وزیر آموزش و پرورش درخصوص مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما در سند تحول به دنبال تربیت هستیم، در حالی که این مصوبه نظام آموزشی را تک‌ساحتی و آموزش‌زده کرده است و تفاوت ماهوی با سند تحول دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی آموزش پرورش با اشاره به آسیب‌های مصوبه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی گفت: هدف غایی سند تحول، پرداختن به چندین ساحت بوده و این مصوبه تنها به ساحت علمی معطوف است و باقی ساحت‌ها را به حاشیه رانده است.

قرار نبود دانش‌آموزان را با مشکلات جدی و استرس‌زا مواجه کنیم

کاظمی به آسیب‌های روانی و عاطفی این مصوبه اشاره کرد و گفت: بنا بود در نظام تعلیم و تربیت بر رویکرد کاهش استرس دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها تمرکز کنیم، نه آنکه دانش‌آموزان و اولیا را با مشکلات جدی و استرس‌زا مواجه کنیم.

وی کاهش شرکت در المپیادهای علمی را از دیگر مشکلات این مصوبه دانست.

پیشنهاد کاهش تاثیر معدل در کنکور

کاظمی پیشنهاد داد که مصوبه تأثیر معدل فقط شامل پایه دوازدهم و تأثیر آن از ۶۰ به ۴۰ درصد برسد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر تحلیل فرآیندهای آموزشی به صورت یک دوره ۱۰ ساله گفت: باید به همه متغیرها جهت بررسی فرآیندهای علمی توجه داشت.

ثابت بودن سهم بودجه آموزش و پرورش با وجود افرایش آمار دانش‌آموزان

وی ریشه مشکلات در آموزش و پرورش را بی توجهی، کم‌توجهی و کوچک‌انگاری به نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: چرا هیچ‌گاه شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده‌ای جهت رشد بودجه آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانش‌آموز را نمی‌دهد، در حالی که سهم بودجه این وزارتخانه از دولت ۱۰ درصد است و در سال ۹۲ نیز با ۱۲ میلیون دانش‌آموز سهممان روی همین عدد بوده است.

مصوبه کنکوری نظام آموزشی را تک‌ساحتی و آموزش‌زده کرده

وی با انتقاد از اینکه چرا در رتبه‌بندی دستگاه‌ها وزارت آموزش و پرورش رتبه هشتادم را در پرداخت حقوق دارد، گفت: با این رویکرد هیچ‌گاه آموزش و پرورش رشد نخواهد کرد.

کاظمی با تأکید بر اینکه این مصوبه ابعاد تربیتی توجهی ندارد، گفت: ما در سند تحول به دنبال تربیت هستیم، در حالی که این مصوبه نظام آموزشی را تک‌ساحتی و آموزش‌زده کرده است و تفاوت ماهوی با سند تحول دارد.

آموزش و پرورش در وسط میدان تنهاست

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در وسط میدان تنهاست و پیشتبانی‌ها اندک است، در حالی که ما نیازمند حمایت‌های میدانی هستیم، وگرنه در اجرا تضعیف خواهیم شد.

وی ادامه داد در نهایت ما تابع تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و به دلیل نگرانی‌ها و مطالبه عمومی به این موضوع ورود کرده‌ایم.

مرجعیت کتاب درسی هدف سیستم آموزشی شده

همچنین، علیرضا کمرئی مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأیید مباحث مطرح‌شده از سوی وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ‌گاه مرجعیت کتاب درسی هدف سیستم آموزشی نبوده، چون نظام آموزشی همیشه به دنبال مرجعیت برنامه درسی بوده است.

وی ادامه داد: امروز کنکور هم تأثیر خود را بر مرجعیت کتاب درسی گذاشته است و این امر به دور از اهداف عالی آموزش و پرورش است.

کمرئی با بیان اینکه توجه به کتب مثبت است، افزود: این نگاه نه طبق برنامه تحول و نه بر اساس اهداف آموزش و پرورش است.

تأکید بر ارزشیابی در ۳ پایه آخر تحصیلی به ارزش تبدیل شده

وی با تأکید بر اینکه آموزش و ارزشیابی در ۳ پایه آخر تحصیلی به ارزش تبدیل شده است، گفت: این اقدام سبب بروز کارکردهای منفی مصوبه خواهد شد.

کمرئی تربیت تمام‌ساحتی را رویکرد سند تحول دانست و گفت: رویکرد کنکور و افزایش معدل با رویکرد علمی سند تطبیق دارد، ولیکن بقیه ساحت‌های تربیتی دیده نشده است.

آمار قبولی دهک‌های پایین جامعه فقط مربوط به ۳ درصد دانش‌آموزان است

به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش، مدرسه به مثابه نهاد آموزشی باید جای خودش را به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی با عناصر فرهنگی و اجتماعی بدهد.

وی به تهدیدهای ناشی از این مصوبه اشاره کرد و گفت: تهدیدها نشان می‌دهد که نتایج کنکور دهک‌های یک تا ۷ از ۱۴ به ۲۶ درصد در رشته‌های تجربی در دانشگاه رسیده است. اما این آمار فقط مربوط به ۳ درصد دانش‌آموزان است و در جای خود جای نقد و بررسی بسیار دارد.

منتفعان کنکور با غوغاسالاری بر لغو این مصوبه تأکید دارند

غلامعلی حداد عادل عضو شورای عالی آموزش و پرورش نیز درباره لغو مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور گفت: منتفعان از کنکور بر لغو این مصوبه تأکید دارند و برخی با غوغاسالاری سبب می‌شوند مصوبات شورای انقلاب فرهنگی بر زمین بماند.

وی ادامه داد: اگر مدرسه تأثیرش را در پذیرفتن آموزش عالی بیشتر کند، به عدالت آموزشی نزدیک‌تر خواهیم شد.

حداد عادل با اشاره به اینکه نباید اقدامی شود که تأثیر کنکور بر موفقیت دانشگاهی مؤثرتر واقع شود، افزود: پرداختن صرف به کنکور، عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد. بهتر است با توسعه مدارس و کیفیت بخشی به آن در پی کوتاه کردن دست منتفعان از کنکور باشیم.

تست‌زنی به دانش‌آموز قدرت تفکر نمی‌دهد

وی ادامه داد: مشکل وضع فعلی این است که تست‌زنی به دانش‌آموز قدرت تفکر نمی‌دهد، بنابراین نباید تأثیر قطعی را لغو کرد زیرا نمی‌توانیم تأثیر لغو این مصوبه را بر سایر متغیرها و ساحت‌های سند تحول مؤثر دانست.

حداد عادل پیشنهاد کرد در این زمینه کارگروه تخصصی تشکیل شود تا با کار کارشناسی مسیرهای متفاوت در اجرای هرچه بهتر این مصوبه بررسی شود.

منبع: مهر