به گزارش همشهری آنلاین، کیانوش ایازی کارگردان نمایش «گاراژ» که این روزها در تالار مولوی روی صحنه است درباره ویژگی های این اثر نمایشی گفت: نمایشنامه «گاراژ» چند سال پیش نوشته و پس از نگارش، در چهار مرحله با فاصله زمانی مختلف بازنویسی شد. این پروژه با همراهی عرفان پورمحمدی شکل گرفت و با بازنویسیها متن اولیه دچار تغییراتی اساسی شد. این کار ابتدا در حد یک ایده اجرایی بود و بعد سراغ قصه و فضایی که درام و ارتباط آدما و لایههای دراماتیک اثر را شکل میدهد، رفتم. با تکمیل نمایشنامه تصمیم گرفتم «گاراژ» را امسال در قالب اجرای عموم به جشنواره تئاتر مقاومت و جشنواره تئاتر فجر ارائه کنم.
وی درباره مضمون نمایش «گاراژ» اظهار کرد: «گاراژ» به دور از شعارزدگی ماجرای کمدی-تراژدی یک خانواده که میخواهند مراسم عروسی پسرشان را به رسم خانوادگی در آبادان برگزار کنند، مطرح میکند. در این اثر دوچرخهای در گاراژ یک خانه در آبادان وجود دارد. به واسطه اتفاقاتی که باعث قطعی برق آبادان میشود، خانواده تصمیم به ایجاد مکانیزمی برای تامین برق خانه میگیرند. آنها با یک مولد به دوچرخه میرسند و به ترتیب با رکاب زدن برق خانه را تامین میکنند. این ایده اولیه نمایش «گاراژ» بود و کم کم شخصیتها و قصههایشان شکل گرفت تا بعد جدیدی به نمایش ببخشد و باعث ارتباط جامعه امروزی با کار شود.
ایازی ادامه داد: با اینکه قصه در سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ میگذرد اما مخاطب امروزی هم در نظر گرفته شده و دغدغههایی را که امروزه خانوادهها با آن درگیر هستند در نمایش شاهد هستیم و همین باعث جهان شمول شدن نمایش و گسترش مخاطب هدف آن شده است. در این اثر سعی کردهام با زبان طنز که به تراژدی ختم میشود مخاطب را به مدت یک ساعت در تالار مولوی نگه دارم و مخاطب فضای متفاوت و اجرای باکیفیتی را شاهد باشد.
وی افزود: به واسطه ساختار اجرا و حتی قصه، «گاراژ» به شدت نمایشی بهروز است و به دغدغه جوانان اشاره میکند به همین دلیل هم مخاطب آن را میپذیرد و دوست دارد.
کارگردان «گاراژ» درباره طراحی صحنه و لباس نمایش عنوان کرد: نمایش به شدت طراحی صحنه، لباس و گریم سنگینی دارد و از نظر فضای کارگردانی سعی شده میزانسنها به گونهای باشد که مخاطب در مواجهه با آن از نظر زیباییشناسی کاملا با اثر همراه شود. ما تلاش کردهایم پکیج کامل و کارشدهای ارائه کنیم که متفاوت از بسیاری از آثار روی صحنه باشد.
وی درباره موسیقی نمایش توضیح داد: برای «گاراژ» علی خاتمی آهنگسازی کرده و ما با وجود فاصله زمانی محدود از بازبینی تا اجرا توانستیم موسیقی را در استودیو بسازیم تا در زمان اجرا پخش شود. این نمایش موسیقی زنده ندارد ولی موسیقی ویژه «گاراژ» ساخته شده است.
ایازی درباره دستاورد این نمایش برای مخاطب امروز گفت: نمایش «گاراژ» برای مخاطب امروز به چند دلیل دلنشین است چراکه برای بسیاری از افراد میانسال نوعی نوستالژی دارد و برای جوانترها نکاتی دارد که مخاطب حس کند «گاراژ» قصه او و دغدغههای اوست. گویا این مخاطب است که در قصه «گاراژ» حضور دارد و مفهوم خانواده را لمس می کند و گذشته و امروز خودش را در کار می بیند. بر همین اساس مخاطب در هر رده سنی به تماشای نمایش بنشیند یک اندوخته خواهد داشت. این اثر نمایشی دارای نکات و ویژگیهایی است که برای جوانان آموزنده و شاید بازدارنده باشد و این همان چیزی است که من در نمایشنامه و اجرای «گاراژ» به شدت روی آن تاکید کردهام تا مخاطب هدف با فراغ بال نمایش را ببیند.
وی افزود: اینکه با اجرای نمایش چیزی به مخاطب اضافه کنم برایم راضیکننده است و خستگی من را از میان میبرد. ساختار اجرایی، ساختار صحنه، ریتم اجرایی و جنس بازیها به شکلی طراحی شده که برای مخاطب جذاب باشد. این نمایش برای افرادی که سودای مهاجرت دارند هم دیدنی است و نشان میدهد که افراد با ماندن و جنگیدن در خاک خود می توانند کشورشان را بسازند.
کارگردان «گاراژ» در پایان درباره اجرای نمایش در تالار مولوی گفت: برای اجرای نمایش نیاز به فضایی داشتم که قابلیت بردن خودرو روی صحنه را داشته باشد از این رو تالار مولوی را انتخاب کردم. نمایش «گاراژ» نوشته کیانوش ایازی و عرفان پورمحمدی، با طراحی و کارگردانی کیانوش ایازی و تهیهکنندگی امیرحسین شفیعی در قالب نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در تالار مولوی روی صحنه است.
اجرای این اثر نمایشی با بازی حسام خلیل نژاد، پوریا ریحانی، شقایق عزیزی، خدیجه بابادی، مرجان پارسا، امیرعلی نجیب زاده و علیرضا طولابی تا ۲۳ آذر ادامه خواهد داشت.
کیانوش ایازی پیش از این نمایشهای «شبیه شکست»، «آن ها»، «زیپ»، «دختران»، «جانور»، «مرثیهای برای یک مرد مرده» و ... را روی صحنه برده و توانسته جوایز مختلف کارگردانی و طراحی صحنه و ... را از جشنوارههایی همچون فجر، دانشجویی، سلامت، سرو، خلاق تک، مهر کاشان و ... دریافت کند.