تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸

از سال۱۳۶۰ در ضلع جنوب‌غربی چهارراه تهرانپارس، مجموعه‌ای جا خوش کرده که میعادگاه نخستین سلام‌ها و آخرین وداع‌ها بوده‌است؛ جایی که مدت‌هاست نه‌تنها رهگذران این محدوده از حضورش گله دارند.

به گزارش همشهریآنلاین- مهدی اسماعیل پور، از سال۱۳۶۰ در ضلع جنوب‌غربی چهارراه تهرانپارس، مجموعه‌ای جا خوش کرده که میعادگاه نخستین سلام‌ها و آخرین وداع‌ها بوده‌است؛ جایی که مدت‌هاست نه‌تنها رهگذران این محدوده از حضورش گله دارند، بلکه ساکنان محدوده هم بارها به همسایگی با این ترمینال مسافری ‌ اعتراض کرده و حتی از اعضای پارلمان شهری خواسته‌اند تا این مجموعه مستعمل را برای همیشه از محله پاک کنند؛ چراکه ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی تنها بخشی از معضلات ظاهری پایانه مسافری شرق است که ساکنان این محدوده از پایتخت آن را متحمل شده‌اند. حالا قرار است به‌زودی هم شهروندان از این مشکلات خلاص شوند و هم مسافران برای تردد به پایانه جدید یا همان پردیس مسافری شرق در ابتدای بزرگراه شهید یاسینی بروند که مجموعه‌ای مدرن با کلی امکانات پیشرفته است.

جابه‌جایی با ون‌های رایگان
اول صبح است و خبری از هیاهو و ترافیک و سروصدای همیشگی در چهارراه تهرانپارس نیست. اینجا در داخل پایانه مسافری شرق تهران، تعاونی‌ها تقریبا خالی‌اند و چند مسافر در محوطه هر تعاونی دیده می‌شود. در گوشه و کنار ترمینال بنرهای بزرگ نصب شده که به مراجعان اطلاع می‌دهد که به‌زودی هیچ‌گونه خدماتی در این پایانه ارائه نمی‌شود و تمام سفرها از طریق پایانه پردیس مسافری شرق انجام خواهد شد. یک دستگاه ون‌تاکسی گردشی رایگان هم در محوطه ترمینال مستقر است که مسافران را به پردیس مسافری شرق می‌برد. طبق اطلاعات درج‌شده روی بنر کنار این ون، ترمینال جدید فقط 9کیلومتر یعنی 12دقیقه با ترمینال قدیمی شرق فاصله دارد. پس از جابه‌جایی کامل هم قرار است ون‌ها و اتوبوس‌ها برای جابه‌جایی مسافران از ترمینال قدیم به جدید همچنان فعال باشند.

انتقال کامل احتمالا تا پایان آذرماه
ترمینال قدیم شرق این روزها نفس‌های آخرش را می‌کشد و به زودی‌ با تکمیل روند انتقال تمام تعاونی‌ها و شرکت‌های سواری و دیگر بخش‌ها به پردیس شرق و جاگیرشدن آنها، تخریب کاملش آغاز می‌شود. تقریبا تمام غرفه‌های تجاری ترمینال شرق تخلیه شده‌اند و فقط تعاونی‌ها تا زمان انتقال کامل به پایانه جدید به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند. پرس‌وجوی ما از تعاونی‌ها نشان می‌دهد که آنها نیز به‌زودی به‌طور کامل تخلیه و به پردیس مسافری شرق کوچ خواهند کرد تا پرونده ترمینال قدیمی برای همیشه بسته شود و شاهد پوست‌اندازی این محله پس از سال‌ها دست‌وپنجه نرم‌کردن با انواع مشکلات ازجمله آسیب‌های اجتماعی اطراف ترمینال باشیم. یکی از رانندگان اتوبوس می‌گوید: «پذیرش تغییر سخت است؛ ولی ما هم راضی به اذیت مردم نیستیم و به‌زودی در ساختمان جدید به کارمان ادامه می‌دهیم.»

مردم چه می‌گویند؟
مبدأ خط اتوبوس تندروی میدان آزادی درست مقابل ترمینال است و افراد بسیاری شبانه‌روز در اینجا رفت‌وآمد دارند. طهورا حمزه‌ای، یکی از کارمندانی که مسیر ترددش اینجاست، با نشان‌دادن بنرهای نصب‌شده در اطراف ترمینال می‌گوید:‌ «خدا را شکر که به‌زودی از دست مزاحمت‌ها به‌ویژه گره ترافیکی چهارراه تهرانپارس خلاص می‌شویم. گاهی ازدحام مسافربرهای برون‌شهری در اینجا چنان عرض خیابان دماوند را کم می‌کند که ساعت‌ها از وقت‌مان برای رسیدن به مقصد فقط در این محدوده تلف می‌شود. امیدواریم هرچه زودتر این ترمینال که سال‌هاست وعده جابه‌جایی‌اش را به مردم داده‌اند، از اینجا منتقل شود و ما هم روی آرامش را ببینیم.» یکی دیگر از ساکنان خیابان رشید جنوبی هم که نمی‌خواهد نامش درج شود، با گله می‌گوید: «آسایش نداریم. شب‌وروز از صدای مسافربرهای شمال و دعوا بر سر مسافر خواب‌مان نمی‌برد. چه‌کسی به داد ما می‌رسد؟ پس کی ما از دست اینها خلاص می‌شویم؟»

راه‌اندازی پایانه شرق جدید در آذرماه
حمیدرضا رحمانی، سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران در صحبت‌های اخیرش در صحن شورای اسلامی شهر تهران درباره وضعیت پایانه شرق اینطور توضیح داده‌است: راه‌اندازی پایانه شرق جدید به‌صورت جدی پیگیری می‌شود. بخشی از کار مربوط به تأسیسات و ابنیه و خدمات اجتماعی است و بخش اصلی، استقرار تعاونی‌های اتوبوس و کرایه است. به‌دنبال آن هستیم که پایانه به‌صورت عملیاتی به بهره‌برداری برسد. براساس جلسه‌های برگزارشده پیش‌بینی می‌کنیم که بهره‌برداری در آذرماه به نتیجه برسد. تعاونی‌ها هم همکاری خوبی با ما داشته‌اند و کار به‌خوبی جلو می‌رود. اقدامات عمرانی ابنیه نیز تقریبا به پایان رسیده و همکاران ما به‌صورت عملیاتی در محل حضور دارند. تعدادی از نیروها نیز از پایانه شرق قدیم به پایانه جدید منتقل شده‌اند. ادامه خط۲ مترو به سمت پایانه شرق ادامه پیدا خواهد کرد؛ یک‌سوم تونل حفاری شده‌است و روند ادامه دارد و بین ۱۲ تا ۱۵‌ماه آینده تکمیل خواهد شد. اقدامات تأسیساتی و مترو، تخصصی و در حال انجام است. تا پایان سال اتوبوس‌ها و ون‌ها مستقر خواهند شد و مسافران را منتقل خواهند کرد تا کمترین حاشیه و مشکل را شاهد باشیم.

منبع: روزنامه همشهری