ناشی از تلقی شهروندان در مورد زباله نبودن برگ‌هاست.

به این معنی که شهروندانی که برگ‌ها را جزء زباله محسوب نمی‌کنند آنها را بعد از جمع‌آوری در جوی‌ها می‌ریزند. این برگ‌ها اندک اندک جمع می‌شوند و در برخی خیابان‌ها جوی را بند می‌آورند و موجب سرریز جوی به خیابان می‌شوند.

جدای از زحماتی که رفتگر‌ها برای پاکسازی جوی باید متحمل شوند مشکلات دیگری نیز به وجود می‌آید. یکی از آنها حرکت خودرو‌ها در این آب‌ها و خیس شدن رهگذران است. دیگری بوی تعفنی است که به علت راکد شدن آب در برخی مناطق شهر به وجود می‌آید.