رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از فرایند توسعه و تکمیل خطوط ۶ و ۷ متر بازدید کرد

همشهری- زینب زینال زاده: ساعت ۸ صبح، ایستگاه تختی. این لوکیشن آغاز بازدید از فرایند توسعه و تکمیل خطوط ۶ و ۷ بود که دیروز (۲۱ آبان) با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران و مدیران و مشاوران شرکت مترو صورت گرفت. قبل از شروع بازدید گزارشی از آخرین وضعیت خطوط ۶ و ۷ مترو ارائه و افتتاح ۴ ایستگاه جدید (سرباز، میدان خراسان و استاد نجات الهی در خط ۶ و ایستگاه ۱۷ شهریور در خط ۷) رسانه‌ای و عنوان شد که این ایستگاه‌ها اسفند افتتاح و عیدی شهرداری تهران برای پایتخت‌نشینان خواهد بود.

اول ایمنی بعد کار

پیش از ورود به داخل تونل کلاه ایمنی روی سرمان قرار می‌دهیم. در بخش‌های مختلف فضای کارگاهی ایستگاه تختی بنر اول ایمنی، بعد کار نصب شده است. مسئولان اچ اس ای (مسئولان پیشگیری از حوادث) با کاورهای مشکی و قرمز در کارگاه حضور دارند و وضعیت فضای کارگاه را مدام کنترل می‌کنند

کارگران سخت مشغول کارند

صدای سنگ فرز، ابزار جوشکاری و... آن قدر بلند بود که صدا به صدا نمی‌رسید. از تونلی با شیب ملایم راهی فضای کارگاهی ایستگاه مترو تختی می‌شویم. جایی که کارگران سخت مشغول کار هستند. عده‌ای جوشکاری می‌کنند و برخی مشغول بتن‌ریزی هستند و تعدادی هم روی داربست کارهای دیواری چینی را انجام می‌دهند.

تونلی مملو از گردوغبار

فضای تونل مملو از گردوغبار است و ناگزیر ماسک‌ها را به‌صورت می‌زنیم. در چنین شرایط سختی کارگران متعهدانه کار می‌کنند. به همت همین نیروی کار و پیگیری‌هایی که مدیران مترو و مدیریت شهری انجام داده، ایستگاه تختی به مرز ۵۰ درصد رسیده است.

سکو در مراحل پایانی کار

ایستگاه مترو میدان خراسان مقصد بعدی است. وارد فضای کارگاهی می‌شویم و با راهنمایی مشاوران و مهندسان به سمت تونل حرکت می‌کنیم. سکوی ایستگاه تا حدود زیادی تکمیل و تابلو صورتی‌رنگ با عبارت «ایستگاه میدان خراسان» روی سکوی نصب شده است.

معماری اسلامی ایرانی

بازدید از بخش‌های مختلف فضای کارگاهی ایستگاه میدان خراسان بیانگر آن است که عملیات عمرانی به خط پایان فاصله زیادی ندارد. حتی یکی از دیوارها بخش تیکت هال (سالن فروش بلیت) به شیوه معماری اسلامی ایرانی اجرا و آجرهای ۳ سانتی نمای زیبایی در تونل خلق کرده‌اند.

ایستگاهی در مجاورت بوستان حضرت مریم

خیابان استاد نجات الهی مقصد سوم است که وقتی می‌رسیم مهندسان همراه با نقشه‌ها و طرح‌ها و تصاویری از ایستگاه به استقبالمان می‌آیند. این ایستگاه درست در مجاورت بوستان حضرت مریم (ع) قرار گرفته و علی‌رغم درخواست اقلیت‌ها ساکن در این محدوده مبنی بر نام‌گذاری ایستگاه به نام مریم مقدس، ایستگاه استاد نجات الهی نام‌گذاری شده است.

سفر به تونل با پیکاپ

تونل ایستگاه استاد نجات الهی شیب تندی دارد و همین موضوع پیاده‌روی را سخت می‌کند. پس از هماهنگی‌ها سفر به دل تونل کارگاهی با خودرو پیکاپ انجام می‌شود. کلاه‌های خاکستری را روی سرمان می‌گذاریم و سوار خودرو می‌شویم و به محلی که کارگران مشغول هستند، می‌رسیم.

تردد زیاد و فرایند کار کند

محور خیابان کریم‌خان زند و استاد نجات الهی پرتردد است. گرچه بخشی از خیابان استاد نجات الهی در قالب طرح کارگاهی با حصارهای آبی و سفیدرنگ مسدود شده اما هنوز بخش کوچکی از آن در اختیار خودروسازان و عابران پیاده است. همین موقعیت جغرافیایی سبب شده تا فرایند کار در ایستگاه استاد نجات الهی کند شود.

خداقوت به تلاشگران شهر زیرزمینی

ایستگاه استاد نجات الهی خط پایان بازدید است. با همان خودروی پیکاپ از تونل خارج می‌شویم. کلاه‌ها را تحویل می‌دهیم و به کارگرانی که اطراف تونل هستند، خداقوت می‌گوییم. این بازدید فرصتی ایجاد کرد تا مهندسان و مشاوران و حتی کارگران مسائل و مشکلات و مطالبات را مطرح کنند.

افزایش خدمت‌رسانی؛ رضایتمندی شهروندان

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران

سرمایه‌گذاری برای مترو مانند سرمایه‌گذاری برای یک آینده بهتر و مطلوب‌تر برای تهران است و بهره‌برداری از ایستگاه‌های جدید سبب افزایش ظرفیت ناوگان ریلی و کاهش سرفاصله قطارها می‌شود و در نهایت هم شاهد رضایتمندی شهروندان خواهیم بود. ورود قطارهای جدید که از پایان سال جاری به‌صورت تدریجی وارد ناوگان مترو تهران می‌شوند علاوه بر مطلوب سازی خدمات سبب کاهش سرفاصله قطارها می‌شود. اکنون به طور متوسط روزانه یک میلیون جابه‌جایی در هر یک از خطوط انجام می‌شود و وقتی سرفاصله قطارها به ۲ یا ۳ دقیقه برسد حتماً این حجم از مسافر هم‌افزایش می‌یابد. بازدید از ایستگاه‌ها نشان دهند آن است که مدیران و پیمانکاران ناوگان ریلی عزم جدی در اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام دارند و در بحث مترو هم امسال و هم سال آینده شاهد اتفاقات خیلی خوبی خواهیم بود. در واقع این نتیجه رویکرد شورای شهر تهران در حوزه حمل‌ونقل و اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران است که امیدواریم در نهایت منجر به نتایج خیلی خوب شود.

درختان محدوده کارگاهی جابه‌جاشده‌اند

نعمت‌الله فرزان پور مدیرعامل شرکت مترو

تکمیل ایستگاه‌های هدف‌گذاری شده با اولویت پیگیری می‌شود و قطعاً تا پایان امسال شاهد افتتاح ۴ ایستگاهی (میدان خراسان، ۱۷ شهریور، سرباز و استاد نجات الهی) که به شهروندان قول دادیم خواهیم بود. علی‌رغم جوسازی‌های انجام شده در خصوص قطع درختان محدوده فضای کارگاهی مترو، نه‌تنها درختان قطع نشده‌اند؛ بلکه با هماهنگی شهرداری مناطق، در فصل مناسب جابه‌جاشده‌اند. همچنین در مراحل پایان عملیات عمرانی فضاهای کارگاهی را به حداقل می‌رسانیم و معابر برای عبورومرور آزادسازی می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری