و گفت: هیچ مانعی برای تداوم همکاری با ایران وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار مهر، افتیمیوس میتروپلوس در جمع خبرنگاران در تهران در خصوص جایگاه ایران در زمینه رعایت ایمنی بنادر گفت: برای ارزیابی این موضوع باید معیار سابقه رعایت ایمنی کشتیها و عضویت در کنوانسیونهای سازمان بینالمللی دریانوردی مورد بررسی قرار داد.
وی بر ایمنی بالای کشتیهای ایران تاکید کرد و گفت: تلفات کم دریایی ایران در چند سال گذشته از ایمنی بالای کشتیهای تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد.
دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی اظهارداشت: همزمان با برقراری ایمنی در کشتیهای ایرانی، آمار زیست محیطی نشان می دهد هیچ آلودگی بزرگی توسط کشتیهای تحت پرچم ایران به وجود نیامده است.
وی عضویت در کنوانسیونهای ایمنی تصویب شده در این سازمان را معیار دوم برای ارزیابی ایمنی کشورها در مسائل در دریانوردی خواند و گفت: تعداد کنوانسیونهایی که سازمان بینالمللی دریانوردی تصویب کرده و ایران آنها را اجرا میکند نشان دهنده عزم ایران برای رعایت ایمنی در بخش دریایی است.
میتروپولوس افزود: ایران و سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از آن، مسئولیت خود را در زمینه ایمنی دریایی خیلی خوب انجام داده است.
دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی در ادامه در خصوص نقش IMO در جهان گفت: آیمو وظیفه قانون گذاری در خصوص مسائل دریانوردی بینالمللی دارد که نیازهای کشورها را مورد بررسی قرار میدهد و ضمن تهیه و تدوین قوانین برای تصویب آنها تلاش میکند.
میتروپولوس ادامه داد: سازمان بینالمللی هیچ گاه قدرت خود را در زمینه بینالمللی به دیگر کشورها تحمیل نمیکند و کشورها با توجه به قوانین داخلی خود از قوانین مورد نیاز IMO استفاده میکنند.
وی در خصوص انتظار این سازمان از کشورهای منطقه گفت: انتظار ما این است که کشورها دانش کافی در خصوص مسئولیتهایشان در قبال مسائل زیست محیطی منطقه خود داشته باشند.
دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی تدوین قوانین ملی، گسترش همکاریهای منطقهای و تدوین استانداردهای بینالمللی را سه عامل مهم برای حفاظت محیط زیست عنوان کرد و گفت: در صورت اجرای این سه اقدام است که می توان گفت یک کشور مسئولیتهای خود را در قبال رعایت مسائل زیست محیطی انجام میدهد.
میتروپولوس در ادامه بحث دزدان دریایی در سواحل سومالی را یک مسئله جهانی خواند و گفت: بعد از شدت گرفتن دزدیهای دریایی در خلیج عدن، سازمان بینالمللی دریانوردی تصمیم گرفت آن را به شورای امنیت ارجاع دهد تا اقدامات جدی تری در خصوص آن صورت گیرد.
وی ادامه داد: بعد از بررسی شورای امنیت، سازمان ملل به کشتیهای جنگی اجازه حضور در منطقه برای حفظ ایمنی را داد و این اولین باری است که کشتیهای جنگی از دورترین نقاط برای اجرای یک هدف در یک منطقه جمع میشوند.
میتروپولوس با اشاره به اینکه این حکم ابتدا برای 6 ماه و سپس برای 12 ماه صادر شده است، اعلام کرد: این مهلت در دسامبر (اواسط دی ماه) امسال به پایان میرسد.
وی در ادامه با اشاره به حضورپر رنگ ایران در سازمان جهانی دریانوردی ( IMO)، گفت: کنوانسیونهای موجود آیمو در سال 1948 تصویب و درسال 1958 لازم الاجرا شد.
وی ادامه داد: تاکنون بیش از 40 کنوانسیون و پروتکل به تصویب رسیده که ایران در حال حاضر به مهمترین آنها از جمله 23 پروتکل و ضمائم دیگر آن ملحق شده است.
میتروپولوس در ادامه به حضور 168 کشور در این سازمان اشاره کرد و گفت: ایران در منطقه از برترین کشورهایی است که به سازمان بینالمللی دریانوردی سند ارائه میکند و در سال اخیر جزو 10 کشور اول عضو آیمو در این زمینه قرار گرفته است.