معمولا فردی در حوادث ترافیکی دچار سوختگی می‌شود که تصادف سختی رخ داده باشد و فرد هم در آن گیر افتاده باشد. این آمار بالا نیست اما به هر حال بیمارانی داریم که به دلیل سوختگی با کاهش کیفیت زندگی مواجه می‌شوند. حتی در یک مورد آتش‌سوزی اتوبوس داشتیم که حدود ۲۰ نفر دچار سوختگی شده بودند.

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: ۲۷ آبان، مصادف با سومین یکشنبه نوامبر ۲۰۲۴، روز جهانی یادواره قربانیان حوادث ترافیکی است. حوادثی که تنها به تصادفات رانندگی ختم نمی‌شود و سوختگی‌های ناشی از آتش گرفتن خودروها هم جزو آنهاست. هر چند که آمار دقیقی درباره این حوادث وجود ندارد اما آنقدر مهم هستند که تاثیر جدی بر زندگی افراد مبتلا به این آسیب داشته باشند.

دکتر محمد جواد فاطمی، استاد جراحی پلاستیک و ترمیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس انجمن ققنوس درباره حوادث ناشی از آتش گرفتن خودروها به همشهری آنلاین می‌گوید: تاکنون آمار دقیقی از قربانیان این حوادث ندیده‌ام و دلیلش هم این است که طی سال‌های مختلف این مساله متفاوت بوده است. البته ماشین‌ها به شکل استاندارد نباید دچار آتش‌سوزی شوند اما در کشور ما به دلیل مشکلات موجود برخی خودروها دچار آتش‌سوزی می‌شوند. این آتش‌گرفتن در یک مدل از خودروهای پژو طی چندین مرحله گزارش شد و حتی ما مصدومانی از آتش‌سوزی در اتوبوس‌ها هم داشتیم.

او ادامه می‌دهد: معمولا فردی در حوادث ترافیکی دچار سوختگی می‌شود که تصادف سختی رخ داده باشد، خودرو منفجر شود و فرد هم در آن گیر افتاده باشد. این آمار بالا نیست اما به هر حال ما بیمارانی داشتیم که به دلیل همین آسیب‌ها در بیمارستان بستری شدند. حتی در یک مورد آتش‌سوزی اتوبوس داشتیم که حدود ۲۰ نفر دچار سوختگی شده بودند.

به گفته فاطمی این سوختگی‌ها معمولا شدید است و درصد گرفتاری بدن در آنها بالاست، افراد هم احتمالا دچار عوارضی از جمله چسبندگی در ناحیه مفاصل و سراسر بدن می‌شوند. علاوه بر این مشکلات روحی – روانی بعد از حادثه برای آنها رخ می‌دهد که تاثیر جدی برای زندگی آنها دارد.

دو سوختگی شایع در خودروها

رئیس انجمن ققنوس به یک سوختگی دیگر درباره خودروها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: این سوختگی‌ها به دلیل پاشیدن آب رایادتور یا پاره شدن شلنگ‌های بخاری هم رخ می‌دهد که آمار آن در خودروهای ایرانی بالاست.

به گفته این پزشک، سوختگی آب رادیاتور درباره در هر خودرویی -چه ایرانی، چه خارجی- که داغ می‌کند وجود دارد و اگر فرد ناآگاه باشد دچار سوختگی در صورت، سینه و دست‌ها می‌شود. اما پاره شدن شلنگ‌های رادیاتور بیشتر در ماشین‌های ایرانی گزارش شده که عمدتا باعث سوختگی در ناحیه تحتانی می‌شود. تعداد مصدومان این سوختگی‌ها آنقدر قابل توجه هست که اطلاع‌رسانی و آگاهی داده شود که درباره این موارد دقت لازم را داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این باره به یک نکته مهم اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر خودرویی غیراستاندارد است و باعث سوختگی می‌شود کارخانه تولیدکننده باید ضامن شود و همه خسارت فرد آسیب دیده را به لحاظ مالی و جانی و بدنی بپردازد. امیدواریم که دادگستری و قوه قضاییه در این زمینه پیگیری کنند.

او معتقد است، از نظر حقوقی بسیار مهم است که شرکت اتومبیل‌سازی تاوان این آسیب را به افراد بپردازد. البته به نظر نمی‌رسد که چنین چیزی در حال حاضر وجود داشته باشد چون همین چند روز پیش بیماری را در تحت عمل (برای رفع چسبندگی دست) قرار دادیم که سال ۹۷ دچار سوختگی دست ناشی از آتش گرفتن یک پژوی ۴۰۵ شده بود و تمام هزینه‌های این فرد از سوی انجمن ققنوس پرداخت شد.

هزینه سوختگی بالاست

فاطمی درباره هزینه‌های درمان سوختگی در ایران هم بیان می‌کند: این هزینه‌ها بالاست چون مدت بستری شدن در بیمارستان برای افرادی که دچار سوختگی می‌شوند، طولانی است. دفعاتی زیادی هم به اتاق عمل می‌روند که زخم‌هایش تمیز و آماده پیوند پوست شود. در مرحله بعدی هم هزینه‌های فیزیوتراپی، کاردرمانی، لباس سوختگی و هزینه جراحی‌های پلاستیک برای این که زیبایی و عملکرد به این فرد بازگردانده شود وجود دارد. از کارافتادگی هم ممکن است برای این افراد وجود داشته باشد. علاوه بر این فرد ممکن است شغل خود را از دست بدهد. مشکلات روانی ناشی از این حادثه هم روی درآمد و کیفیت زندگی این مصدومان تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید

لحظه وقوع آتش‌گرفتن سواری پژو در گرگان

انفجار تانکر حمل سوخت در جویبار ۴ مصدوم بر جا گذاشت

این خودروها در تصادفات رانندگی به سرعت آتش می‌گیرند

به گفته رئیس انجمن ققنوس به طور کلی، سوختگی یکی از پرهزینه‌ترین بیماری‌ها از نظر مالی و یکی از صدمه‌زن‌ترین بیماری‌ها از نظر جسمی، روحی و روانی و اجتماعی و خانوادگی است.

روش‌های درمانی منسوخ و قدیمی

او درباره روش‌های درمانی سوختگی در ایران هم توضیح می‌دهد: در حال حاضر خدماتی که باید در سوختگی ارائه شود، وجود ندارد، به عنوان مثال پانسمان‌هایی که جلوی عفونت را می‌گیرند، درد کمتری دارند، میزان مرگ و میر و عارضه را کاهش می‌دهد و با تکنولوژی جدید تولید می‌شود در ایران نیستند. اگر باشند هم بسیار محدود و گران هستند. به طور کلی ما از عقب‌مانده‌ترین و منسوخ‌ترین روش برای درمان سوختگی استفاده می‌کنیم، مگر این که بیمار از توانایی اقتصادی بالایی برخوردار باشد و بتواند به این پانسمان‌ها دسترسی داشته باشد.

این پزشک درباره هزینه‌های درمانی سوختگی هم بیان می‌کند: افراد با حداقل ۱۰درصد سوختگی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. اما به طور کلی با همین پانسمان و روش قدیمی، هزینه درمان چیزی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون است. یعنی هر درصد سوختگی ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد. هزینه درمان استاندارد و پانسمان نوین کمتر از ۴۰۰، ۵۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.

البته به گفته فاطمی عمده بیمارانی که دچار سوختگی می‌شوند فقیر هستند که به دلیل نداشتن ماشین استاندارد، اجاق گاز استاندارد، وسایل گرمایشی استاندارد و... دچار این حادثه می‌شوند. یا کارگرانی هستند در شرایط غیراستاندارد کار می‌کنند. عمده این افراد حتی بضاعت مالی برای هزینه همین درمان‌های قدیمی را هم ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به یک چالش مهم دربار مصدومان سوختگی اشاره می‌کند و می‌گوید: تقریبا تعداد قابل توجهی از افرادی که دچار سوختگی می‌شوند -چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد- اتباع خارجی هستند که در کارگاه‌ها کار می‌کنند یا در خانه‌ها به دلیل ازدحام دچار این حادثه می‌شوند. آنها هزینه‌های زیادی را به بیمارستان‌ها تحمیل می‌کنند و یکی از مشکلات مهم بیمارستان‌ها به ویژه در مناطقی که ساکنان اتباع زیاد است، همین مساله است.

فاطمی با بیان این که مشکلات در زمینه سوختگی بسیار بالاست، تاکید می‌کند: امیدواریم که وزارت بهداشت و سایر ارگان‌های مرتبط با این حوزه، اول از همه در مسیر پیشگیری از سوختگی حرکت کنند. اگر این مساله محقق شود کاهش ۲۸ برابری هزینه‌ها را در پی خواهد داشت. دسترسی به درمان‌های استاندارد هم ضرورت دارد که امیدوارم محقق شود.

منبع: همشهری آنلاین