همشهری آنلاین – لیلا شریف: تصور عموم مردم این است که سلبریتیها به نقشه راهنمای جامعه در موقعیتهای مختلف تبدیل شدهاند و هر آنچه که این افراد مشهور بگویند، بی چون و چرا از سوی افراد مختلف جامعه مورد پذیرش قرار میگیرد و در همان مسیر قدم برمیدارند اما در پژوهشی که از سوی مرکز پژوهشهای مجلس منتشر شده است، این نگاه به چالش کشیده میشود.
بیشتر بخوانید: پژوهشی عجیب در مورد علاقه به سلبریتیها | اعتماد مردم به سلبریتیها کم شده است
در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، میزان اعتماد به سلبریتیها در چند بخش مورد بررسی قرار گرفت، در قسمتی از گزارش آمده است:«سلبریتیها به عنوان افرادی که در حوزههای مختلف همچون سینما و تلویزیون، موسیقی، ورزش و حتی کسب و کار شناخته میشود، اغلب نقشهای مهمی در شکلدهی به دیدگاهها و رفتارهای عمومی ایفا میکنند. در واقع مردم هر چه منبعی را بیشتر میشناسند و برایشان معتبر است، بیشتر به توصیههای آن اعتماد و عمل میکنند.»
این مرکز با چنین نگاهی در رابطه با چند موضوع دست به بررسی زد تا تصویری واقعی از میزان اعتماد جامعه به سلبریتیها نمایان شود.
نه ۶۲ درصدی به تبلیغ سلبریتی
این تحقیق در کمال تعجب بر تصور عمومی در مورد تأثیر سلبریتیها در انتخاب یک کالا خط قرمز کشید و نشان داد که مردم آنچنان که در فضای مجازی تصور میشود به «کیفیت کالای تبلیغ شده» افراد مشهور و سلبریتی اعتماد بالایی ندارند.
در این بخش از پژوهش از مصاحبه شوندگان پرسیده شد که «اگر یک سلبریتی کالایی را تبلیغ کند، در چه صورت به کیفیت آن کالا اعتماد میکنید؟»، پاسخ به این سئوال نگاه واقع بینانهای از انتخابهای جامعه ترسیم کرد:
۶۲ درصد | تبلیغ آن سلبریتی برای من مهم نیست |
۲۰.۵ درصد | در صورتی که آن سلبریتی در جامعه مشهور باشد |
۱۵.۳ درصد | در صورتی که آن سلبریتی برای من محبوب باشد |
۲.۱ درصد | نمیدانم |