مسعود نوری، کارگردان نمایش «هیله» منتخب حضور در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، با تأکید بر لزوم فاصله‌گیری حداقلی از آثار کلاسیک مقاومت، بر گسترش دایره محتوایی، بهره‌گیری از جوانان، و امروزی‌سازی مفاهیم تئاتر مقاومت برای جذب مخاطب بیشتر و ارتباط موثر تأکید کرد.

همشهری آنلاین: مسعود نوری، کارگردان نمایش «هیله» که منتخب حضور در بخش صحنه‌ای در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت از شهر زاهدان است، در مورد آسیب‌شناسی تئاتر مقاومت در راستای بهره‌گیری از ظرفیت حداکثری طیف هنرمندان و هنردوستان فعال این حوزه گفت: من به شخصه موافق مقداری فاصله گرفتن از آثار کلاسیک در این حوزه هستم که این به قطع بدین معنا نیست که به طور کلی این دسته از آثار را حذف کنیم و کنار بگذاریم؛ منظور من فاصله‌گیری حداقلی و امروزی کردن آثار مقاومت است تا ارتباط ملموسی را با مخاطب برقرار سازد.

وی افزود: در مورد جامعه تئاتری اگر بخواهیم جذب حداکثری داشته باشیم باید دایره محتوایی را در این مضمون گسترده‌تر از پیش کنیم و از مانع‌تراشی در این قالب‌ها خودداری کنیم و با گسترش بخش‌های مورد داوری در جشنواره ترغیب‌کننده طیف وسیع‌تری از جامعه تئاتری باشیم.

نوری در ادامه به ارائه راهکارهایی در جهت بازگشت چهره‌های معتبر تئاتر مقاومت پرداخت: به نظر شخصی من که بر مبنای ادراک کلی من و تجربه ام است، حضور این چهره ها قطعا مفید فایده است اما نبود آن‌ها هم خللی در روند جشنواره ایجاد نمی‌کند. اتفاقا این جشنواره در راستای اعتبار بخشیدن به جوانان و افراد پرتلاش در این حوزه گام‌های منسجمی برداشته و این یکی از خصوصیات منحصربه‌فرد این جشنواره است و گمان می‌کنم که به دنبال چهره های معتبر رفتن خیلی به عیار این جشنواره کمکی نخواهد کرد کما اینکه به قطع تعدادی از دوستان معتبر تئاتری ما در جشنواره مقاومت شرکت خواهند کرد و حضور فعال خواهند داشت. فکر می‌کنم نه فقط جشنواره مقاومت بلکه در ابعاد کلی تر، مابقی جشنواره های تئاتری رسمی کشور نیز نیاز مبرمی به بازگشت چهره‌ها ندارند. این از نکات مثبت جشنواره‌ است که همیشه در گردآوری جوانان و پیشکسوتان توأم با هم در این حوزه موفق عمل کرده است.

کارگردان نمایش «هیله» درباره نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت گفت: با توجه به اینکه من اطلاع کافی از کم و کیف برگزاری دوره پیشین ندارم اما غیر متمرکز بودن جشنواره در یک استان با رویکرد اجرای عموم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های حداکثری استان‌ها سبب شده تا گستره‌ وسیع‌تری از مخاطبان با آثار تئاتر مقاومت ارتباط برقرار کنند. یکی از بهترین خواص جشنواره این است که بچه‌های تئاتری علی‌الخصوص فعالان تئاتری حوزه دفاع مقدس می‌توانند در سراسر ایران اجراهای خود را به اشتراک بگذارند و می‌توانند در بینش‌های تازه یکدیگر شریک شوند. البته اگر جشنواره در یک استان متمرکز بود، این اشتراک‌گذاری و انتقال تجربه بیشتر میسر بود و از لحاظ آموزشی نیز کارگاه های آموزشی با ظرفیت بیشتر و مفیدتری می‌توانست اجرایی شود.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت پاییز و زمستان سال ۱۴۰۳ به دبیری محمد کاظم‌تبار توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در تهران و شهرهای مختلف کشور میزبان مخاطبان و هنرمندان شرکت کننده خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین