مهدی ربوشه: شاید اگر افشین‌قطبی شناخت بیشتری نسبت به سختی‌های سرمربیگری در تیم‌ملی داشت، هرگز برای زود رسیدن به رویای دیرینه‌اش شتاب نمی‌کرد

 شتاب تا حدی که وعده‌اش برای بردن تیم‌ملی به جام‌جهانی در طول تنها 180دقیقه رنگ باخت. هر چند پس از ناکامی تیم‌ملی از راه نیافتن به رقابت‌های جام‌جهانی نیز همچنان بر سر وعده‌های خود پافشاری کرد و البته با این کار مخالفت‌خوانی‌های بیشتری را نیز به خود دید. سرمربی تیم‌ملی رویه‌اش را تغییر نداد. شاید اگر قبل از دو بازی دوستانه مقابل بحرین و ازبکستان روی نتیجه بازی مانور تبلیغاتی نمی‌داد انتقادها در هفته گذشته تا این حد شدت نمی‌گرفت. 

اما نکته اینجا بود که قطبی در بازی‌های دوستانه قبل و بعد از بازی استراتژی خود را در روبه‌رو‌شدن با انتقادهای رسانه‌ها تغییر داد؛ دو چهره متفاوت که یکی نشان از مربی نتیجه‌گرا قبل از انجام بازی بود و چهره دیگر که به قطبی بعد از بازی برمی‌گردد؛ مربی‌ای که انگار قصد دارد در تیم‌ملی تغییر نسل ایجاد کند.

افشین قطبی اما همچنان با تکیه بر استراتژی هیجان پیش می‌رود؛ رویه‌ای که او را در تیم‌ملی ناخواسته تحت فشار قرارمی‌دهد. او زمانی در پرسپولیس در آستانه هر بازی نوید پیروزی می‌داد و بازی را برنده می‌شد، آن وقت دیگر کمتر خبرنگاری به خود اجازه می‌داد راجع به شکل بازی تیم  او دست به انتقاد بزند، چه افشین قطبی بازی را برنده شده بود. اما در تیم‌ملی، قطبی شرایط کاملا متفاوتی را تجربه می‌کند. استراتژی هیجان به نتیجه مثبتی منجر نشده است.  قطبی برای فرار از بحران کنونی راه دیگری پیش رو ندارد. گویا همان سناریوی تکراری دوباره به سراغ کادر فنی تیم‌ملی آمده است؛ برکناری.

تصمیمات مهم سعیدلو

علی سعیدلو قبل از نفر اول شدن در سازمان‌ورزش وعده تغییر و تحولات جدی را مطرح کرده بود. او تا حدودی نیز دست به کار شده است تا جایی که در همان روزهای نخست ریاست وی در سازمان تربیت‌بدنی خیلی‌ها ورزش و به‌خصوص فوتبال را آماده تغییرات اساسی دیدند. اولین شایعات که البته هنوز هم جدی‌ترین اخبار محسوب می‌شود به ایجاد تغییرات اساسی در مدیریت فدراسیون فوتبال برمی‌گشت،  شایعه‌ای که سعیدلو با فاصله زمانی قابل‌توجهی آن را در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تکذیب کرد.

رئیس سازمان ورزش گفت که موضوع ایجاد تغییر و تحول در کادر مدیریتی فدراسیون فوتبال وجود ندارد و کفاشیان به کارش ادامه خواهد داد. اما این پایان ماجرا نیست. گفته می‌شود پس از به وجود آمدن شرایطی نسبتا آرام در رسانه‌ها و فروکش‌کردن شایعات، سعیدلو فرصت بیشتری برای اندیشیدن به تغییرات احتمالی در فوتبال دارد، آنجا که پای حبیب کاشانی و محمد دادکان نیز به میان کشیده شده است. البته در شرایط کنونی حبیب‌کاشانی نمی‌تواند به سازمان تربیت‌بدنی برود.

دلیل این موضوع نیز روشن است.  وی در شورای شهر حضور دارد.  این پست، دولتی محسوب نمی‌شود اما او مدیر اجرایی شورای‌شهر هم هست که همین مانعی برای ورود دوباره او به ورزش محسوب می‌شود. مگر اینکه کاشانی سمت خود در شورای شهر را رها کند و به دنبال آن، خود را در سئول ببیند. در همین حال برخی منابع معتقدند اصرار سعیدلو شاید به تغییر رای کاشانی منجر شود و او سمت قائم‌مقامی سازمان ورزش را بپذیرد. در مورد دادکان نیز شایعات ادامه دارد.

گفته می‌شود دادکان همچنان گزینه احتمالی ریاست در فدراسیون فوتبال است؛ خبری که کفاشیان آن را تکذیب می‌کند. اما به دنبال احتمال تغییرات در فدراسیون فوتبال، سرمربی تیم‌ملی نیز تا حدود زیادی جایگاه خود را برای ادامه فعالیتش متزلزل می‌بیند. برخی منابع می‌گویند اگر دادکان به فدراسیون فوتبال بیاید، قطبی دیگر جایی در تیم‌ملی نخواهد داشت. سرمربی تیم‌ملی چندی پیش در حالی با این شایعه نتوانست کنار بیاید که در نشست مطبوعاتی خود در این باره واکنش نشان داد. او گفت: «اگر می‌خواهند مربی خارجی بیاورند زودتر بگویند تا من بروم به کار و زندگی‌ام برسم.»

علی سعیدلو علاقه‌ای ندارد در رسانه‌ها بابت ورود به جزییات امور ورزش مورد مواخذه قرار بگیرد اما شاید در ادامه با چند عزل و نصب اتفاقات تازه‌ای را در فوتبال رقم‌بزند، اتفاقاتی که خیلی‌ها معتقدند به سود افشین قطبی تمام نخواهد شد. نکته جالب اینکه، افشین قطبی دیگر به مانند روزهای سرمربیگری‌اش در پرسپولیس مورد حمایت کاشانی نیست.  به این معادله می‌توان مخالفت‌های دادکان را نیز اضافه کرد. حتی گفته می‌شود سعیدلو ضمن مشورت با دادکان قصد دارد تغییراتی را در فوتبال ایجاد کند. تاکید سازمان ورزش اما بر این است که آنها قصد ندارند به‌طور مستقیم در فوتبال ورود پیدا کنند. اما بر هیچ کس پوشیده نیست که دادکان استفاده از گزینه‌های خارجی در تیم‌ملی را راه حل بهتری می‌داند تا تکیه به وعده‌های تکراری قطبی.

واکنش کفاشیان به برکناری قطبی

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با همشهری ورزشی، شایعه برکناری قطبی را تکذیب کرد. وی گفت: «تا همین چند روز پیش رسانه‌ها خبر برکناری من را منتشر کردند و حالا نوبت افشین قطبی است.»

کفاشیان تاکید کرد: «شایعه برکناری قطبی به‌هیچ وجه صحت ندارد. او با تمام توانش در تیم‌ملی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. هیچکس قصد برکناری او را ندارد و همه ما سعی می‌کنیم کادر فنی تیم‌ملی با ثبات به کار خود ادامه دهد.» رئیس فدراسیون فوتبال همچنین در واکنش به شایعات داغ برکناری‌ها در عرصه فوتبال اذعان داشت: «رسانه‌ها به طور مداوم شایعات داغ را منتشر می‌کنند. دستشان هم درد نکند. اما برکناری در راه نیست.

تا آنجا که من خبر دارم آقای‌سعیدلو از فدراسیون فوتبال و کادر فنی تیم‌ملی حمایت کامل خود را اعلام کرده‌است. اما تا آنجا که به من و فدراسیون فوتبال مربوط می‌شود باید بگویم افشین قطبی مربی با دانش و بااخلاقی است و ما این فرصت را در اختیارش قرار می‌دهیم که با خاطری آسوده در تیم‌ملی کار کند و در جام‌ملت‌های آسیا توانایی‌های خود را به همه نشان دهد. قطبی تازه کارش را شروع کرده است.»   

علی کفاشیان در حالی  همه شایعات را تکذیب می‌کند که فدراسیون فوتبال به‌خصوص در موضوع حفظ و حمایت از مربیان قبلی تیم‌ملی نیز کارنامه قابل دفاعی ندارد، آنجا که مسئولان فدراسیون فوتبال بعد از شکست تیم‌ملی مقابل عربستان، علی دایی را  با توجیه دلخوری افکار عمومی از سمت خود برکنار کردند و البته نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال چند روز بعد در برنامه نود تاکید کرد که مردم درباره فوتبال تحلیل ندارند؛ واکنشی که با تصمیم فدراسیون همسو به نظر نمی‌رسید. با این همه افشین‌قطبی روزهای خبرسازی را سپری می‌کند.

سرمربی تیم‌ملی در حالی نسبت به اتفاقاتی که هنوز قطعی نیست واکنش منفی از خود نشان داده که برخلاف روزهای حضورش در پرسپولیس اتفاقا با رسانه‌ها نیز ارتباط چندان دوستانه‌ای ندارد.