به گزارش همشهری آنلاین، حرمتالله رفیعی اظهار کرد: کارشناسان بررسی کنند که کشور ۱۰ سال قبل، ۲۰ سال قبل چه تعداد هواپیما در ناوگان هوایی مسافری داشت و امروز چه تعدادی داریم.
وی با بیان اینکه جمعیت به تناسب ناوگان افزایش نیافته است، افزود: اگر موضوع حملونقل هوایی ریشهیابی شود، شرکتهای هواپیمایی، هواپیماها را در آشیانه میخوابانند که قیمتها را افزایش دهند.
وی بیان کرد: ایرلاینها ۱۰۰ درصد تبانی میکنند و این مسئله برای خودشان هم محرز است. ایرلاینها میگویند نمیتوانیم؛ چون تعداد ناوگان هوایی کم است اگر فشار زیادی بیاوریم ایرلاینها اعلام میکنند بخش خصوصی هستیم و اصلاً پرواز انجام نمیدهیم.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی یادآور شد: به محض اینکه نرخ ارز تلرانس کمی بالا میرود، شرکتهای هواپیمایی بلافاصله میگویند ارز گران شده است. کمتر از ۲۰ درصد یعنی بین ۱۵ تا ۱۸ درصد ارز در قیمت بلیت هواپیما تاثیرگذار است.
رفیعی با تاکید بر اینکه پروازهای داخلی ارتباطی به بحث ارز ندارد، گفت: در موضوع خرید قطعات نیز ارز نیز ۱۰ درصد است. البته اگر در بحث قطعه را نیز کارشناسی کنند مافیای فسادی در تعمیر هواپیما وجود دارد که اصلاً نیازی به تعمیر نیست!
وی با بیان اینکه متاسفانه از دید من هیچ شغلی به اندازه ایرلاین داری سود ندارد، تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد فروش سود نصیب ایرلاینها میشود. کدام شغل در کشور این سود را دارد؟ مالیات این بخش را مردم و دفاتر خدمات مسافرتی پرداخت میکنند!
وی با یادآوری دریافت ۱۰ یورو به ازای خروج هر مسافر از کشور، اظهار کرد: در کجای دنیا این اتفاق می افتد که شما از مسافران یورو دریافت میکنید؟ چه اتفاقی با این کار میافتد؟ بلیت هواپیما ۱۰۰ یورو گران میشود و اخاذیهای دیگری آغاز می شود.
وی با اشاره به افزایش هزینه خدمات فرودگاهی، یادآور شد: یکباره بلیت تهران-دبی که ۶ میلیون بوده ۱۰ میلیون تومان می شود. پول مملکت از جیب قشر ۸۰ میلیون نفری جامعه از کشور خارج میشود.