به گزارش همشهری آنلاین، نوزدهم آبان امسال با بروز اختلال فنی در کارتخوانهای بانک ملت، توزیع بنزین در یکسوم جایگاههای عرضه سوخت کشور با اختلال مواجه شد. اگرچه سامانه هوشمند سوخت بدون مشکل و بهصورت کامل در مدار بهرهبرداری بود، اما در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد جایگاهها که برای پرداخت بهای سوخت فقط از کارتخوانهای ثابت و سیار بانک ملت استفاده میکردند، امکان پرداخت بهای سوخت بهصورت الکترونیکی وجود نداشت و مراجعه کنندگان به این جایگاهها، یا باید بهای بنزین خریداری شده را به صورت نقدی تسویه می کردند و یا با ایجاد معطلی برای بقیه متقاضیان سوختگیری، به روشهایی مثل کارتبهکارت و دریافت پول از دستگاههای عابربانک، بهای سوخت را پرداخت میکردند و یا حتی مجبور به مراجعه به دیگر جایگاهها شدند.
اگرچه این اختلال در کمتر از یکروز برطرف شد، اما جایگاههای درگیر با این اختلال به این فکر افتادند که همچون ۶۰ تا ۷۰ درصد جایگاهداران، نسبت به متنوعسازی دستگاههای پرداخت بهای الکترونیکی سوخت اقدام کنند.
از این رو تصمیم و اقدام به متنوعسازی کارتخوانهای جایگاههای سوخت شده است. کرامت ویسکرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در گفتوگویی در این خصوص گفت: با توجه به تکرار بروز نقص فنی در سامانه فعلی پرداخت الکترونیکی بهای سوخت در جایگاهها، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی برای ایجاد رقابت در این حوزه (پرداخت الکترونیکی بانکی) و ارائه خدمات مطلوبتر، همچنین رضایتمندی مشتریان و البته افزایش ضریب پایداری سامانه پرداخت الکترونیکی بهای سوخت، با دیگر بانکها وارد مذاکره شده (از طریق ارسال دعوتنامه برای تمامی بانکها) تا در صورت تمایل، دستگاه پرداخت الکترونیکی بهای سوخت مطابق با استانداردهای شرکت را تهیه و در جایگاههای عرضه سوخت نصب کنند.
وی افزود: یکی از این بانکها، بانک ملی است که تفاهمنامهای با این بانک منعقد شده و مسئولان این بانک بیان کردهاند مطابق با استانداردی که ارائه شده، ۶ هزار دستگاه از سوی این بانک ساخته و در جایگاهها نصب میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه قرار است نخستین سری این دستگاهها طی دو هفته آینده در جایگاههای عرضه سوخت نصب شوند، تصریح کرد: از این رو جایگاهها به دو سامانه مجهز میشوند، یکی سامانه پرداخت الکترونیکی بانک ملت که تاکنون موجود بوده و دیگری پرداخت الکترونیکی بانک ملی که در صورت بروز اختلال در یکی، دیگری به مشتریان خدمات ارائه میدهد.
پیگیری ها نشان میدهد که تعداد زیادی از جایگاهها نسبت به آنچه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرده که دو هفته آینده نصب ۶ هزار دستگاه مربوط به پرداخت الکترونیکی بانک ملی در جایگاهها آغاز میشود، پیشی گرفتهاند و دستگاههای کارتخوان خود را (حتی بهصورت موقت) متنوع کردهاند و همین مسئله موجب شده تا در اختلال چندساعته عصر روز گذشته که دوباره مربوط به کارتخوانهای بانک ملت بود، اختلالی در توزیع بنزین کشور احساس نشود.