روزانه بیش از یک میلیون نفر از ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران استفاده می‌کنند. از طرفی در ۳سال اخیر تلاش شده تا از طریق نوسازی و بازسازی، با وجود کمبود و فرسودگی اتوبوس، این ناوگان حمل‌ونقل عمومی سرپا بماند؛ درحالی‌که میانگین سن اتوبوس‌ها به حدود ۱۳سال می‌رسد.

به گزارش همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، روزانه بیش از یک میلیون نفر از ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران استفاده می‌کنند. از طرفی در ۳سال اخیر تلاش شده تا از طریق نوسازی و بازسازی، با وجود کمبود و فرسودگی اتوبوس، این ناوگان حمل‌ونقل عمومی سرپا بماند؛ درحالی‌که میانگین سن اتوبوس‌ها به حدود ۱۳سال می‌رسد. همراه مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به یکی از مراکز بهسازی اتوبوس‌های شهر تهران رفتیم تا از نزدیک در جریان نوسازی این خودروهای غول‌پیکر قرار بگیریم. اینجا منطقه۵ اتوبوسرانی شهر تهران در محله جنت‌آباد جنوبی است.

جداسازی تا برشکاری در نخستین مرحله
چند دستگاه اتوبوس با رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف کنار هم در کارگاه ردیف شده‌اند و کارگران درحال کار روی آنها هستند. یکی از اتوبوس‌ها در مرحله جداسازی قطعات است. اتوبوس کناردستی این مرحله را طی کرده و تمام صندلی‌ها و بخش‌های مختلف دکور داخلی یکی از اتوبوس‌ها جدا شده‌اند. چند نفر در داخل و بیرون کابین مشغول کارند. تعدادی هم با دستگاه‌های برش و جوشکاری و دیگر ابزارها درحال صافکاری و تعمیر کف و بدنه‌اند. برای اتوبوس‌هایی که نیاز به بازسازی اساسی دارند، این تازه نخستین مرحله بازسازی است.


صندلی‌ها نونوار می‌شود
کارگاه از بخش‌های مختلف تشکیل شده‌است که هرکدام وظیفه تعمیرات و بازسازی یکی از بخش‌ها را برعهده دارند. مثلا در یک بخش فقط تعمیر صندلی‌ها توسط کارگران انجام می‌شود و در آن صندلی‌هایی را که ابر و روکش‌شان پاره شده، جدا می‌کنند و رختی نو بر تن آنها می‌دوزند. کار که تمام می‌شود، دیگر اثری از آن صندلی‌های پاره و رنگ‌رورفته نیست. در بخش دیگری از تعمیرگاه، یک اتوبوس روی چال رفته و چند نفری روی موتور و تجهیزاتش کار می‌کنند. برای این کار با دستگاه‌های بزرگ و زنجیرهای ضخیم موتور اتوبوس را پایین آورده‌اند و در حال تعمیر آن‌هستند.

همه سخت مشغول کارند
بهسازی اتوبوس چندان آسان نیست. گاه تکنیسین‌ها و کارگران روزها و هفته‌ها سخت مشغول کار روی یک دستگاه اتوبوس می‌شوند. اینجا همه تلاش می‌کنند تا این چند دستگاه اتوبوس در سریع‌ترین زمان ممکن نونوار شوند و دوباره برای جابه‌جایی مسافران به ناوگان برگردند. درواقع تمام بخش‌ها از بدنه گرفته تا در و پنجره و جلوبندی و اگزوز، میزان فرمان و... نیاز به تعمیر و تعویض دارد. از نزدیک که روند تعمیرات را تماشا می‌کنیم بیشتر متوجه سختی کار و هزینه‌های بالای بهسازی این اتوبوس‌های غول‌پیکر شهری می‌شویم که حکم خون در رگ‌های حمل‌ونقل عمومی شهر را دارند.

ضرورت دریافت معاینه‌فنی برای اتوبوس‌ها
مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران: میانگین عمر اتوبوس‌ها ۱۲/۹سال است و این موضوع یکی از دلایل خرابی‌های مکرر این وسایل نقلیه به شمار می‌آید. در این میان براساس معیارها و استانداردهای ستاد معاینه‌فنی، طبق آمارهای جدید ۹۳درصد اتوبوس‌های ملکی و خصوصی شرکت واحد معاینه‌فنی دریافت کرده‌اند. درحال‌حاضر مالکیت ۵۳درصد اتوبوس‌ها متعلق به شهرداری است که عموما مشمول معاینه‌فنی هستند و مابقی در اختیار بخش خصوصی قراردارد. بنابراین معاینه‌فنی جزو شرط‌های لازم برای فعالیت اتوبوس‌هاست و اتوبوسی که گواهی معاینه‌فنی دریافت نکرده باشد، مجوز اشتغال در خطوط اتوبوسرانی شهر تهران را دریافت نمی‌کند.

منبع: روزنامه همشهری