در روزهای اخیر بازنشر گزارشی از وضعیت برخی جاده‌های خطرناک کشور در ۲۰ آبان ۱۳۴۳ روزنامه اطلاعات مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش همشهری آنلاین، در بخشی از این گزارش آمده است: «راه‌های تهران به قم، قزوین و ساوه به جاده‌های سیاه معروف شده‌اند. از عوامل اصلی بروز سوانح در جاده قم و قزوین و ساوه تنگی و کم عرض بودن این سه جاده است. این سه جاده از پر رفت و آمدترین جاده‌های کشور است و حرکت کامیون‌های سنگین در این جاده‌ها عبور و مرور سایر وسائط نقلیه را دچار اشکال می سازد.»‌ اکنون با گذشت ۶۰ سال از این موضوع، این پرسش مطرح است که وضعیت تردد، میزان تصادفات و مرگ و میر در این جاده‌ها و برخی از جاده‌های خطرناک دیگر چگونه است؟

جاده‌های قدیم متعلق به قدیم هستند

به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی، جاده قدیم این سه محور همانطور که از نامش پیداست، جاده قدیم محسوب می‌شوند. داریوش امانی به همشهری می‌گوید: «دلیل اینکه جاده تهران به قم، قزوین و ساوه عنوان قدیم را به خود گرفته این است که در کنار این محورها، آزادراه یا بزرگراه ساخته شده است. جاده‌های قدیم در زمان خود کارکرد داشته است. به مرور زمان و با توجه به حجم ترافیک، باید به جاده‌های قدیم رسیدگی شود.»

او عنوان می‌کند: «برای مثال، در خیلی از نقاط مسیر جاده قدیم تهران - قم جداسازی صورت گرفته و به صورت دو لاین رفت و برگشت درآمده است. البته برخی از نقاط آن هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.»

دیگر جاده خطرناک نداریم

حجم بالای تردد کامیون در جاده‌های قدیم یکی از موارد افزایش آمار تصادفات کشور محسوب می‌شود. مشاور وزیر راه تاکید می‌کند: «با توجه به حجم ترافیک و حجم تردد کامیون‌ها که معمولا از جاده‌های قدیم در کشور صورت می‌گیرد، نیاز است که به عنوان یک جاده جدید بازتعریف شوند به طوری که هم به ظرفیت آن‌ها اضافه شود و هم جداسازی و دوطرفه شوند تا از ظرفیت آن‌ها هم استفاده شود.»

داریوش امانی می‌گوید: «واقعیت این است که در حال حاضر در کشور جاده‌ای که به معنای واقعی خطرناک باشد، وجود ندارد. زیرا نقاط پر حادثه جاده‌های قدیم با همکاری پلیس راهور احصاء شده‌اند.»

به گفته سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای کشور، سال گذشته تقریبا نیمی از نقاط پر حادثه در جاده‌های کشور رفع شده است. امانی ادامه می‌دهد: «قرار است تا پایان امسال نیز این اقدامات توسط سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای کشور همه نقاط یعنی آن ۸۸۷ نقطه معروف که با پلیس راهور صورت جلسه شده است، نواقص‌شان رفع شود.»

جاده قم - تهران

جاده قدیم قم - تهران از محورهای ترانزیتی قم است که به ‌موازات آزادراه قم - تهران ترافیک ترکیبی به ‌خصوص با وجود خودروهای نیمه ‌سنگین دارد. ۶۲ کیلومتر از مسیر قدیم قم - تهران در حوزه مسئولیتی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم قرار دارد. این جاده تا سال‌ها تنها مسیر بین قم و تهران بود، اما بعدها آزادراه قم - تهران ‌راه‌اندازی شد و این جاده‌ به عنوان جاده قدیم مورد استفاده قرار گرفت. تردد در جاده قم - تهران همیشه زیاد بوده است. این جاده در حال حاضر مثل گذشته مرگبار نیست و با اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان تیر تعداد کشته‌های ناشی از تصادف‌های جاده‌ای در آزاده راه قم - تهران ۱۵ نفر گزارش شده است، اما دو جاده قدیم و جدید قم - تهران مانند گذشته تلفات جانی و مالی ندارد. در ماه‌های گذشته اجرای بهسازی محور قدیم قم - تهران آغاز شد.

جاده ساوه - تهران

جاده قدیم تهران - ساوه همچنان یکی از پرخطرترین جاده‌های کشور محسوب می‌شود. جاده‌ای که ۶۰ سال پیش به عنوان جاده سیاه شهرت یافته بود، همچنان یکی از جاده‌هایی است که تصادف‌های رانندگی به کرات در آن رخ می‌دهد. البته طی گذشت زمان، جاده قدیم ساوه - تهران به جاده مرگ نام‌گذاری شده است. جالب اینکه امروزه این جاده فقط یکی از جاده‌های مرگبار ساوه محسوب می‌شود و مسیرها و محورهای مرگبار تردد در شهرستان ساوه به ۴ مورد رسیده است. در حال حاضر مسیر جاده قدیم ساوه - همدان مرگبارترین جاده این شهرستان به حساب می‌آید. همچنین مسیرها و محورهای دیگری در این شهرستان از جمله جاده قدیم ساوه - سلفچگان، جاده قدیم ساوه به تهران و محور ساوه به بوئین زهرا را هم مسیرهای مرگبار شهرستان و جاده‌های مرگ ۲، ۳ و ۴ نامگذاری شده است.

جاده قزوین - تهران

قزوین به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شرق به غرب و جنوب به شمال کشور، نزدیکی به تهران از گذشته جاده قدیم قزوین - تهران پرتردد بوده است. با اینکه بعدها آزادراه تهران - قزوین هم راه‌اندازی شد، اما به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و میزان حجم سفرها همچنان یکی از پرخطرترین جاده‌های کشور محسوب می‌شود. جاده قدیم و جدید قزوین - تهران در اغلب مواقع شلوغ است و به واسطه آن آمار تصادفات رانندگی آن هم معمولا روند افزایشی دارد. سال گذشته قزوین رتبه سیزدهم تصادفات کشوری را به خود اختصاص داد. جاده، وسیله نقلیه و راننده سه عامل اصلی وقوع تصادف‌ها به شمار می‌روند و البته بسیاری عامل انسانی را در بروز حوادث رانندگی پر رنگ می‌بینند.

این جاده ها حالا معروف به جاده مرگ هستند
برخی از جاده‌های کشور به جاده مرگ شهرت دارند. جاده چالوس یا جاده ۵۹ به همان اندازه که دیدنی و هیجان‌انگیز است، لقب خطرناک‌ترین جاده ایران را نیز یدک می‌کشد. جاده اهر- تبریز با بیش از نیم‌قرن قدمت، یکی از مهم‌ترین مسیرهای تردد استان آذربایجان شرقی به‌حساب می‌آید، اما اهر- تبریز جاده وحشت لقب گرفته است.

محور کیاسر تنها محور اصلی است که ساری را به سمنان متصل می‌کند، اما اغلب به‌دلیل برف سنگین و شرایط جاده تصادفات و حوادث جبران‌ناپذیری به‌خود می‌بیند. جاده هراز، پرپیچ و خم و باریک است و خطر ریزش سنگ‌ نیز یکی دیگر از مواردی است که مسافران در حال عبور از این جاده را تهدید می‌کند. گردنه حیران هم در میان جاده ارتباطی آستارا و اردبیل واقع شده و در فصول سرما و بارندگی، تردد در این جاده خطرناک است. محور سلفچگان- قم یکی دیگر از محورهایی است که در فهرست خطرناک‌ترین جاده‌های ایران قرار گرفته است. وجود پیچ و خم‌ها، چاله‌ها و پستی و بلندی‌های کوچک در این جاده آن را به مسیری ناامن برای رانندگی به‌ویژه هنگام شب تبدیل کرده است.

منبع: روزنامه همشهری