حمید هیدارن: مردم قدر کار خوب را می‌دانند و بهترین داور برای قضاوت کارنامه عملکرد مدیران است

هرچه بیشتر با آن ها در ارتباط بوده و دلسوزانه تر به فکر برآورده‌کردن حقوق مسلم شهروندی ایشان باشید، جایگاه رفیع‌تری در ذهن شان پیدا خواهید کرد و این شرط اصلی رضایت مندی خدا ست که جز با کسب رضایت مردم حاصل نمی‌شودهرچه بیشتر با آن ها در ارتباط بوده و دلسوزانه تر به فکر برآورده‌کردن حقوق مسلم شهروندی ایشان باشید، جایگاه رفیع‌تری در ذهن شان پیدا خواهید کرد و این شرط اصلی رضایت مندی خدا ست که جز با کسب رضایت مردم حاصل نمی‌شود.

یک تابستان دیگر رو به اتمام است و از این رهگذر سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران کارنامه‌ای  متفاوت  از گذشته برای خود دست و پا کرده است. گرچه به‌ عقیده خیلی‌ها مصادف شدن ماه مبارک‌رمضان با ایام تعطیلات تابستانی باعث رکود سفرهای بین‌شهری و کاهش تعداد مسافران پایانه‌ها می‌شد،

 اما در عمل تفاوت چندانی در میزان سفرها رخ نداد و غیر از برخی روزهای خاص که نسبت به سال گذشته شاهد کاهش 15 تا 20درصدی مسافران بودیم، در سایر ایام تعطیلات بازار رفت و آمدهای بین‌شهری داغ‌داغ بود.

این امر با نزدیک شدن به روزهای پایانی شهریورماه بیشتر به چشم می‌آمد و مردم سعی داشتند از آخرین فرصت فرزندان محصل خود برای گشت‌وگذار در نقاط مختلف کشور بیشترین بهره‌ را ببرند. سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران در این میان با افزایش سطح خدمت‌رسانی خود و نیز بهبود کیفی تسهیلاتی که در اختیار مردم قرار می‌دهد، توانست رضایت حداکثری مسافران را تامین کند و محیطی در شان و منزلت آنان فراهم کند تا ضمن تکریم شهروندان تهرانی و شهرستانی، رغبت عمومی برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد.

پیرو کارهای انجام شده در طول 6ماه اخیر و خصوصا تمهیداتی که برای مسافرت‌های تابستانی اندیشیده شد، سرصحبت را با مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران باز کردیم . مهندس ولی‌آذروش صحبت‌های خود را با تعریفی جامع از پایانه‌ها به این شکل آغاز می‌کند:

«‌هدف سازمان ما تبدیل پایانه‌ها، پارک‌سوارها و سامانه‌های حمل‌ونقلی به محلی ایمن و مناسب برای مراجعان بوده و در این راستا برنامه‌ریزی‌های چشمگیری انجام داده‌ایم. پایانه‌ها یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجمع مردم به حساب می‌آیند و در ایام اوج سفرهای بین‌شهری که مربوط به فصل تابستان است در هر روز شاهد جابه‌جایی قریب به یک‌صدهزار مسافر در پایانه‌های غرب و جنوب تهران هستیم.

امسال طبق آمارهای به‌دست آمده بین 25 تا 28میلیون نفر طی  تعطیلات 3ماهه تابستانی از طریق پایانه‌ها جابه‌جا شدند که این تعداد مسافر تقریبا معادل مورد مشابه در سال‌های گذشته بوده و درمجموع ماه مبارک رمضان تاثیر چندانی بر میزان سفرهای بین‌شهری در کل تابستان 1388 نداشته است.

مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارها با تاکید بر این‌که اهداف برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت طراحی شده طی یک‌سال اخیر تاکنون اغلب محقق شده، در ادامه به شرح اقدامات انجام شده تحت نظارت این مجموعه پرداخت و گفت: خوشبختانه تابستان امسال شاهد به ثمر نشستن طرح‌های سازنده‌ای در پایانه‌ها و پارک‌سوارهای پایتخت بودیم و کارهایی انجام شد که مسبوق به سابقه نبوده است.

درواقع سعی شده نیازهای مسافران و هم‌چنین رانندگان اتوبوس‌ها و صاحبان غرف تجاری یا تعاونی‌های مسافربری قبل از بیان مشکلات توسط آن‌ها به درستی شناسایی شده تا درکوتاه‌ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت برآورده شود. ناگفته پرواضح است که پایانه‌ها و پارک‌سوارها برای رسیدن به استانداردهای موردنظر ما هنوز جای کار فراوانی داشته و باید بر تلاش‌های خود بیافزایند».شرح مختصر برخی فعالیت‌های صورت گرفته در تابستان امسال به  را در ادامه می خوانید:

تعبیه اتاق مادر و کودک

برای اولین بار در کل کشوراقدام به احداث اتاق مادر و کودک جهت حفظ حرمت و کرامت مادران کردیم تا نیازهای ضروری اطفال برطرف شده و دغدغه‌خاطر مادران در مواقع این‌چنینی برطرف شود.

ایجاد کریدورهای ارتباطی

به منظور افزایش و آسایش مسافران و ایجاد راه‌های ارتباطی بین پایانه‌ها و سامانه‌های اتوبوسرانی یا مترو، کریدور ارتباطی پایانه جنوب با ایستگاه مترو را احداث کردیم و در پایانه غرب شاتل رفت‌و‌آمدی بین پایانه ‌و سامانه مترو راه‌اندازی شد.

 متحدالشکل کردن تابلوها

یکسان‌سازی تابلوهای غرفه‌ها و شرکت‌های تعاونی مسافربری اقدامی بود که در 20سال اخیر انجام نشده بود و ما با پیگیری به این امر، از نظر روان‌شناسی و جلوگیری از اغتشاشات بصری سعی در بهبود شکل ظاهری پایانه‌ها داشتیم.

فروش اینترنتی بلیت

بحث فروش اینترنتی بلیت اتوبوس‌ها  ازپروژه‌های اساسی بود که تابستان امسال به طور کامل اجرا شد تا شاهد کاهش سفرهای درون‌شهری باشیم. البته تحقق این هدف خود به خود باعث حذف صف‌های طولانی و بازارسیاه برای خرید بلیت شد.

نظرسنجی از مردم

توزیع فرم‌های نظرسنجی و نظرخواهی از مردم کمک بسیار خوبی به سازمان کرد تا در راه ارایه هرچه بهتر و بیشتر خدمات کمی و کیفی از راهکارهای مناسب و باب میل مسافران استفاده کنیم و مشکلات ناشناخته را از زوایای مختلف مورد حلاجی قرار دهیم.

 احداث خوابگاه رانندگان

برای رفاه حال رانندگان و کمک به حفظ سلامت روحی و جسمی آنان، خوابگاه رانندگان به همراه اتاق ورزشی برای این عزیزان زحمتکش در پایانه‌ها ساخته شد تا با نشاط و شادابی هرچه بیشتر از پس کار طاقت‌فرسایی که دارند، برآیند.

 ارتباط تنگاتنگ

برقراری ارتباط تنگاتنگ با کارگروه‌های شرکت‌های تعاونی جهت به حداقل رساندن مشکلات آنان جزو اولویت‌های برنامه‌های سازمان است که خوشبختانه نتیجه این تعامل و همکاری به رضایت‌مندی هر چه بیشتر مسافران و مراجعان منجر شده است.

 افزایش ضریب امنیت پایانه‌ها

تجهیز کامل پست‌های انتظامی داخل پایانه‌ها به منظور بالا بردن ضریب امنیت این سامانه‌های حمل و نقلی و نصب دوربین‌های مداربسته جهت کنترل رفتار کارمندان پایانه‌ها و نیز مسافران از کارهای مهمی بود که امسال انجام شد.

 رنگ‌آمیزی نمای بیرونی پایانه جنوب

رنگ‌آمیزی نمای بیرونی پایانه جنوب حرکتی بود که بعد از 30سال صورت گرفت و در نوع خود جسارت خاصی را می‌طلبید چرا که حفظ شکل ظاهری پایانه و آسیب نرسیدن به دیوارها ریسک بالایی را  می طلبید که خوشبختانه این امر با موفقیت صورت گرفت.

 احداث نمازخانه‌های مجهز و زیبا

برای رفاه حال نمازگزاران اقدام به احداث نمازخانه‌های زیبا و مجهز در پایانه‌ها کردیم تا محیطی دلپذیر برای عبادت مسافران فراهم آمده و این فریضه الهی در فضایی روحانی انجام شود و شان و منزلت نماز بیش از پیش حفظ شود.

سامانه‌های نشاط و پارک شادی

ایجاد پارک شادی و سامانه‌های نشاط و تفریح برای کودکان به همراه احداث مکان‌هایی مناسب برای ورزش سبک بزرگسالان و ساخت آبنماهای موزیکال در پایانه‌های جنوب، غرب، بیهقی و شرق به مفرح شدن فضای پایانه‌ها کمک شایان‌توجهی کرد.

توجه به امور نظافتی و بهداشتی

نظافت مکانیزه سطح معابر پایانه‌ها و پارک‌سوارها به همراه  بهبود سرویس‌های بهداشتی که با افزایش صددرصدی این سرویس‌ها توام بود، محیط تمیزتری را در اختیار مردم قرار داد. آبخوری‌ها هم  به سیستم قطع و وصل آب با بهره‌مندی از چشم الکترونیک مجهز شدند.

بزرگ‌ترین جایگاه سوخت

بزرگ‌ترین جایگاه سوخت و مجتمع تعمیرگاهی در فاز دوم پایانه غرب امسال به بهره‌برداری رسید تا ضمن رسیدگی به اوضاع معاینه‌فنی اتوبوس‌ها، ضریب خطر مسافرت‌های بین‌شهری کاهش یافته و رانندگان با صرف کمترین وقت به رفع نیازهای اولیه وسایل نقلیه خود بپردازند.

ایجاد سامانه‌های اطلاع‌رسانی

ایجاد سامانه‌های اطلاع‌رسانی داخل پایانه‌ها و نصب نقشه راه برای مشخص‌شدن مسیر انتخابی مسافران، حرکت دیگری بود که با استقبال قابل توجه مراجعان مواجه شد و خصوصا در ایام پرترافیک سفرهای بین‌شهری، مردم را از سردرگمی  در آورد.

همشهری مسافر